Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Jan-Willem Roest (PayPal): ‘In de rij staan voor de kassa is niet meer van deze tijd’

Waar PayPal in landen als Duitsland en het Verenigd Koninkrijk groot is geworden dankzij eBay, heeft de betaaldienst in Nederland niet kunnen profiteren van de verkoopsite. Toch is Jan-Willem Roest (41), directeur Benelux en Ierland, vastbesloten om van PayPal de Nederlandse marktleider in online betalingen te maken.

Hij liftte mee op de opkomst van contactloos betalen in Nederland en stelde zichzelf als doel om de nummer één betaalmethode van Nederland te worden. Nu vertrekt Jan-Willem Roest na bijna tien jaar bij Paypal.
Je leest nu: Jan-Willem Roest (PayPal): ‘In de rij staan voor de kassa is niet meer van deze tijd’

Met 1,7 miljoen gebruikers is PayPal, na iDeal en creditcard, op dit moment de nummer drie betaalmethode van Nederland. Sterker nog: PayPal is in ons land de snelst groeiende (online) betaaldienst. ‘Die groei komt onder andere doordat we lokale traditionele Nederlandse merken als Hema, Blokker en Bart Smit aan boord hebben gekregen. Zeventig procent van de top tweehonderd Nederlandse e-commercebedrijven heeft PayPal inmiddels omarmd’, aldus Roest.

Nieuwe businessmodellen

Voordat Roest bij PayPal aan de slag ging, had hij samen met twee vrienden een eigen internetbedrijf en werkte hij bij IBM en computermerk Lenovo. ‘Bijna zes jaar lang verkocht ik pc’s, maar ik realiseerde me dat daar geen groei meer zat. Ik heb altijd een sterke interesse in nieuwe businessmodellen en innovatie gehad. Daarom maakte ik een lijst met tien bedrijven waar ik wel wilde werken. Eén van die bedrijven was PayPal. Zo werd ik de vierde medewerker van PayPal in Nederland en uiteindelijk, een jaar geleden, directeur van PayPal Benelux.’ Vanaf volgende week mag Roest nog een land aan zijn portefeuille toevoegen: Ierland.

Gewoontedieren

Bij zijn aantreden als directeur heeft Roest sterker de focus op de consument gelegd: ‘Samen met mijn team ben ik gaan onderzoeken: wat wil de consument nou écht? Nederlanders zijn gewoontedieren en blijven graag vasthouden aan bestaande rituelen; betalen via iDeal bijvoorbeeld. Voor ons is het belangrijk dat ze doordrongen raken van het feit dat betalen makkelijker en veiliger kan.’

Om nieuwe gebruikers te winnen besloot PayPal daarom de diensten van de grootste concurrent in te zetten. ‘We hebben het mogelijk gemaakt dat consumenten via iDeal geld op hun PayPal-rekening kunnen storten. Dat blijkt een groot succes. Nu is het tijd voor stap twee en willen we ervoor zorgen dat consumenten hun PayPal-rekening voortaan rechtstreeks aan hun bankrekening koppelen.’

Waar PayPal zich mee wil onderscheiden is: gemak, veiligheid en snelheid. ‘Gebruikers kunnen bijvoorbeeld in één klik betalen, zonder iedere keer een nieuw betaalformulier in te vullen. Daarnaast stort PayPal het aankoopbedrag terug als de bestelling niet aankomt en betalen wij de retourkosten als de consument iets wil terugsturen.’

Nieuw betalingstijdperk

Volgens Roest staan we aan de rand van een nieuw betalingstijdperk en stevenen we af op een ‘cashless society’. ‘In de rij staan voor de kassa is heel erg 2012. Het is waanzin hoeveel we nog met papier en cash moeten doen. Die hele betaalstraat is nu soms zo omslachtig. Dat moet makkelijker en innovatiever. De portemonnee moet plaatsmaken voor digitale cash en services.’

In dat kader riep PayPal een cashless dienst voor festivals in het leven. ‘Met een bandje gekoppeld aan een PayPal-rekening kunnen festivalbezoekers hun drankjes afrekenen. Geen munten meer nodig. Heb je aan het einde van het festival tegoed over, dan wordt het bedrag teruggestort op je bankrekening’.

Mobiele betalingen

Een andere innovatie lanceerde PayPal onlangs samen met Vodafone: de Vodafone Wallet. ‘Gebruikers kunnen hun PayPal-rekening aan de wallet koppelen. Zo kunnen ze overal met hun telefoon betalen en zijn er geen cash en pasjes meer nodig.’

De smartphone is voor PayPal sowieso de grootste groeistimulator in Nederland geweest. ‘In de tijd dat wij hier voet aan de grond probeerde te krijgen, oriënteerden steeds meer klanten zich via hun smartphone op producten. Support van mobiele betaalmethoden was destijds nihil. Daar hebben wij op ingespeeld en zo een enorm stuk van de markt gepakt. Partijen als Coolblue en Thuisbezorgd zijn bijvoorbeeld met onze mobiele service gestart, dat werd al snel doorgetrokken naar de websites. Mobiel heeft ons echt het zetje gegeven om relevant te worden.’

Marktleider

‘Nederland is een interessante markt met veel concurrentie, we moeten hard vechten voor ons plekje. Maar hoe cool is het om van weinig heel veel te maken? Het is voor ons gunstig dat veel grote internationale bedrijven een hoofdkwartier in Nederland hebben, daar werken we graag mee samen. Het is een illusie om te denken dat we álles alleen kunnen doen’.

Roest heeft het doel om van PayPal de nummer één betalingsmethode van Nederland te maken. ‘Ik ben ervan overtuigd dat het lukt. Binnen drie jaar willen we verdubbelen qua gebruikers en transacties. We zijn goed op weg, iedereen kent ons. Nu moeten we ervoor zorgen dat er nog meer mensen via PayPal gaan betalen. Online, offline of mobiel: bij iedere betaling moet PayPal een optie zijn’.