Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Leer feedback ontvangen

Wees eerlijk, echt leuk is het niet om commentaar te krijgen. Toch is feedback belangrijk op de werkvloer. Het zorgt dat werkzaamheden verbeteren. Maar hoe kun je feedback ontvangen op een goede manier?

leren feedback ontvangen MT
Foto: Getty Images

Niet alleen commentaar nemen we niet graag in ontvangst, ook positieve feedback wuiven we snel weg. Toch is de onderliggende bedoeling meestal ons wat te leren en er beter van te worden. Zes gouden regels.

#1 Feedback is geen aanval op jou als persoon

Iemand die feedback (iets anders dan kritiek) levert heeft daarmee positieve bedoelingen. Reageer daarom met ‘Ik zal erop letten, bedankt’ in plaats van ‘Jij hebt ook altijd wat’ of ‘Ik doe het volgens jou ook nooit goed’. Heeft iemand toch de bedoeling je met een opmerking te kleineren, reageer dan met: ‘Ik waardeer het dat je me feedback geeft, maar de manier waarop vind ik wat minder. Wat probeer je nu precies te zeggen?’

#2 Schiet niet in de verdediging

Tel tot tien en luister. Je hoeft het er niet (direct) mee eens te zijn, maar laat wel zien dat je er serieus over nadenkt. Verdedigend reageren door bijvoorbeeld te stellen dat het altijd zo druk is, geeft wellicht een verklaring voor uw gedrag, maar doet niets af aan de feedback. Houd je emoties dus in bedwang en zeg dat je er in het vervolg op zult letten en vraag eventueel om tips.

#3 Zorg dat je de feedback begrijpt

Niet iedereen geeft specifieke en concrete feedback. Vaak begint commentaar met een vage opmerking zoals ‘je bent weinig flexibel’. Om er daadwerkelijk iets van te kunnen opsteken, is het belangrijk dat je doorvraagt tot je begrijpt wat en/of op welke momenten je moet veranderen.

#4 Toon waardering voor de feedback

Vaak moeten mensen een flinke drempel overstappen om feedback te leveren. Laat merken dat je dat waardeert. Door diegene te bedanken toon je respect en kan de relatie alleen maar verbeteren. Ook complimenten moet je om die reden niet bagatelliseren. ‘Dat spreekt toch vanzelf’ is net wat de gever niet wil horen.

#5 Beoordeel de feedback

Je bent natuurlijk niet verplicht er iets mee te doen als je feedback ontvangen hebt. Vraag je allereerst af of het gegeven commentaar positief of negatief is. En daarnaast of het volgens jou terecht of onterecht is. Herken je je in de feedback? Wellicht hebt je soortgelijk commentaar al eerder gehad. Die informatie speelt allemaal mee in de manier waarop je de feedback uiteindelijk beoordeelt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#6 Doe iets met de feedback

Feedback kun je niet negeren. In het geval je besluit er niets mee te doen, moet je dat melden aan de gever. Wil je wel proberen te veranderen, meld dat aan anderen en breng het voornemen vervolgens in de praktijk. Als het niet lukt, kun je om hulp vragen. Ook als je nog steeds twijfelt, kun je aan anderen vragen of zij het commentaar bij je herkennen.

Dit artikel is een herplaatsing van het artikel dat eerder bij MT verscheen.