Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Tadashi Yanai (Uniqlo)

De eerste Nederlandse winkel van modeketen Uniqlo opende vandaag in Amsterdam. Een profiel van Tadashi Yanai, de oprichter en eigenaar van Uniqlo's moederbedrijf Fast Retailing, volgens Marketing Tribune de rijkste man van Japan.

Tadashi Yanai Uniqlo MT
Foto: YouTube

De liefde voor fashion zat er al vroeg in bij Tadashi Yanai. Yanai groeide op in een klein plaatsje in het Zuid-Westen van Japan, boven de kledingwinkel van zijn ouders, schrijft Forbes. Yanai ging naar de Ube High School en later naar de Waseda University, waar hij in 1971 afstudeerde met een bachelor in economie en politiek.

In 1984 werd Yanai directeur van de winkelketen van zijn ouders die intussen uit 22 winkels bestond, schrijft Business of Fashion. Hij opende een nieuwe winkel in Hiroshima, die hij Unique Clothing Warehouse noemde, wat al snel werd afgekort tot Uniqlo. ‘Uniqlo is geen bedrijf in de mode, maar in technologie’, zegt Yanai graag. De productontwikkeling van de lifewear heeft meer gemeen met de steeds herhalende productie van de technologische industrie, dan met het trend gedreven ritme van de mode-industrie.

Tadashi Yanai staat bekend als een inspirerende leider, maar is even bescheiden als ambitieus. Hij vertelde aan het tijdschrift Monocle: ‘Ik oog misschien succesvol, maar ik heb veel fouten gemaakt: mensen nemen hun fouten te serieus, je moet positief zijn en geloven dat je de volgende keer succes zult hebben.’

Inmiddels is hij 69 en wordt zijn vermogen door Forbes geschat op 25,8 miljard dollar. Hij woont met zijn vrouw in Tokyo en heeft twee kinderen.

Assortiment

Uniqlo heeft tegenwoordig 2.000 winkels over de hele wereld. De keten staat in eigen land bekend om kwalitatief goede kleding voor een relatief lage prijs. NRC-moderedacteur Milou van Rossum prijst de donsjassen en -jacks (‘licht, betaalbaar en praktisch, want goed op te vouwen’), de gebruikte technische materialen met handige laagjes, de basics, en het design van in-house-ontwerper Christophe Lemaire.

Uniqlo doet actief aan recycling, weet Van Rossum. Sinds 2006 zijn er in de winkels 65,94 miljoen gedragen Uniqlo-kledingstukken teruggekomen. Daarvan waren 25,58 miljoen nog in goede staat, zodat ze konden worden doorgegeven aan mensen in nood als vluchtelingen en daklozen.

Het bedrijf is buiten Japan al in negentien andere landen actief. In 2007 opende Uniqlo de allereerste Europese winkel in Frankrijk, waar het er nu 22 heeft en in 2015 volgde België met inmiddels drie winkels. Later dit jaar opent Uniqlo ook zijn eerste winkel in Zweden.

‘Nederlanders en Japanners hebben beiden een waarderen voor goed ontwerp en zijn praktisch ingesteld, daarom sluiten wij zo goed aan hier. Onze waarden zijn hetzelfde’, zei Tadashi Yanai tegen Fashion United.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De collecties in Azië en Europa, en daarmee ook de collectie in de winkels, verschillen amper. ‘We focussen ons op Westers ontwerp, maar voor jullie lange Nederlanders is de pasvorm natuurlijk erg anders dan voor ons’, zegt Yanai.

De winkel is vandaag geopend aan Kalverstraat 11/Rokin 12 in Amsterdam.