Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Heeft ceo Harold Goddijn TomTom weer op de juiste koers?

TomTom schroeft de omzetverwachting voor dit jaar iets op. Na jaren van dalende omzetten lijkt TomTom-topman Goddijn de neergang te hebben gekeerd. Een portret.

harold goddijn tomtom
Ceo Harold Goddijn. Foto: TomTom

Harold Goddijn (1960) komt uit een doodgewoon milieu. Hij werd geboren in Oegstgeest, als zoon van een verzekeringsman en een slagersdochter.  Gewoon wilde Goddijn niet worden, rijk wel. Een ambitie die hij ook als student economie in Amsterdam bleef houden.

Goddijn gaat na zijn studie werken bij Psion, een producent van zakcomputers, waar hij het uiteindelijk schopt tot managing director. In 2001 stapt Goddijn in Palmtop, opgericht door studievrienden Peter-Frans Pauwels en Pieter Geelen. Palmtop is dan al omgedoopt tot TomTom en Goddijn komt aan het hoofd te staan. Ook zijn vrouw Corinne Vigreux  werkt bij Palmtop en later bij TomTom. Op dit moment is zij de baas van van consumentendivisie van het bedrijf.

In 2005 gaat TomTom naar de beurs. De beursgang maakt hem miljardair. Het levert hem 430 miljoen euro op plus nog eens de waarde van zijn aandelenpakket van 28 procent van de aandelen. Door de VEB wordt hij uitgemaakt voor zakkenvuller. Goddijn reageert hier niet op, al geeft hij later toe dit in huiselijke kring wel te hebben besproken. Hij houdt sowieso niet zo van de schijnwerpers. In de interviews geeft hij zelden.

Doorzettingsvermogen

Goddijns eigen succes zegt hij te danken aan zijn doorzettingsvermogen. ‘Bovendien kan ik snel schakelen tussen korte en lange termijn. Veel managers zijn óf actiemens, óf visionair. Ik ben sowieso een atypische manager. Ik wil weten wat er op projectniveau speelt. Daarvoor laat ik me door de mensen bijpraten. De beslissing dingen niet te doen, is belangrijker dan dingen wel te doen. Als iedereen overal mee aan de gang gaat, wordt het niets.’ Zei hij in 2006 in een interview met de Volkskrant.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De laatste jaren ging het slecht met TomTom. De navigatiekastjes waarmee het bedrijf groot en succesvol werd, werden in sneltreinvaart overbodig vanwege een app op de smartphone: Google Maps. Gelukkig had TomTom in 2007 kaartenmaker Tele Atlas voor 2,9 miljard euro overgenomen. Die aankoop, destijds bekritiseerd als veel te duur, lijkt het bedrijf nu te redden. Autofabrikanten, waaronder TomToms klant Baidu, zijn druk met het ontwikkelen van zelfrijdende auto’s. Goede digitale en gedetailleerde kaarten zijn daarbij van levensbelang.

De omzetdaling is in elk geval tot staan gebracht en komt dit jaar uit op zo’n 825 miljoen euro, zo liet TomTom dinsdag weten. Dat is nog wel minder dan de 900 miljoen van vorig jaar, maar wel meer dan de 800 miljoen die was verwacht.