Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innovatieregels van de besten

Innovatie is de heilige graal. Te vaak sterven goede ideeën een voortijdige dood. Hoe doen succesvolle innovators dat toch?

De tien meest innovatieve bedrijven van 2012 volgens Booz:

Apple
Google
3M
Samsung
General Electric
Microsoft
Toyota
Procter & Gamble
IBM
AmazonZoals bij alle heilige gralen is het antwoord simpel, maar blijkt de praktijk veel moeilijker. Booz & Company publiceert elk jaar een studie naar de 1000 meest innovatieve bedrijven. Het blijkt dat deze reuzen als Apple en Samsung (waarvan het succes in de komende MT wordt verklaard) dingen structureel goed doen.

Deze bedrijven hebben – anders dan veel andere, minder succesvolle innovators – structuren om de stappen van innovatie duidelijk te krijgen en de factor toeval terug te dringen tot een rol in de marge. Zij pakken alles systematisch aan: het genereren van ideeën, het kiezen van de ideeën die gaan worden nagejaagd, het verbeteren van ideeën door een proces van herhaalde feedback, het doorgronden van de wensen die hun (potentiele) klanten hebben, en het meten van het succes van de innovatie. Innovatie is bij de topbedrijven volwassen geworden.

Wat niet betekent dat het schitterende ongeluk niet een doorslaggevende rol kan spelen. De top van de innovatieve bedrijven weten hoe ze die ongelukken kunnen forceren.

Zij delen onder meer deze vijf innovatiepraktijken: