Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Irritant, zo’n collega met smartphone

Stiekem bellen, sms'en of mailen tijdens een vergadering? Geen probleem dankzij de smartphone, maar uw collega is er niet zo blij mee.


Ruim tweederde van de hoogopgeleide werknemers denkt dat collega's zich nooit ergeren als ze in de weer zijn met hun smartphone, de meerderheid doet dat echter wel degelijk, blijkt uit onderzoek van Intermediair.

Vooral tijdens vergaderingen ergert men zich dood aan al dat heimelijke ge-sms, ge-e-mail en gebel. Maar ook het smartphonegebruik tijdens de gewone werkzaamheden, borrels en de middagpauze roept irritaties op.

Hoe dat komt? Zowel smartphonebezitters als gewone telefoonbezitters nemen het gepruts aan de telefoon behoorlijk persoonlijk op. Als zij aan het woord zijn en een ander is met zijn telefoon bezig, vrezen ze dat zij zelf oninteressant gevonden worden. Toch gaat er blijkbaar een onweerstaanbare aantrekkingskracht van de smartphone uit. Want hoewel veertig procent van de respondenten telefoongebruik in gezelschap onbeleefd vindt, doen ze het zelf ook.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Smartphone-break?

Ondanks de klachten is de overgrote meerderheid van de ondervraagden geen voorstander van het opstellen van speciale gedragsregels. Van de mensen die het wel een goed plan vinden, vindt een meerderheid dat de smartphone opgeborgen moet zijn tijdens vergaderingen. Alleen noodzakelijke telefoontjes mogen worden gepleegd, zegt een kwart. Ruim eenderde vindt dat je alleen mag bellen als het heel dringend is, maar tijdens vergaderingen niet mailen en sms'en. Een kleine meerderheid is voor een smartphone-break tijdens meetings.

Aan het onderzoek deden 474 hoogopgeleiden mee: 55 procent van hen heeft een smartphone. 82,5 procent heeft (ook) collega's met een smartphone. Mensen met een smartphone hebben vaker een leidinggevende functie, zijn vaker hoogopgeleid en vaker man.

Lees meer: