Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Onderzoek: bedrijven lijden aan de innovatieparadox

Het gat tussen de prioriteit die bedrijven geven aan innovatie en het geld dat erin geïnvesteerd wordt, is nog steeds groot. De innovatieparadox breidt zich op die manier steeds verder uit - tot bedrijven zo moe worden van innoveren dat ze niets meer doen.

Het gat tussen de prioriteit die bedrijven geven aan innovatie en het geld dat erin geïnvesteerd wordt, is nog steeds groot. De innovatieparadox breidt zich op die manier steeds verder uit - tot bedrijven zo moe worden van innoveren dat ze niets meer doen. Getty Images
Je leest nu: Onderzoek: bedrijven lijden aan de innovatieparadox

Bedrijven kennen het belang, maar handelen er niet naar. Naast privacyvraagstukken gaat deze vlieger ook steeds vaker op voor innovatie, zo blijkt uit onderzoek van ICT-dienstverleners QNH en ilionx. Bijna 600 managers van kleine, middelgrote en grote organisaties werden ondervraagd over innovatie, de prioriteit die het heeft binnen bedrijven en het budget dat er daadwerkelijk aan besteed wordt.

Die prioriteit, die is er wel: maar liefst 99 procent van alle ondervraagde managers ziet innovatie als zeer belangrijk, 85 procent van hen erkent zelfs dat het van levensbelang is voor de organisatie. Maar wordt daar ook naar gehandeld?

Als verklaring voor deze innovatieparadox geeft CEO Wiebe de Boer van ilionx en QNH, de bedrijven achter het onderzoek, dat innovatie vaak in het gedrang komt wanneer de budgetten besproken worden. ‘Mensen weten wel dat het belangrijk is, maar onder druk van de operationele bezigheden en in het kostenplaatje wordt er vaak van die prioriteit afgezien. Innovatie is nou eenmaal een gok: het kan rendement op de lange termijn opleveren, maar het kan ook mislukken.’

Kosten

Dat heeft ook te maken met de branche waarin veel innovaties worden uitgevoerd: volgens De Boer zijn vooral technologische oplossingen rondom blockchain, big data en machine learning populair om te implementeren. ‘Dat zijn allemaal dingen die op de lange termijn je bedrijf verbeteren, maar tegelijkertijd voor veel mensen een ver-van-je-bed-show lijken.’ Toch is het geen wonder dat juist deze oplossingen populair zijn: uit het onderzoek blijkt dat bedrijven vooral innoveren om effectiever te worden, maar ook om nieuwe producten te ontwikkelen en om kosten te besparen.

Die kosten moeten dan wel eerst gemaakt worden voor innovatie, iets waar het nu nog te vaak aan ontbreekt: 28 procent van de ondervraagde bedrijven heeft geen innovatiebudget. De Boer: ‘Kosten zitten hem vooral in de arbeidstijd van medewerkers, maar ook het werken met partners kan een kostbare bezigheid zijn. Ook zie je dat bedrijven dat lastig vinden, omdat opgedane kennis op die manier ook snel weer uit het bedrijf kan verdwijnen.’

Tijd

Te vaak wordt innovatie volgens De Boer nog bestempeld als iets ‘wat erbij gedaan wordt’. Ook het onderzoek onderschrijft dat: 38 procent van de ondervraagde bedrijven maakt te weinig tijd vrij voor innovatie. ‘Maar als je mensen of budget er niet structureel voor vrijmaakt, kan het lang duren of zelfs mislukken om te innoveren.’

De Boer adviseert dan ook om innovatie een taak te maken van het hoogste management. ICT-dienstverleners ilionx en QNH hebben zelfs een CIO die zich constant bezighoudt met innovatie. ‘In onze branche is alles wat we vandaag de dag doen over vijf jaar ouderwets, innovatie is een primair proces.’