Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

ING-ceo Ralph Hamers op dag één: ‘Vertrouwen bouwen’

1 oktober begon voormalig Goudhaan Ralph Hamers als ceo van ING. Wie is hij en wat zegt hij zelf over zijn nieuwe job?

Ralph Hamers, kennen we die niet ergens van?

Je zou Ralph Hamers kunnen kennen van onze jaarlijkse Goudhaantjes-lijst. In 2010 werd hij door Management Team getipt als ceo van de toekomst, ruim drie jaar later heeft Hamers daadwerkelijk de top bereikt. Per 1 oktober is hij de opvolger van Jan Hommen, die vorige week nog een lintje kreeg. Hamers is de jongste ING-topman uit de geschiedenis van de bank. De oud-Goudhaan werkt sinds 1991 bij ING en heeft zowel voor de consumentenbank als de zakelijke divisie gewerkt. Voordat hij zijn laatste stapje naar de top maakte, was Hamers ceo van ING België en Luxemburg. Toen Hamers in 2011 bij ING België aantrad, noemde toenmalig bestuursvoorzitter Luc Vanderwalle hem 'de meest complete bankier' die op dat moment beschikbaar was. Hamers deed eerder in zijn loopbaan buitenlandervaring op in Joegoslavië en Roemenië. Voordat hij in 1991 bij ING terecht kwam, werkte Hamers onder andere nog voor General Motors en ABN Amro. De ceo gaat 1,27 miljoen euro per jaar verdienen, 83.000 euro minder dan Hommen. (check hier Hamers volledige cv)

Hoe denkt hij zelf over zijn nieuwe functie?

ING heeft een video-interview met de kersverse topman online gezet, waarin Hamers zijn gedachtegoed in het kort op een rijtje zet. Let wel: het is een geregisseerd interview. Hij zegt onder andere dat het ING van morgen totaal anders zal zijn als het ING van vandaag. Het volledige gesprek:

Enkele uitspraken op een rij: 

  • 'De hoeksteen van alles wat we gaan doen, is het bouwen van vertrouwen en het tonen van zorg'.
  • Zoiets zal niet in een dag slagen, aldus de topman: 'Het zal langzaam opgebouwd worden. Door meer open en transparant te zijn, en me kwetsbaar op te stellen als leider. Door de staan voor de beslissingen die ik neem en door uit te leggen en in contact te komen met mensen en stakeholders. Dat is het startpunt.'
  • Hamers gaat nog wat uitgebreider in op zijn punt over vertrouwen. Het draait volgens hem om bescheiden zijn, er zijn als de bank nodig is, bereikbaar zijn met de juiste informatie en transparant zijn. Hamers zegt dat consumenten meer zelf willen doen dan in het verleden.
  • Maar, zo vervolgt hij: 'Aan de ene kant willen consumenten begeleiding en zekerheid dat ze het juiste doen, aan de andere kant willen ze zelf beslissen en zaken doen. Dat is waar we het model moeten aanpassen.'
  • ING heeft zowel kleine (particuliere) klanten als grote (corporate) klanten nodig om in balans te blijven, denkt Hamers: 'Als je een duurzame onderneming wilt zijn, heb je beide klanten nodig. Je hebt twee benen nodig om te staan. Ik geloof in het universal banking-model.'
  • Technologie zorgt voor veranderingen in de bankenwereld, zegt Hamers. 'Data en data-analyse zijn belangrijker geworden en zullen nog belangrijker worden. Zo kunnen we de vraag van de klant beter begrijpen en ze op het juiste moment beter van dienst zijn. Zo bouw je de relatie verder uit.'
  • 'Ik geloof in disrupting jezelf voordat anderen het doen'
  • 'Zoals voor ieder bedrijf, gaat je rol verder dan de service die je biedt. We moeten meer doen dan onze core business. We zijn iets verplicht aan de samenleving.'

Hamers: 'Ik ben niet verlegen van een beetje kannibalisatie als dat ons laat groeien'

Wat voor leider is de nieuwe ING-topman?

Volgens De Tijd heeft Hamers de reputatie 'vrij stevig' te managen. De krant meldde eerder dit jaar dat Hamers een hecht team belangrijk vindt en citeert hem als volgt: 'Binnen het team kunnen er meningsverschillen zijn, maar als er eenmaal een besluit is genomen moet die naar buiten toe door iedereen worden gedragen.' Hamers denkt dat het belangrijk is om een voorbeeld te zijn en dan ook je kwetsbaarheid te laten zien, zo vertelde hij vorig jaar in een video-interview voor INGTalents. 'Persoonlijke uitleg is het sterkste signaal van leiderschap', aldus de topman. Bekijk de clip hieronder.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat zijn de grootste uitdagingen voor Hamers?

Eén van de eerste agendapunten voor Hamers is de beursgang van ING's verzekeringstak. Ter voorbereiding is Lard Friese aangesteld als vice-chairman van ING Insurance. Het FD stelde eerder deze week een prioriteitenlijstje (achter betaalmuur) op voor Hamers, waarin zijn belangrijkste taken werden opgesomd: hij moet oude en nieuwe aandeelhouders aan zich binden, de organisatie slagvaardiger maken en de bemoeienis van Den Haag en Brussel van zich afwerpen. Volgens de krant zal Hamers de blik weer naar buiten moeten richten en nieuw elan moeten brengen onder medewerkers. Goed leiderschap tonen dus. Ondertussen kan Hamers met een schuin oog naar onze Goudhaantjes van 2013 kijken voor het leiderschap van de toekomst. Op die lijst staan collega's Tjeerd Bosklopper, David Knibbe en Bart Schlatmann. Maar voordat zij het stokje – eventueel – mogen overnemen, is het dus aan Ralph Hamers om ING verder te helpen.

Hoe staat het met dat vertrouwen in banken?

Hamers wil vertrouwen bouwen en eerlijk is eerlijk: dat is hard nodig. Vorige week publiceerden we nog nieuw onderzoek waaruit blijkt dat Nederlandse managers boos zijn op de banken. Financiële dienstverleners krijgen als rapportcijfer een 5,0. Vorig jaar was dat nog een 7,2. Het vertrouwen tussen bedrijven en banken lijkt te zijn verdwenen: 57 procent van de respondenten denkt dat hun bank ze meteen als klant laat vallen zodra ze meer winst kan maken. Met de stelling ‘Mijn bank staat me bij als ik haar nodig heb’, is slechts 22 procent het eens. Meer dan 700 MT-lezers gaven ook persoonlijk advies aan bankiers. De 5 meest genoemde oproepen: stel de klant centraal, wees eerlijk, ga terug naar core banking, stop met graaien en laat de arrogantie los. Werk aan de winkel dus, voor Hamers.