Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Klanten met schulden? Zo kun je daar als bedrijf iets aan doen

Ook jouw bedrijf kan een steentje bijdragen aan het voorkomen van schulden. Kleine stapjes hebben soms grote impact. Benieuwd hoe? We helpen je een handje met deze vijf stappen.

klanten met schulden helpen
Getty
Je leest nu: Klanten met schulden? Zo kun je daar als bedrijf iets aan doen

#1. Doe een financiële check

Wanneer je een dienst of product levert, dan is het wel zo prettig om te weten dat jouw klant in staat is om straks de factuur te betalen. Logisch, denk je nu misschien. Anders bestel je toch zeker niet? Wrong! Zo’n één op de tien huishoudens in ons land kampt met problematische schulden. En ach, wat maakt die paar honderd euro extra in het rood dan eigenlijk nog uit?

Zo wordt in ieder geval vaak gedacht. Het gevolg? De schulden blijven zich alsmaar verder opstapelen. Kies er daarom voor om de kredietwaardigheid van je klanten te toetsen. Dat kan bijvoorbeeld met hulp van credit-managementbureaus. Klanten met ‘een vlekje’ hoef je overigens niet automatisch te weigeren, je kunt er ook voor kiezen om de betaalafspraken iets strakker te organiseren.

#2. Ga het gesprek aan

Oh jee. Alwéér diezelfde klant die de betaaltermijn van jouw factuur laat verstrijken. Meteen maar een herinnering de deur uit doen met een dreigende verhoging van het bedrag. Dat zal ‘m leren!

Tja, zo reageren is misschien je eerste reflex. Maar of dat ook echt verstandig is? Dat is nog maar zeer de vraag. Dreigen met verhogingen en andere sancties schrikt mensen die al in de financiële penarie zitten namelijk behoorlijk af. Niet voor niets krijgen incassobureaus regelmatig te maken met mensen die thuis een stapel met aanmaningen en blauwe brieven hebben liggen. Ongeopend. Bang geworden door de dreigende toon verlammen ze als het ware.

Slimmer is het om het gesprek met je niet-betalende klant eens aan te gaan. Waag er een telefoontje aan, vraag naar de situatie en onderzoek samen hoe je het probleem kunt oplossen. Bijvoorbeeld door nieuwe betaalafspraken te maken. Deze manier van communiceren blijkt vaak een heel stuk effectiever.

#3. Houd teksten simpel

In Nederland zijn zo’n 2,5 miljoen mensen die we laaggeletterd mogen noemen. Dat wil zeggen: ze hebben grote moeite met lezen, schrijven of rekenen. Houd daar rekening mee als je een factuur opstelt of een mail verstuurt waarin je aan iemand vraagt om de rekening te betalen. Schrijf bij voorkeur op B1-taalniveau.

Verplaats je om te beginnen in de lezer. Neem een bekende in gedachten die moeite heeft met lezen en ga ervan uit dat je correspondentie aan hem of haar gericht is. Dat is je ijkpersoon. Blijf vervolgens bij het doel van je tekst. Wat moet de lezer gaan doen nadat hij de tekst heeft gezien? Begin daarmee en laat overbodige zinnen achterwege. Houd verder je zinnen kort, zo’n tien tot vijftien zinnen, schrijf in de actieve vorm en gebruik enkel woorden die jouw ijkpersoon kent.

#4. Lever niet langer op afbetaling

De allernieuwste laptop. Nu kopen, volgend jaar betalen. Of wat te denken van zo’n duur bed die klanten niet in één keer, maar in twaalf termijnen mogen afrekenen. Lokkers als deze klinken aantrekkelijk voor veel mensen en zullen je omzet dan ook ongetwijfeld een boost geven.

Maar helpt het ook om schulden te voorkomen? Het antwoord op die vraag kun je zelf wel raden, nee dus. Als je ervoor wilt zorgen dat minder mensen met financiële ellende te maken krijgen, doe je er goed aan om niet langer producten op afbetaling aan te bieden. Geld dat mensen blijkbaar nu niet hebben, hebben ze waarschijnlijk over zes maanden of een jaar ook niet. De rente die je als bedrijf logischerwijs rekent komt er voor deze groep Nederlanders ook nog eens bij en hakt er soms behoorlijk in. Een flink aantal van hen kan die lasten simpelweg niet dragen.

#5. Wijs op budgetbeheer

Grote kans dat jouw niet-betalende klant meer schuldeisers aan zijn broek heeft hangen. Als je vermoedt dat het kan gaan om een problematische schuld, wijs je klant dan eens op de mogelijkheden van budgetbeheer. De meeste gemeentes in Nederland hebben zo’n loket.

Bij budgetbeheer komt het inkomen binnen op een rekening die door een aparte instantie wordt beheerd. Dan kan de gemeentelijke kredietbank zijn, sociale dienst of een speciaal budgetbeheerbureau. De persoon in kwestie krijgt dan een afgesproken bedrag per maand, bestemd voor dagelijkse uitgaven. Andere kosten als de huur, gas, water en verzekeringen worden door de budgetbeheerder afgehandeld.

Misschien denk je nu: is dit mijn verantwoordelijkheid? Nee, dat is het inderdaad niet. Maar het kan wel helpen om uiteindelijk ook jouw factuur betaald te krijgen. Het aanbieden van gerichte hulp is misschien niet waar je als eerste aan gedacht hebt, het kan wel het verschil betekenen in de oplossing van het probleem. Jouw klant uit de financiële penarie, jij het geld op je rekening.

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Debiteurenbeheer’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Janssen & Janssen Incasso & Gerechtsdeurwaarders. Zij gebruiken hun kennis en ervaring in adviestrajecten om schulden te voorkomen.

Lees ook: