Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innoveren bij Priva: ‘Het was vooral een onderbuikgevoel’

De afgelopen jaren heeft Priva een digitale transformatie doorgevoerd. De belangrijkste uitdaging: vernieuwen zonder de bestaande business geweld aan te doen.

‘Plofkachels’: zo werden de heteluchtkachels genoemd die Priva 1959 (toen nog Prins en Valk geheten) importeerde voor de glastuinbouw in het Westland. Een succes, aangezien de sla in de kassen met kachels sneller groeide en eerder verkocht kon worden. Er wordt wel gezegd dat dankzij die simpele kacheltjes (of liever gezegd door de CO2 die bij verbranding vrijkwam) de glas- en tuinbouwsector in Nederland zo groot heeft kunnen worden. Of dat zo is valt moeilijk na te gaan, maar zeker is dat Priva de sector jaar in, jaar uit groeimogelijkheden heeft geboden met innovatieve diensten en producten. Eerst met betere kachels, vervolgens met procescomputers en daarna met complete installaties voor klimaat- en procesautomatisering voor de glastuinbouw en voor gebouwen.

Volop innovatie

Nog altijd zet Priva zwaar in op innovatie. Ruim een derde van de 450 medewerkers is actief in productontwikkeling en er wordt jaarlijks zo’n 25 procent van de omzet in geïnvesteerd. Voor bedrijven als Priva staat innovatie zo goed als synoniem met digitalisering. Dat wil zeggen: wil Priva groei halen uit innovatieve producten en diensten, dan zullen die waarschijnlijk een sterk digitale component moeten hebben.

Goede voorbeeld geven

Oftewel altijd en overal via verschillende apparaten via de cloud toegankelijk zijn en beschikken over uitgebreide mogelijkheden tot data-analyse. ‘Dat zagen we 4 jaar geleden al in’, zegt IT-manager Paul Ossewold. ‘Zonder dat we overigens een vastomlijnd idee hadden wat voor nieuwe producten en diensten we precies op de markt wilden brengen; het was vooral een onderbuikgevoel. Ook vonden we dat we zelf het goede voorbeeld moesten geven. Dus dat we als bedrijf geloofwaardiger zouden overkomen als we zelf konden aantonen dat het inderdaad loont om te digitaliseren.’

Klimaatneutraal hoofdkantoor

In het recente verleden heeft Priva zichzelf een soortgelijke voortrekkersrol toebedeeld. In 2007 opende Priva in De Lier een klimaatneutraal hoofdkantoor, dat sindsdien ook een visitekaartje is: potentiële klanten kunnen met eigen ogen zien hoe gebouwautomatisering kan bijdragen aan een gezond binnenklimaat en een duurzame energiehuishouding.

Journey to the cloud

In 2012 besloot Priva om ‘een journey to the cloud‘ te maken door allerlei interne processen te digitaliseren en bestaande producten en diensten stapsgewijs in een digitale vorm via de cloud aan te bieden. Destijds was het IT-landschap van het bedrijf sterk gedecentraliseerd, om niet te zeggen versnipperd over allerlei landen – met servers her en der verspreid, kantoren zonder wifi, met eigen datacentra en een sterk verkokerde informatiehuishouding. Vanaf 2012 werd alles stapsgewijs centraal in een eigen cloud ondergebracht en zijn er allerhande mogelijkheden om binnen Priva informatie te delen en samen te werken, met alle productiviteitswinst van dien. IT is nu echt een ‘enabler van de business’ geworden.

Ook eigen diensten in cloud

Ook de software die Priva levert – bijvoorbeeld voor klimaatbeheersing – gaat steeds vaker in de cloud ondergebracht worden. ‘Met als grote voordeel voor de eindgebruiker dat hij niet meer ter plekke aanwezig hoeft te zijn om de software te bedienen, maar dit altijd en overal vandaan kan doen via bijvoorbeeld een ‘app’. Dat scheelt hem uiteraard enorm veel werk.’

De volgende stap

Radicaal zijn deze vernieuwingen niet, maar dat was ook niet de bedoeling. ‘De belangrijkste uitdaging was om te vernieuwen zonder de bestaande business geweld aan te doen. Wij zijn geen startup, die volledig kan inzetten op radicale innovatie. Wel kunnen we makkelijk onze bestaande klanten verbeterde versies van producten en diensten aanbieden. In dit geval dus met cloud based-versies van bestaande software.’
Een volgende stap is om via de cloud de digitale technologie aan te boren als bron van compleet nieuwe zakelijke groei en innovatie. En dan moet het gaan om groei uit diensten rondom de data die beschikbaar komen met de cloudsoftware.

Eerste nieuwe clouddienst

Een eerste voorbeeld is de diagnosesoftware die Priva in juli als clouddienst op de markt brengt. Hiermee is het mogelijk om de data die afkomstig zijn van installaties voor de verwarming, ventilatie en airconditioning te analyseren. De software waarschuwt wanneer een installatie ondermaats presteert.
En of dat handig is, zegt Arnold Vleeskens, manager marketing & corporate communications van Priva. Niet alleen kan de beheerder van een gebouw of de service-partner alle gegevens op afstand uitlezen en hoeft hij alleen langs te komen als er een probleem is. Het systeem heeft ook een rapportagefunctie, waardoor gebouweigenaren beter betrokken kunnen worden bij duurzaam onderhoud.

Eerste pilots succesvol

En, weet Vleeskens: ‘70 procent van alle gebouwen presteert niet optimaal. Er zijn enorme energiebesparingen mogelijk en lagere onderhoudskosten.’ Uit de pilots blijkt dat de aanschaf van deze software binnen één jaar kan worden terugverdiend. Alleen al de energiebesparing bedraagt soms al tussen de 15 en 20 procent. En wat meer is: een gebouw wordt comfortabeler als beheer en onderhoud in orde zijn.
Dit artikel is onderdeel van het dossier Het Nieuwe Zakendoen op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door Microsoft. Altijd op de hoogte van de laatste tips en trends rondom het nieuwe zakendoen? Meld je aan voor de gratis maandelijke nieuwsbrief:

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Meer lezen over Het Nieuwe Zakendoen?