Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

6 hints die aangeven dat je een waardeloze leider bent

Een slechte baas overschat zichzelf en is blind voor wat mensen denken. Als je één of meerdere van deze zes kenmerken herkent, dan is het dringend tijd voor actie.

kenmerken slechte baas leider
Getty Images
Je leest nu: 6 hints die aangeven dat je een waardeloze leider bent

De waarheid kan pijn doen, maar soms heb je die gewoon nodig. Als je weet wat er scheelt, dan kan je je kop uit het zand halen en actie ondernemen. Dat is ook de reden waarom de Amerikaanse Tamica Sears, een veteraan op het gebied van hr, leiders op de korrel neemt in haar nieuwe boek How to tell if you’re an A**hole Boss.

Al is het grappig leesvoer, het is zeker geen uitlachboek. Sears wil jou als leider vooral wijzen op de hints die aangeven dat je medewerkers je een kl**tzak (m/v) vinden. Een slechte baas heeft dat namelijk niet eens door, geeft ze aan. Ze wil je laten reflecteren over je rol als leider en ze geeft per hint een stapel tips mee om je gedrag te veranderen.

Zes hints uit die je aan het denken kunnen zetten

Als je een of meerdere van deze hints herkent, is er werk aan de winkel. Per hint vind je tips, maar in het boek staan er nog veel meer.

Hint 1: Je komt binnen en je mensen stoppen met praten

Het is weer maandag. Je ziet collega’s in de keuken koffie nemen en met elkaar over het weekend praten. Met een big smile stap je de keuken binnen. Op dat moment stoppen de gesprekken. Je mensen staren geïnteresseerd naar hun koffiemok, de vloer, of ontdekken dat ze snel iets moeten afmaken. Wat is hun probleem, denk je verbaasd.

Jij bent het probleem. Je bent het vertrouwen en het respect van je medewerkers verloren. Ze zien je niet langer als betrouwbaar en ondersteunend. Ze denken dat je niets om hen geeft en dat je dat ook niets kan schelen. Waarom zouden ze tegen je praten als het toch tot niets leidt? Ze zien jou als slechte baas.

Dat vertrouwen moet weer worden opgebouwd, een werk van lange adem. Organiseer regelmatig een-op-een-gesprekken, waarin je je waardering geeft en over opleidingen en ontwikkeling praat. Vraag hoe je je mensen kan helpen om succesvol te zijn. Verwelkom feedback en input, en doe er ook echt iets mee. Wees flexibel en bereid tot het sluiten van compromissen. Geef complimenten en vier de successen.

Hint 2: Je weet niets van het privéleven van je medewerkers

Je hebt je team verzameld voor een vergadering. Een van je teamleden loopt binnen en hij wordt door iedereen gefeliciteerd. Je weet niet waarom. Is dat project soms afgerond? Is dat project al gepresenteerd aan de klant? Je zegt niets, maar blijft nonchalant luisteren. Zo kom je erachter dat je medewerker net vader is geworden. Wist jij veel…

Onwetendheid en onverschilligheid zijn typische kenmerken van een slechte baas, vindt Sears. Je mensen voelen zich niet gewaardeerd en niet belangrijk. Hoe kunnen ze erop vertrouwen dat jij een goed woordje voor ze doet wanneer het tijd is voor een evaluatie, loonsverhoging of promotie? Je weet immers niets van ze.

‘Het is allang niet meer zo dat je van je werknemers kan verwachten dat ze hun privéleven thuislaten. Als het gaat om belangrijke gebeurtenissen, zoals bruiloften, geboortes, sterfgevallen of ernstige ziektes, dan moet je als daar leider van op de hoogte zijn’, schrijft Sears.

Kleine attenties kunnen dan al een grote impact hebben. Feliciteer je mensen (via mail) met hun successen, stuur een kaartje voor verjaardagen en geboortes, wens ze voor ze met vakantie gaan een fijne reis toe. Maak regelmatig tijd voor ze en toon interesse, ook in hun gezin. Smalltalk mag best.

Lees ook: Smalltalk op het werk: zo word je er een ster in

Hint 3: Jij bent de leider, dus jij beslist over alles

Je bent volop bezig met een brainstormsessie. Iedereen is enthousiast en betrokken. Diverse ideeën worden besproken. Je bent het niet eens met de meeste ideeën, je noteert ze dan ook niet, maar je zegt wel dat je de inspanningen waardeert.

Alleen komen daar geen opties uit die overeenkomen met jouw visie. Je mensen kruisen steeds meer hun armen, staren wat voor zich uit of gaan zitten pielen met hun smartphone. Jij blijft ideeën spuien, maar er komt geen reactie. Waar is die enthousiaste vibe toch gebleven?

Dit klinkt als een slechte baas die zegt feedback en input te waarderen, maar dat eigenlijk niet doet. Je vraagt er wel om, maar je legt alles naast je neer. Een goede leider wil zoveel mogelijk andere visies en ideeën verzamelen en benutten. Die realiseert zich namelijk dat zijn of haar aanpak misschien niet altijd de beste is. Een slechte baas gebruikt het bekende: ‘my way or the highway’.

Hint 4: Je werknemers zijn constant chagrijnig

Je bent er zeker van dat je niet aan het micromanagen bent. Je geeft je teams juist alle vrijheid om het zelf uit te zoeken. Als je mensen om uitleg vragen, dan geef je de algemene visie mee. Je intenties zijn dus goed, maar toch zijn de mensen in je team niet gelukkig. Ze klagen, ze werken niet samen, ze zijn constant chagrijnig en boos. Wat hebben ze toch?

Ze hebben een ‘lousy manager’, merkt Sears op. Je geeft veel te weinig richting, je communiceert niet genoeg. Je mensen hebben een idee van wat ze moeten doen. Alleen weten ze niet waarom ze het moeten doen, wat er precies van ze verwacht wordt en wat de deadlines zijn. Als het misloopt, dan wijs je wel met een beschuldigende vinger naar je team. Zo maak je het werk onmogelijk en daarom raken je mensen zo gefrustreerd.

Lees ook: Zo ga je om met emotionele uitbarstingen

Hint 5: Je deur staat altijd open, maar er komt niemand

Je reageert verbaasd wanneer je van een nieuwkomer hoort dat ze haar taken niet kan afwerken, omdat ze jouw input niet krijgt. Je deur staat altijd open, waarom komt ze niet gewoon aankloppen en om hulp vragen? Een volgende keer moet ze dan maar wat meer aandringen. Wat is nu het probleem?

Het probleem is dat jij maar zit te zwoegen in dat kantoor. Je hebt zoveel werk dat je e-mails en andere boodschappen van je team compleet negeert. Je blust namelijk continu brandjes. Wie langskomt en aan je deur klopt, krijgt waarschijnlijk een snauw of een grom. Je trekt met je body language een complete muur op. Wie het één keer probeert, komt niet meer terug.

Je deur mag dan wel open staan, maar je bent absoluut niet te benaderen. Je hebt geen connectie met je team en dat maakt je een slechte baas. Nieuwkomers voelen zich in de steek gelaten en zullen het bedrijf snel verlaten. Je mensen kunnen niets vragen en zullen dus niet hun beste werk leveren. Bovendien mis je door je af te sluiten ook waardevolle inzichten over wat er gaande is op je afdeling.

Hint 6: De productiviteit van je team daalt

Je hebt net een nieuw team onder je hoede gekregen. Ze komen elke dag (virtueel) opdagen om te werken, maar je hebt het idee dat ze maar wat rondhangen en met hun duimen zitten te draaien. Die millennials zijn zo needy. Ze dagen je ook telkens uit op je autoriteit. Je vorige team, dat waren pas harde werkers. Zij hadden aan een half woord genoeg. Maar ja, dat was nog de oude generatie.

De millennials zijn niet het probleem, geeft Sears mee. Jij hebt je leiderschapsstijl niet aangepast en dat maakt je een slechte baas. De command & control-stijl past niet bij de nieuwe generaties. De kans is dus groot dat millennials tijdens de werkuren op zoek zijn naar een andere baan. En ook bij generatie Z zal jouw stijl niet passen.

Het is de moeite om wat meer over de verschillende generaties te weten te komen. Als je ze niet begrijpt, dan lukt het je ook niet om ze echt productief te laten zijn. Leer je mensen bovendien individueel beter kennen. Focus in het team niet op de verschillen, maar op de overeenkomsten. Een goede leider zorgt regelmatig voor een update van zijn of haar leiderschapsstijl.

Lees meer over leiderschap: