Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Is Generatie Y echt verwend en arrogant?

Waarom heeft de gemiddelde manager zoveel moeite met Generatie Y? Podiumauteur Itamar Sharon stelt dat de leidinggevende met twee maten meet als het op deze 'verwende en arrogante' generatie aankomt. 

  • “Wat ik van generatie Y vind?! Te arrogant voor woorden.”
  • “Verwend en nog lang niet geschikt voor het bedrijfsleven.”
  • “Ze moeten maar eens leren wie de baas is.”

Hoe komt het toch dat de huidige leidinggevenden zoveel moeite hebben met Generatie Y? Waar is het met deze generatie 'fout' gegaan? Wat heeft hen zo 'arrogant, verwend en respectloos' gemaakt? Natuurlijk speelt de maatschappij een grote rol, technologische veranderingen of de vernieuwingen op het gebied van educatie. Maar uiteindelijk kom je vooral terecht bij diezelfde leidinggevenden.

Centraal staan

De opvoeding heeft een kritische rol gespeeld in de houding, mentaliteit en wensen van Generatie Y. De ouders van Generatie Y hebben, naar aanleiding van hoe zij opgegroeid zijn, bewust gekozen om een ander gevoel te creëren in het gezin. Het gezin moet een open plek worden, waar het kind centraal staat. Kinderen moeten eerlijk kunnen zijn, en ze moeten zich gewaardeerd voelen. Ouders zien graag dat er een vriendschappelijke relatie ontstaat met het kind. Dit is een groot verschil met hoe zij (die ouders) opgevoed zijn. Waar hiërarchie, respect, en hard werken centraal stonden.

De 'kindcentrale' opvoeding wordt gekenmerkt door de “je kan alles worden wat je maar wilt” filosofie. Of het "meedoen is belangrijker dan winnen” principe. De impact die deze manier van opvoeden teweeg heeft gebracht is groot. Jongeren hebben nu, over het algemeen, een zeer goede relatie met hun ouders. Daarnaast zijn zij vaak zelfverzekerd, open, innovatief en hebben een can-do mentaliteit. Daar tegenover staat dat Generatie Y soms ook ervaren wordt als hierboven beschreven.

Twee maten

Het gekke is dan wel dat die karakteristieken van Generatie Y, die door ouders als positief worden bestempeld, negatief bevonden worden door leidinggevenden. En dat terwijl die ouders ook weer vaak diezelfde leidinggevenden zijn. Ik raad leidinggevenden dan ook aan om, in geval van irritatie, frustratie en zelfs hopeloosheid eerst na te gaan hoe jij die karakteristieken beoordeelt bij je eigen kind. Bedenk ook wat voor advies jij jouw kind geeft. Probeer te beseffen wat onder andere jij deze generatie geleerd hebt en hoe jij daar je profijt uit kunt halen.

Wat belangrijk is voor jouw kind, is ook belangrijk voor die Generatie Y’er bij jou op de werkvloer.

(Of had ik trouwens u moeten zeggen?)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Itamar Sharon, eigenaar van GeneratY.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.