Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Jumbo’s Frits van Eerd beste bestuurder van 2011

Jumbo’s Frits van Eerd  beste bestuurder van 2011
Je leest nu: Jumbo’s Frits van Eerd beste bestuurder van 2011

Jumbo-topman Frits van Eerd is door de lezers van Management Team verkozen tot de beste bestuurder van 2011. De verkiezing is opvallend. Van Eerd stormt vanuit het niets naar de 1ste plek.


Van Eerd is als beste bestuurder gekozen in de MT 500, de jaarlijkse lijst van de 500 bedrijven in Nederland met het beste imago. Een kleine 2000 managers in Nederland namen aan het onderzoek deel.

Beste imago voor Philips

Jumbo’s Frits van Eerd  beste bestuurder van 2011Philips voert de lijst aan. Na een paar jaar afwezigheid grijpt het bedrijf, dat sinds 1 april onder leiding staat van een nieuwe topman Frans van Houten, opnieuw de leiding. De winnaar van vorig jaar, Shell, zakt naar de derde plaats. De Rabobank is en blijft stabiel op de tweede plaats. Opvallend is dat de nieuwe economie zich definitief in de top nestelt: Google en Apple stijgen respectievelijk naar de 6e en 7e plaats. Internetwinkel Bol.com timmert niet alleen zakelijk hard aan de weg, ook haar imago gaat hard omhoog: van een 41e naar een 20e plaats.

Vrouwenquotum

Jumbo’s Frits van Eerd  beste bestuurder van 2011Management Team vroeg de deelnemende managers niet alleen naar hun visie over de bedrijven waarmee ze werken, het wilde ook hun mening over een aantal actuele onderwerpen. Over het omstreden vrouwenquotum, dat grote bedrijven verplicht tenminste 30 procent vrouwen in de top te benoemen. De meningen waren zeer uitgesproken. Bijna niemand koos voor de optie weet niet/geen mening. Misschien niet verrassend maar wel opvallend is dat de standpunten van mannen en vrouwen sterk uiteen lopen. Bijna de helft van de vrouwen vindt de invoering van zo’n quotum een goed idee en staat achter de stelling, terwijl 63 procent van de mannen pertinent tegen is.

Pensioenleeftijd

Jumbo’s Frits van Eerd  beste bestuurder van 2011Ruim de helft van de deelnemers aan het MT500 onderzoek is voor het verhogen van de pensioenleeftijd tot 67 jaar. Opvallend is dat de groep die er qua leeftijd het dichtst tegenaan zit, de 55+ plussers, boven-gemiddeld ja stemt: 59 procent van hen vindt een hogere pensioenleeftijd een goed idee. Dat geldt niet voor de groep die net iets jonger is. De meeste tegenstemmers zijn tussen de 45 en 54 jaar oud.

Uit de crisis?

De Nederlandse manager is wat optimistischer over de toekomst dan vorig jaar. De helft van de respondenten is gematigd positief. Vrouwen zijn gemiddeld wat pessimistischer: 24% van hen is ronduit somber, tegenover slechts 15 % van de mannen. Slechts 11% van de vrouwen ziet de toekomst rooskleurig tegemoet, tegenover een kwart van de mannen.

Wat leest u verder in de MT500?

Morgen op MT.nl: de top-10 van bedrijven met het beste imago.
Jumbo’s Frits van Eerd  beste bestuurder van 2011
Bestel de MT500 online
Imago is veel, maar het is moeilijk om te zeggen wat dan precies. Toch hebben we een poging gedaan om in elk geval een paar antwoorden te vinden. Zo vroegen we ons af hoe het komt dat u liever in een Mercedes rijdt, of een Audi, dan in een veel goedkoper type van Chinese makelij. Precies: dat heeft te maken met het beeld dat anderen van u hebben, en dat beïnvloedt u graag een beetje. Ook zijn we te rade gegaan bij de koninginnen van het reputatiemanagement in de popmuziek: Madonna en Lady Gaga. Zij formuleerden een aantal lessen, waar ook gewone stervelingen veel aan kunnen hebben. En om u alvast een voorproefje te geven van de nieuwste MT500, kuntu dit verhaal al sinds gisteren op onze site lezen.

De coolness-factor

Een goed imago zorgt er ook voor dat talentvolle mensen graag bij u komen werken. Bent u op zoek naar jonge highpotentials,zorg dan vooral dat u de C-factor heeft; ofwel de cool-factor. We keken hoe merken steeds weer op zoek gaan naar nieuwe manieren om hun doelgroep te (blijven) bereiken. Waar zitten de stoere jongens die graag energiedrankjes kopen, en hoe zorgt een oer-Hollands soepmerk ervoor dat het iedere Nieuwjaarsdag opnieuw in het nieuws is? Imago is beeld, ook letterlijk. Daarom doken we in het belang van logo’s voor uw bedrijf, en brengen de valkuilen in kaart die u kunt tegenkomen als u besluit tot een company make-over. Kortom, in deze MT500 geven we antwoord op een aantal vragen over imago. Hopelijk zetten we u daarmee aan het denken of dragen bij aan een interessante discussie.

Morgen op MT.nl: de top-10 van bedrijven met het beste imago.
De nieuwe MT500 bestelt u hier online.