Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Is dit de ultieme accu?

Elektrisch rijden blijft gehinderd door range anxiety, de vrees om te stranden. Een Duitse startup bracht een elektro-Audi 650 kilometer ver, maar strandde in vaagheid en ongeloof.

 

Elektrisch rijden is heerlijk: stil, soepel en – onder voorwaarden – schoner dan conventioneel vervoer. Maar de accu's gaan altijd te snel leeg. Een kleine Mitsbishi IMiEV of verglijkbare Peugeot iOn haalt op papier 140 kilometer uit zijn batterijen, maar in de praktijk kan de pret al na 80 kilometer uit zijn. begrijpelijk dat de blik van bestuurders vaker op de actieradiusmeter zal rusten, dan op de weg.

Range anxiety

Range anxiety is die zorg al gedoopt; de vrees om zonder prik te stranden. Hybride auto's als de Opel Ampera en Fisker Karma bieden een antwoord met een hulpmotor op benzine, maar voor een doorbraak van puur elektrisch rijden is het wachten op accu's met meer capaciteit. De 16 of 18 kiloWattuur die de meeste auto's nu aan boord hebben, zal nooit toereikend zijn voor meer dan 200 kilometer.

Accu revolutie

Het komt allemaal neer op hoeveel wattuur aan energie de leveranciers per kilo uit hun accu weten te peuren – de energiedichtheid. Bij de genoemde auto's voegen de accu's al 200 kilo toe aan het wagengewicht, meer zou nauwelijks verantwoord zijn. Aan de accu-revolutie waar de wereld op wacht, een pakweg driemaal grotere energie-dichtheid tegen een aanvaardbare prijs, wordt driftig gewerkt, maar op korte termijn is de heilige graal – een compacte, lichte accu die een auto 400 kilometer ver schopt, nog niet in zicht.

DBM

Of toch wel? Veel partijen zetten in op solid state accu's, waarin de vloeibare elektroliet is vervangen door een vast materiaal. Het Duitse DBM Energy komt zo met zijn Kolibri batterij een aardig eind in de richting. De lithium-metaal-polymeer (LMP) accu met een capaciteit van een stevige 98 kilowattuur heeft vorig jaar een Audi A2 op één lading van München tot Berlijn gebracht. Toch ruim 600 kilometer, en de 'Lekker Mobil' had toen nog 20 procent van zijn capaciteit over. Nog mooier: uitvinder Mirko Hanemann claimt, dat de baterij met krachtstroom in 6 minuten oplaadbaar is.

Vaag

Het probleem van de Kolibri: er is nogal wat veelvaagheid rond de claims. Data rond de recordrit ontbreken (de wagen verdween zelfs een halfuur uit het zicht van volgende journalisten). De recordwagen van DBM ging eind vorig jaar ook nog eens bij een brand verloren, zodat een keuring door onafhankelijke experts onmogelijk werd. De buitenwereld tastte daardoor volledig in het duister omtrent de energiedichtheid, de omvang en het gewicht van de wonderaccu. Een volgende recordpoging in februari werd uitgesteld vanwege de kou – nog zo'n actieradiusvernietiger. 

Eerherstel

Niemand gaf nog een stuiver voor de verhalen van DBM. Onlangs kwam er eerherstel. DBM liet zijn accu testen door de keurmeesters van Dekra en BAM, een Duitse tegenhanger van Kema, en de resultaten lijken positief. De accu's voldoen in elk geval aan alle veiligheidseisen. Belangrijker: op een rollentestbank van Dekra ontwikkelde een accu in een Audi A2 62.928 kilowattuur, wat voldoende zou moeten zijn voor een theoretische actieradius van 454,83 kilometer. De 98 kWh versie van de batterij zou dezelfde wagen zelfs 716 kilometer ver hebben kunnen brengen.

Hollywood verhaal

“Het hele verhaal is zo ongelofelijk, dat het  geschikt is voor een Hollywood-film," aldus Hannemann in Duitse media. Volgens hem hoeft DBM zich vorotaan niet meer te bewijzen. Maar hij geeft wel toe, dat het onverstandig was al te enthousiaste claims te snel rond te bazuinen. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.