Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Kazuo Hirai (CEO Sony)

Sony heeft in het eerste kwartaal van dit jaar een recordresultaat geboekt. CEO Kazuo 'Kaz' Hirai is verantwoordelijk voor de ommekeer die het bedrijf maakte. Een portret.

Het is februari 2012 als Kazuo Hirai aantreedt bij Sony. Het is geen goede tijd voor het bedrijf. In 2011 boekte het bedrijf een recordverlies van 6,4 miljard dollar en Sony staat er op alle fronten slecht voor. De smartphone maakt de digitale camera en de muziekspeler overbodig, twee bedrijfstakken waar Sony sterk in is. Samsung en LG domineren de markt voor televisies, Chinese fabrikanten drukken de prijzen van telefoons en alle winst die er gemaakt wordt in de smartphonebusiness gaat naar Apple. Hirai is geboren en getogen in Japan, maar heeft toch een zeer internationale achtergrond. Hij gaat naar de Amerikaanse school, en zijn vader, een rijke bankier neemt hem vaak mee op zijn zakenreizen. Zo komt hij vaak in onder meer Californië, Toronto en New York. Het is zijn liefde voor games die hem na zijn studie aan de Christian University in 1984 naar Sony brengt. Hij wordt verantwoordelijk voor de marketing van buitenlandse muziek in Japan. In 1995 stapt hij over naar de gamesdivisie van het bedrijf. Hij wordt er vier jaar later verantwoordelijk voor de Amerikaanse tak van de spellendivisie. In 2012 kondigt CEO Howard Stringer aan dat Hirai hem zal opvolgen. Hirai is een van de vier mannen die door Stringer zijn klaargestoomd voor het CEO-schap en de enige die geen achtergrond heeft als ingenieur. Hirai is fervent fietser en coureur en verzamelaar van camera's, horloges, modeltreinen en telescopen.  Bij zijn aantreden presenteert Hirai meteen een ambitieuze strategie, die hij One Sony noemt. Het bedrijf moet zich gaan concentreren op drie markten, digitale fotografie, gaming en mobiel. Hij gaat rigoreus te werk. Hij stoot onder meer de computerdivisie af en een bedrijf dat lithium ion batterijen maakt. Het personeelsbestand daalt onder zijn leiding van 168.000 in 2011 naar 125.000 in 2016.  Drijvers achter de groei zijn de PlayStation 4 en de verkoop van smartphone onderdelen. 
TOKYO, JAPAN - JUNE 29: Sony Corp. CEO Kazuo Hirai speaks during a press conference on June 29, 2016 in Tokyo, Japan. Sony announced its mid-range business strategy plan from FY2015 through 2017 today. (Photo by Tomohiro Ohsumi/Getty Images) Foto: Getty

Het is februari 2012 als Kazuo Hirai aantreedt bij Sony. Het is geen goede tijd voor het bedrijf: in 2011 boekte het bedrijf een recordverlies van 6,4 miljard dollar en Sony staat er op alle fronten slecht voor. De smartphone maakt de digitale camera en de muziekspeler als de Walkman overbodig, twee bedrijfstakken waar Sony sterk in is. Samsung en LG domineren de markt voor televisies, Chinese fabrikanten drukken de prijzen van telefoons en alle winst die er gemaakt wordt in de smartphonebusiness gaat naar Apple.

Internationaal

Hirai is geboren en getogen in Japan, maar heeft een zeer internationale achtergrond. Hij gaat naar de Amerikaanse school en zijn vader – een rijke bankier – neemt hem vaak mee op zijn zakenreizen. Zo komt hij vaak in onder meer Californië, Toronto en New York.

Het is zijn liefde voor games die hem na zijn studie aan de Christian University in 1984 naar Sony brengt. Hij wordt verantwoordelijk voor de marketing van buitenlandse muziek in Japan. In 1995 stapt hij over naar de gamesdivisie van het bedrijf. Hij wordt er vier jaar later verantwoordelijk voor de Amerikaanse tak van de spellendivisie.

Opvolger

In 2012 kondigt CEO Howard Stringer aan dat Hirai hem zal opvolgen. Hirai is een van de vier mannen die door Stringer is klaargestoomd voor het CEO-schap en de enige die geen achtergrond heeft als ingenieur. Hirai is fervent fietser en coureur en verzamelaar van camera’s, horloges, modeltreinen en telescopen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bij zijn aantreden presenteert Hirai meteen een ambitieuze strategie, die hij One Sony noemt. Het bedrijf moet zich gaan concentreren op drie markten: digitale fotografie, games en mobiel. Hij gaat rigoureus te werk. Hij stoot onder meer de computerdivisie af en een bedrijf dat lithium ion batterijen maakt. Het personeelsbestand daalt onder zijn leiding van 168.000 in 2011 naar 125.000 in 2016.

Playstation

Drijvers achter de groei zijn de PlayStation 4 en de verkoop van smartphone onderdelen. Tot aan 30 juni heeft Sony 63.3 miljoen consoles verscheept. Maar Hirai is ambitieus: voor het einde van maart 2018 moeten er 78 miljoen PS’s verkocht zijn.