Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Lease kannibaal

Leasen kan goedkoper en makkelijker. Dat vindt althans General Electric. Met MyLeaseCar zette de Amerikaanse reus doodleuk een nieuw merk in de toch al overvolle leasemarkt. Wordt leasen binnenkort gratis?

Jezelf onderscheiden op prijs, product of diensten is onmogelijk in de overvolle Nederlandse markt, zo stelt Hellen van Hoek, kersverse directeur MyLeaseCar. Leasen kan makkelijker en vooral goedkoper, zo is de boodschap. Klanten betalen nu een smak geld voor diensten, services en accountmanagers waar ze helemaal geen behoefte aan hebben. Zo schrapte MyLeaseCar hulp bij pech uit het dienstenpakket, omdat het gros van de autofabrikanten voor nieuwe auto’s toch al standaard in gratis hulpverlening voorziet. Dus als een klant ’s ochtends met panne voor zijn huis staat? “Dan kan hij gewoon zelf de dealer bellen en wordt het binnen de kortste keren allemaal prima geregeld,” verzekert Van Hoek. Geen vervangend vervoer via MyLeaseCar dus. Dat kan je lelijk kan opbreken als je de auto niet voor het huis, maar bijvoorbeeld in het buitenland tegen een vangrail parkeert, erkent Van Hoek: “Maar hoe groot is die kans nu helemaal?” Bellen met MyLeaseCar is er in ieder geval niet meer bij, want ook de dure accountmanager is uit het pakket geschrapt. ‘Online’ en ‘realtime’ zijn de toverwoorden. “Klanten kunnen alle antwoorden op de site vinden en als ze er toch niet uitkomen worden ze op een later tijdstip teruggebeld.” Volgens Van Hoek zullen leaseklanten bij MyLeaseCar 10 tot 15 procent goedkoper uit zijn dan bij de concurrentie. Daar zullen de collega’s van grote zus Avis Fleetservices – ook GE, en in hetzelfde gebouw gevestigd – blij mee zijn. Avis Fleetservices, Van Hoek’s oude werkgever, gaat er op de eigen site juist prat op dat zij als ‘gesprekspartner met u een kwaliteitsrelatie onderhoudt en de problematiek van uw wagenparkbeheer op zich neemt’. Overbodige geldklopperij dus? “Nee, absoluut niet,” haast Van Hoek zich te zeggen, “het gaat gewoon om een heel ander product. Dat hebben we doelbewust onder een eigen naam in de markt willen zetten.” Leasemaatschappijen hebben volgens haar de laatste jaren te veel in dezelfde vijver zitten vissen. Allemaal blind achter de grote wagenparken aanrennen en elkaar met een eurootje korting hier en een nog uitgebreider servicepakket daar de loef willen afsteken. “Maar de kleinzakelijke klant, die gewoon een eenvoudig en goedkoop product wil, hebben we links laten liggen.”

Landjepik

“De kleinere klanten zijn inderdaad minder trouw aan hun leasemaatschappij,” erkent commercieel directeur Ed van de Zande van Avis Fleetservices. “En ik kan ze eerlijk gezegd geen ongelijk geven. Voor hen is de toegevoegde waarde van uitgebreide servicepakketten zoals wij ze bieden gering.” Dat betekent overigens niet dat Avis zo snel mogelijk van haar kleine klanten afwil. Maar als ze op toch al op zoek zijn naar een goedkoper, uitgekleed alternatief, kan je ze maar beter aan je zusterbedrijf dan aan de concurrentie verliezen, zo is de gedachte. Maar MyLeaseCar hoopt op meer dan kannibalisme met Avis en landjepik met de concurrenten. Er zit namelijk nog genoeg onaangeroerd potentieel in de markt. Volgens brancheorganisatie VNA daalde het aantal lease-auto’s in Nederland vorig jaar weliswaar met 1,2 procent, naar 783.000 stuks, maar dat hoeft allerminst somber te stemmen, meent Van de Zande. Er rijden immers nog altijd ruim 200.000 bedrijfsauto’s in eigen beheer rond. “Bij een gemiddelde prijs van 20.000 euro heb je het dus over een kapitaalbeslag van vier miljard euro. Vier miljard euro die bedrijven nu in auto’s hebben vastgelegd, terwijl ze het eigenlijk voor heel andere zaken zouden willen en moeten gebruiken.”

Oud nieuws

Veel als revolutionaire bestempelde ontwikkelingen op de leasemarkt blijken bij nadere bestudering niets meer dan oude wijn in nieuwe zakken, zegt VNA-secretaris Renate Hemerik. “Ik heb met de economische malaise al zo veel plannen en concepten voorbij zien komen, maar een eureka zat er nooit bij.” Peter Verkuyl, directeur van Leaseplan, onderdeel van ABN Amro en met een marktaandeel van circa 25 procent marktleider op de Nederlands leasemarkt, is niet erg onder de indruk van GE’s plannen. Hij spreekt van ‘het wanhopig plakken van nieuwe labels op oude concepten’. Wel deelt hij de visie dat de markt volop in beweging is. Het begon tien, vijftien jaar geleden met de focus op wagenparkbeheer en uitbreiding van de dienstverlening. Met de technologiehype stonden vervolgens plots de berijders, de employee benefits, centraal. En nu er bezuinigd moet worden, draait alles om kostenbesparingen en vooral flexibiliteit van de contracten: Door alle saneringen staan talloze lease-auto’s ongebruikt op een nieuwe berijder te wachten. Er is zelfs een bloeiende handel in leasecontracten ontstaan, zo meldde Management Team begin vorig jaar. Leaseplan biedt ook haar kleine klanten al jarenlang aantrekkelijk geprijsde leasepakketten, zegt Verkuyl. Plan-8-Push bijvoorbeeld, bestaat uit een ‘e-suite’ en een online rapportagetool waarmee klanten via sms allerhande informatie kunnen ontvangen.Is MyLeaseCar dan inderdaad oud nieuws? Geenszins, bezweert Van Hoek. Zonder om het even welke concurrent af te willen vallen, beperken de mooie internettoepassingen zich volgens haar altijd tot de frontoffice. “Kan je op de site een mooie rekenmodule invullen, maar als je dan daadwerkelijk zaken wilt doen, word je geacht alsnog te bellen of te mailen voor een afspraak.” Met andere woorden: het oogt allemaal leuk en aardig, maar in de backoffice zitten nog altijd evenveel peperdure consultants en accountmanagers hetzelfde te doen wat ze jaren geleden ook al deden. “Wij beginnen hier vanaf scratch. Alles simpel, eenvoudig en vooral goedkoop.” Maar wel met het GE-logo pontificaal op site, briefhoofd en geplande reclame-uitingen, want in deze onzekere tijden is het zaak vertrouwen en duurzaamheid uit te stralen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nieuwe categorie

Overigens heeft GE in Nederland met Avis maar een zeer bescheiden marktaandeel van 2 procent. Niet erg indrukwekkend voor een van ’s werelds grootste bedrijven. Aantrekkelijke overnamekandidaten – acquireren is GE’s favoriete groeirecept – hebben zich in Nederland namelijk nog niet aangediend, verklaart Van Hoek. Wellicht dat MyLeaseCar GE een nieuwe impuls kan geven, al wil Van Hoek niet te hoog van de toren blazen. “De top drie is zo sterk en gevestigd, dat het van weinig realiteitszin zou getuigen als ik hier ging beweren dat we daar binnen een jaar of wat ook wel tussen zitten.” Liever plaatst ze MyLeaseCar in een geheel eigen, nieuwe categorie, tussen de brutale nieuwkomers. “Een beetje zoals Ryan Air en Virgin de luchtvaartsector hebben wakker geschud. Daar dacht ook iedereen dat er geen ruimte was voor nieuwkomers, maar de tijd heeft ons anders geleerd.”