Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

In het nieuws: Joost Heideman (Univé)

De coöperatieve verzekeraar Univé gaat de helft van de zelfstandig opererende regiokantoren sluiten. Welke consequenties dat precies heeft voor het personeel is nog niet duidelijk. Dat zegt topman Joost Heideman in een toelichting op de jaarcijfers.

Joost Heideman Univé MT
Univé
Je leest nu: In het nieuws: Joost Heideman (Univé)

‘Univé is een sterk merk waar de menselijke maat nog belangrijk is, waarin de verzekerden écht centraal staan’, zei Joost Heideman toen hij eind 2014 benoemd werd als CEO van de verzekeraar, die geen winstoogmerk heeft. ‘Samen met mijn medebestuurders zal ik er alles aan doen om de ingezette transformatie van de coöperatie tot een modern verzekeringsbedrijf te vervolmaken.’

Hij had er zin in, en ook Cors Hage, voorzitter van het bestuur van Coöperatie Univé, was blij met de aanstelling van Heideman. ‘Joost is een uitstekende opvolger van Conrad Rombout. Hij kan in onze ogen voortbouwen op het goede werk van Conrad om Univé te transformeren naar een ‘Coöperatie 2.0’.’

Heideman houdt wel van een uitdaging. Hij doet aan hardlopen, wielrennen, hockeyen, en heeft een marathon en een kwart triatlon gedaan. ‘Ik ben best wel sportief denk ik.’

Heideman kende een lange carrière bij ING Verzekeren en daarvoor bij Nationale Nederlanden. In zijn laatste functie was hij verantwoordelijk voor het Europese distributiekanaal van ING Verzekeren en stuurde hij het internationale netwerk van intermediairs aan. Bij Univé is hij sinds januari 2015 als CEO verantwoordelijk voor de strategie van Univé, de innovatie van de Univé Formule en het aanspreekpunt voor de Regionale Univé’s en de Ledenraad.

Mobile First

In het jaarverslag van vorig jaar schreef Univé te gaan kiezen voor Mobile First. Naar eigen zeggen is de coöperatieve verzekeraar de eerste verzekeraar met een app waarin je zowel je zorg- als schadeverzekering kunt beheren. ‘We willen meer interactie met de klant. Niet een keer per jaar, maar wanneer het nodig is. De app wordt de spil van alles wat we doen. Een kwart van onze autoverzekeringen wordt nu al via een mobiel device afgesloten. We moeten de drempel zo laag mogelijk maken’, zei Heideman tegen financieel magazine AMWeb.

Gaat die app de rol overnemen van de Univé-winkels, vroeg het magazine de Univé-CEO. ‘De winkels blijven bestaan. We gaan wel kritisch kijken in welke mate en welke vorm. Of er minder winkels moeten komen, of misschien meer, dat zullen we zien’, antwoordde Heideman. ‘Anno 2017 zie ik dat niet als strijd, het gaat om het vinden van de goede balans. De app is een verrijking voor de klantervaring. Maar het aantal telefoontjes dat we krijgen blijft ook nog onverminderd hoog; klanten houden behoefte aan menselijk contact. Uiteindelijk zijn het de klanten die weten wat het best werkt: zij bepalen straks hoe we de winkels gaan gebruiken.’

De oorsprong van Univé is ruim 200 jaar oud, maar de organisatie zoals die nu is en de naam Univé bestaan nog maar 25 jaar. In het voorjaar van dit jaar presenteerde de verzekeraar een nieuwe huisstijl en logo, waarin de nadruk ligt op de ‘e’ van Univé. ‘We verwijzen ermee naar het belang van digitaal’, zei Heideman in een persbericht. ‘Met een vernieuwde huisstijl laten we zien dat het blijvend is en dat we echt geloven dat daar onze toekomst ligt. De toekomst is in ieder geval een wereld die continu verandert.’