Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Ralf Speth (CEO Jaguar)

De Britse automaker Jaguar dreigt 80 miljard pond aan investeringen kwijt te raken door de Brexit. Topman Ralf Speth maant Theresa May om geen harde grenzen op te trekken. Een profiel.

De Britse automaker Jaguar dreigt 80 miljard pond aan investeringen kwijt te raken door de Brexit. Topman Ralf Speth maant Theresa May om geen harde grenzen op te trekken. Een profiel.
Foto: Getty Images

Jaguar en elektrisch rijden: het was volgens CEO Ralf Speth een jaar geleden nog geen gelukkig huwelijk, maar sinds dit jaar is de I-Pace SUV op de weg te vinden. Zelf zal hij er in ieder geval niet gezien worden: hij rijdt een Jaguar XFR en bezit een klassiek E-Type.

Of het een voorloper is van een grotere elektrische vloot, wil Speth niet zeggen. ‘Ik heb geen glazen bol, het hangt af van economische invloeden, maar ook van de infrastructuur rondom elektrisch rijden. Maar ik neem aan dat een groot deel van de markt tegen 2025 bezet wordt door elektrische voertuigen.’

De prijzige auto’s met de kenmerkende jaguar op de motorkap spreken voor velen tot de verbeelding. Speth draagt daaraan bij: hij staat erom bekend niet weg te zijn van het geven van interviews en reageert vaak bijdehand op vragen. Op de vraag van Autonews of er een nieuwe elektrische auto komt, reageert hij met de droge opmerking dat dat nogal wiedes is. ‘Het zou onzinnig zijn om maar een model te maken.’

R&D

De van origine Duitse Speth begon zijn carrière in 1980 bij BMW na een studie tot economisch ingenieur aan de Hochschule Rosenheim in Duitsland. Hij werkte twintig jaar bij de Duitse autofabrikant, waar hij het schopte tot Vice President bij Land Rover, toentertijd nog in handen van BMW.

Hij werd Director of Production, Quality and Planning bij de Premier Automotive Group (PAG) van Ford toen BMW in 2000 Land Rover aan Ford verkocht. In 2008 kocht het Indiase Tata Motors Jaguar en Landrover van Ford, in 2016 kwam Speth aan het roer te staan. Voor hij aan de slag ging bij JLR stond hij aan het hoofd van de wereldwijde activiteiten van Linde Group, een Duitse onderneming voor industriële gassen en engineering.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Onder zijn leiding worden er een hoop nieuwe banen gecreëerd bij de Engelse autofabrikant. Naar eigen zeggen worden er 17.000 banen in vijf jaar geschapen, voornamelijk op de R&D afdeling. JLR heeft 40.000 werknemers in het Verenigd Koninkrijk, en stelt via toeleveranciers nog eens goed te zijn voor 260.000 banen. Speth verdedigt de keuze van de grote R&D afdeling om de huidige ontwikkelingen bij te benen. ‘Ik denk dat we de grootste R&D afdeling in de Engelse automotive industry hebben’, beweert hij.

Het huidige onzekere klimaat rondom de Brexit lijkt nu roet in het eten te gooien. Het bedrijf lijkt een investering van 80 miljard pond (90,7 miljard euro) te kunnen schrappen vanwege de harde grens die tussen het VK en Europa opgetrokken wordt. Het betekent onder andere dat er geen afspraken gemaakt kunnen worden over een soepel douaneregime.