Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

In het nieuws: Maggie Timoney (CEO Heineken USA)

Heineken USA heeft Maggie Timoney benoemd als nieuwe directeur. Timoney is de eerste vrouw aan het hoofd van een Amerikaanse bierleverancier.

YouTube
Je leest nu: In het nieuws: Maggie Timoney (CEO Heineken USA)

De Ierse Timoney (52) werkt vóór haar aanstelling als directeur van de Amerikaanse tak van Heineken al jaren in de Verenigde Staten, onder meer als professioneel basketbalspeler en sinds 1998 bij Heineken. Het land beïnvloedt de mentaliteit van de Ierse. Ze wordt er directer en schrijft een ‘alles-is-mogelijk-mentaliteit’ toe aan de Amerikanen.

Basketbal

Timoney is geboren in Ballina, een dorp in het Noordwesten van Ierland, als jongste van vier kinderen. Haar basketbalcarrière heeft een verrassend verband met de industrie waarin ze later zal komen te werken. Danny Thompson, werkzaam bij het Ierse biermerk Guinness, zet het basketbalteam van Timoney in haar dorp op. De lange Ierse blijkt een talent. Met een basketbalbeurs gaat ze naar het Amerikaanse Iona College, net buiten New York.

De sport stoomt Timoney klaar voor een carrière in het zakenleven. Ze zegt er in de Ierse Independent sterk door te zijn geworden. ‘Ik word vaak gevraagd hoe ik me voel als vrouw in het bedrijfsleven. Ik denk er gewoon niet zo over na en ik denk dat dat komt omdat ik ben opgegroeid met basketbal’. Ze vervolgt: ‘het bouwt zelfvertrouwen en veerkracht op. De fysieke activiteit versterkt vrouwen zo’.

De laatste vijf jaar is Timoney directeur van Heineken in Ierland. Dit is de eerste baan die ze heeft in haar geboorteland. Het personeel maakt volgens de CEO vaak de grap: ‘welke Maggie zal vandaag verschijnen? Ierse of Amerikaanse Maggie?’, zo vertelt ze. ‘Ik ben in de VS veel directer geworden’.

Alcoholwet

In Ierland heeft Heineken zijn merk succesvol uitgebreid met cider. De uitbreiding is een van de opmerkelijkste prestaties van het merk onder Timoneys bewind. Ook het alcoholvrije Heineken 0.0 biertje is een belangrijke nieuwe toevoeging aan het merk in Ierland.

Heineken verzet zich in het land tegen een nieuw alcoholwetsvoorstel, dat onder andere alcoholpercentages en gezondheidswaarschuwingen zichtbaar wil maken op de verpakkingen van alcohol. Ierland worstelt met hoge gezondheids- en sociale kosten, veroorzaakt door de gretige aftrek van alcohol. Timoney zegt hierover dat ze het ‘un-cool’ wil maken om dronken te zijn in Ierland. De wet zal volgens de directeur niet voor een gedragsverandering zorgen.

Verwachtingen overtroffen

Volgens regiopresident Amerika van Heineken, Marc Busain, is Timoney een ‘competitieve en energieke leider, die bekend staat om het inspireren van teams, plannen en resultaten’. Busain zegt dat Timoney in Ierland ‘de verwachtingen heeft overtroffen als het aankomt op volume, omzet, winst en het marktaandeel’.

Naast Amerika, werkte Timoney ook in Nederland en in Canada voor Heineken. Ze vervangt in de Verenigde Staten de Nederlandse Ronald den Elzen, die terugkeert naar Nederland voor een internationale rol in het bedrijf.