Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

In het nieuws: Dieter Penninckx (CEO FNG)

Waar veel bedrijven in de Europese kledingsector het lastig hadden deze zomer, zijn de halfjaarcijfers van modegroep FNG sterk. De groep groeit volgens analisten van de ING harder dan de concurrentie. Een profiel van directeur Dieter Penninckx.

via YouTube
Je leest nu: In het nieuws: Dieter Penninckx (CEO FNG)

Onder persberichten van modegroep FNG staat het nummer van Penninckx. Voor meer informatie kun je contact opnemen met de directeur en CEO. In een interview met de Vlaamse krant De Tijd zegt Penninckx dat hij vindt dat communicatie bij zijn takenpakket hoort. ‘Om een authentiek verhaal te vertellen.’ Het is tekenend voor de directeur die liever jeans en sneakers draagt dan een pak. Geen overhemd en das dus, maar wel zo’n 500 winkels in Nederland en België en 3.500 medewerkers in dienst.

Geen fashionista

Onder FNG vallen onder meer de merken Miss Etam, Claudia Sträter, Steps en Expresso. In 2003 richt de Vlaming Penninckx FNG op met zijn vrouw Anja Maes en vriend Manju Bracke. Ze starten zonder enige ervaring in de mode een kinderkledingbedrijf. In 2016 neemt het bedrijf samen met schoenenondernemer Wouter Torfs de schoenwinkelketen Brantano over en fuseert het met het Nederlandse Miss Etam. Sindsdien is de omzet gegroeid tot 500 miljoen euro. ‘En toch voel ik me niet de CEO van een groot bedrijf,’ zegt Penninckx, die vijf kinderen heeft, in De Tijd.

Een andere opvallende uitspraak: ‘je hoeft geen fashionista te zijn om een modebedrijf te leiden. Integendeel.’ Penninckx, Maes en Bracke werkten alle drie als ingenieur voordat ze in de textielsector verzeild raakten. Een eigen bedrijf wilden ze oprichten in een sector met complexe processen die ze als ingenieurs konden vereenvoudigen. ‘Weet je dat er meer dan 200 mensen aan te pas komen om een kledingstuk bij jou in de kleerkast te krijgen?’ aldus Penninckx in De Tijd. Dat proces konden zij als ingenieurs gaan stroomlijnen.

Rocket science

De introductie van het eigen kindermerk Fred & Ginger in 2005 typeert Penninckx als een kantelpunt voor het drietal. Het haalt ze uit de schulden. ‘We maakten de ommezwaai van modeproductenten naar retailers,’ zegt de CEO tegen Bizidee. En in de retail is het nu erg belangrijk met de tijd mee te gaan, beseft ook Penninckx: ‘fashion is geen rocket science, retail wordt dat wel meer en meer. Je moet heel goed mee zijn met alle nieuwste technologieën.’ De ambitie is er om de nummer één in e-commerce te worden. Met Brantano wil FNG online concurreren met de Zalando’s van de wereld.

Ook wil het bedrijf Nederlandse merken naar Duitsland en Belgische winkels naar Spanje brengen. FNG wil kwakkelende modebedrijven winstgevender te maken door ze te verenigen in een gezamenlijk platform voor logistiek, inkoop, it en andere diensten. Voor overnames stelt het bedrijf duidelijke eisen: ‘het moeten sterke merken zijn met een duidelijke doelgroep, al kan de diamant wel onder het stof liggen,’ zegt Penninckx in het FD.

Volgende de analisten van ING komt de huidige groei van het bedrijf door reorganisaties bij Miss Etam en Brantano, de groei van de webwinkel en uitbreiding van het winkelnetwerk.