Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Jolanda Lamse (PwC): ‘Het begint met onze mensen, dan de klanten en dan de bedrijfsvoering’

En toen zaten we door corona noodgedwongen in ’s werelds grootste thuiswerkexperiment. In ‘CEO aan de keukentafel’ topvrouw Jolanda Lamse van PwC Nederland: ‘De menselijke kant wordt juist nu vergroot.’

PwC Jolanda Lamse PwC
Je leest nu: Jolanda Lamse (PwC): ‘Het begint met onze mensen, dan de klanten en dan de bedrijfsvoering’

Jolanda Lamse draagt nogal wat petten in de board van PwC Nederland. Ze is COO. Ze is CFO. En ze is CRO. O ja, én ze is voorzitter van het crisismanagementteam. Het maakt prioriteiten stellen in deze tijd nog belangrijker. De bestuurder heeft een deel van haar taken belegd bij collega’s, zodat ze meer tijd vrij kan maken om deze plotsklapse nieuwe werkelijkheid te managen.

‘We zitten in een crisis, maar niet in een crisis die in twee uur opgelost moet zijn. Dus we kunnen ook wel de tijd nemen om naar iedereen te luisteren, acties voor te bereiden en daar in de volgende call weer verder op door te gaan.’

Goed luisteren

Als er voor leiders op afstand in deze periode een competentie belangrijk is dan is het luisteren, stelt Lamse. ‘Zenden is nu niet de juiste methode. Je moet het juist met elkaar doen en ruimte bieden aan andere gezichtsvelden. Ik probeer goed te luisteren en door te vragen zodat ik weet wat er speelt. Mensen moeten zich ook uitgenodigd voelen hun verhaal of idee te delen.’

Een beproefde manier is wat haar betreft een dagelijkse check in. ‘Dat stimuleren we ook binnen de hele organisatie. Hoe gaat het met je? Waar ben je nu mee bezig? En wat zijn de meest prangende zaken waar we aandacht aan moeten besteden? Die aandacht is belangrijk.’

Andere vorm van leidinggeven

Lamse prijst zich gelukkig dat PwC veel technologie tot zijn beschikking heeft om ook op afstand verbinding te maken. Zo is videovergaderen volledig ingeburgerd binnen het bedrijf. Alleen is het achtergronddecor veranderd van een kantoor- naar thuisomgeving. ‘Ik had net nog een overleg met onze financiële collega. Die belt dan met zijn dochter op schoot en die zwaait dan mee. Dus het gaat net op een andere manier.’

‘Ik denk juist nu dat zenden niet de juiste methode is’

Er wordt nu niet per se meer leiderschap van haar gevraagd. Het gaat volgens de bestuurder vooral om een andere vorm van leidinggeven. Het draait namelijk meer dan ooit om mensen, benadrukt ze. ‘Heb je een teamlid twee dagen niet gezien of gehoord, dan moet je daar extra scherp op zijn. Je moet dan echt even aankloppen, want voor hetzelfde geldt is die persoon alleen thuis en gaat het helemaal niet zo goed. Dus je moet als leider nog meer nadenken of je alle belangrijke aspecten geraakt hebt. Het begint met onze mensen, dan de klanten en dan onze bedrijfsvoering.’

Trots op elkaar

Is de druk op haar schouders toegenomen sinds ze haar werk in deze crisisperiode vanuit huis uitvoert? ‘Natuurlijk ligt er druk, maar ik voel ook juist de verbinding binnen het bedrijf. En er is ook trots, omdat we dingen voor elkaar krijgen.’ Ze constateert dat de afstand en de buitengewone situatie het werk misschien wel menselijker en persoonlijker maakt. ‘De eerste en belangrijkste vraag aan collega’s en klanten is: hoe gaat het met je?’ Waar normaal contacten veel meer gereguleerd zijn, heeft ze nu minder schroom om mensen via de chat aan te spreken. ‘Je hebt toch geen idee waar de ander op dat moment mee bezig is.’

Ook de contacten met buitenlandse collega’s intensiveren, op allerlei niveaus. ‘Onze IT-leiders hebben contact met IT-leiders van over de hele wereld. Securityleaders hebben contacten met het hele netwerk. Ikzelf heb net een call gehad met onze collega’s in China om te horen wat daar goed heeft gewerkt. Er is nu nog meer uitwisseling dan we gewend waren. Daar wordt echt prioriteit aan gegeven.’

Les uit China

Een belangrijke tip van haar Chinese collega’s: intensiveer het communicatieritme naar de klant en medewerkers en biedt meer ruimte voor interactie. ‘Zorg dat je daar zo snel mogelijk mee begint en dat zo snel mogelijk goed geregeld hebt.’

Nu de kaders zijn neergezet wordt er de komende weken veel nadruk gelegd op het delen van tips aan mensen binnen de organisatie. Dat varieert van heel praktische tips voor thuiswerken tot aan het aanreiken van handvatten hoe je kunt anticiperen op verschillende signalen van collega’s. ‘We doen er alles aan om onze mensen hier gezond doorheen te loodsen. Dat is echt cruciaal.’

Tips van Jolanda Lamse:

  1. Schiet niet in paniek. Je hoeft niet binnen twee uur draconische besluiten te nemen. Je hebt daar iets langer de tijd voor.
  2. Blijf communiceren met je mensen. Luisteren is nu belangrijker dan zenden.
  3. Stimuleer medewerkers om veel contact op te nemen met hun leidinggevende. Het helpt je bij het bepalen van prioriteiten.
  4. Intensiveer het communicatieritme naar de klant en vergroot de ruimte voor interactie. Je vangt zo belangrijke signalen op. Zorg dat je dit zo snel mogelijk goed geregeld hebt.
  5. Geef je medewerkers tips voor thuiswerken en eigen en andermans gezondheid.