Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Giovanni Colauto (CEO De Bijenkorf)

Voor het vijfde jaar op rij is de omzet van luxewarenhuis De Bijenkorf gestegen. Het voornemen van directeur Giovanni Colauto om de winkel toe te spitsen op luxe en glamour legt het bedrijf geen windeieren.

Foto: Foto via YouTube

De Nederlandse Colauto volgt in 2012 Jacob de Jonge op als directeur van De Bijenkorf. Hij is een veteraan in het bedrijf: voor zijn aantreden als CEO was hij elf jaar chief financial officer. Ook is hij geen nieuweling in de retailwereld, voordat hij bij de Bijenkorf aan de slag gaat, werkt hij onder andere als directeur finance & logistiek bij WE Europa.

Colauto heeft bij zijn aantreden een duidelijk voornemen: van De Bijenkorf weer een warenhuis met grootstedelijke allure maken. ‘Als je ziet dat in Nederland de laatste tien jaar, ondanks twee recessies de hang naar luxe en well being sterk is gegroeid, dan wil je nog meer de focus leggen op dat hogere segment,’ zei de CEO in een interview met ABN AMRO.

Luxemerken

Bij dat nieuwe luxe imago hoort ook voor de klant een ‘premium experience’ en in het kader daarvan schaft Colauto het koopjesfestijn de Drie Dwaze Dagen af. Ook sluit hij  kleinere vestigingen in Arnhem, Breda, Den Bosch, Enschede en Groningen. Tegelijkertijd investeert De Bijenkorf 200 miljoen euro in zijn zeven overgebleven vestigingen in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag, Eindhoven, Maastricht en Amstelveen.

Zo krijgt de winkel in Utrecht meer dan vierduizend vierkante meter extra winkelruimte en een vernieuwde, glazen gevel. Ook De Bijenkorf Amsterdam wordt ingrijpend verbouwd en krijgt winkels-in-de-winkel van luxemerken zoals Louis Vuitton, Gucci en Hermès. En met succes, in 2017 groeit de omzet van het warenhuis in 2017 met twaalf procent.

In 2017 komt het Canadese warenhuis Hudson’s Bay naar Nederland: een serieuze concurrent voor De Bijenkorf. Toch zei Colauto in het AD zich ‘geen zorgen te maken.’ ‘Wij blijven gewoon ons eigen spel spelen. Onze strategie staat als een huis.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Webshop

Naast in weelde, investeert Colauto in de webwinkel van het warenhuis, onder andere door thuisbezorging van bestellingen gratis te maken. ‘De webshop is nu onze tweede grootste winkel, na de vestiging Amsterdam. Ook in België loopt die uitstekend. Het verbaast mij dat Hudson’s Bay geen webshop heeft,’ zegt hij over de online winkel in het AD.

Vastbesloten is Colauto niet alleen in zijn strategie. De directeur is ook niet bang om te bezuinigen. Bij een sanering van het distributiecentrum, medio 2019 in Woerden, verdwijnen 143 banen. De sanering is onderdeel van de samenvoeging van twee distributiecentra tot één nieuw pakhuis.