Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In het nieuws: Bjørn Kjos (Norwegian Air)

Met een onverwachte winst in het tweede kwartaal hoopt budget airline Norwegian Air concurrenten die hen over willen nemen op afstand te houden. Een profiel van topman Bjørn Kjos.

Met een onverwachte winst in het tweede kwartaal hoopt budget airline Norwegian Air concurrenten die hen over willen nemen op afstand te houden. Een profiel van topman Bjørn Kjos.
Foto: YouTube

Hij wordt het Scandinavische antwoord op de Amerikaanse ondernemer Richard Branson genoemd: Bjørn Kjos, de CEO van budget-airline Norwegian Air. Net als Branson probeert hij langeafstandsvluchten te realiseren die gericht zijn op vakantiegangers met een kleine beurs en net als Branson heeft hij zo zijn eigenaardigheden.

Kjos droomde al op jonge leeftijd van een carrière als piloot. Nadat hij in het Noorse leger diende als paratrooper, schreef hij zich in voor de Noorse pilotenopleiding. Stages liep hij in Amerika, waardoor hij een Lockheed aan Amerikaanse zijde tijdens de Koude Oorlog vloog. Maar toen hij in Noorwegen terugkwam, was er geen werk voor hem als piloot. Hij plakte er een studie Rechten aan vast en werkte van 1983 tot 2002 als advocaat in Noorwegen.

Maar het luchtruim bleef roepen. Toen vrienden hem vroegen om een opzet te maken voor een investeringsplan voor hun slecht lopende luchtvaartmaatschappij Busy Bee in 1993, ontstond per abuis Norwegian Air, waar Kjos en zijn broer een aandeel van 55 procent in namen. Als chairman was hij achter de schermen betrokken bij Norwegian Air, tot hij 2002 CEO werd en het bedrijf transformeerde in een budget-airline. Het bedrijf richtte zijn pijlen vooral op overnames: in 2004 was het bedrijf door verschillende overnames al snel de op een na grootste maatschappij van Noorwegen.

Temperamentvol

Naast zijn werk als CEO is Kjos ook schrijver: in 2006 schreef hij de spy thriller The Murmansk Affair, waarin hij zijn ervaring beschreef als piloot in de Koude Oorlog. Daarnaast schreef hij in 2013 een autobiografisch boek als reactie op de biografie High Stakes, waarin geschreven werd dat Kjos nogal temperamentvol is als leider; de stoelen zouden regelmatig door de kamer vliegen. Kjos deed dit af als nonsens.

Wanbeleid of niet: zijn carrière heeft hem in ieder geval geen windeieren gelegd. De bekende econoom Thomas Piketty dwong Kjos in 2015 op de Noorse televisie om zijn vermogen bekend te maken, nadat hij pochte dat hij 2 miljoen dollar belasting had betaald. Kjos leek er weinig voor te voelen zijn vermogen bekend te maken, maar toen de tv-host een gooi deed in de richting van een tot twee miljard Noorse Kronen, omgerekend tussen de 100 en 200 miljoen euro, sputterde hij niet tegen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meevaller

Ondanks zijn eigen vermogen, leek Norwegian Air afgelopen jaren het minder goed te doen. Na een naar eigen zeggen rampzalig jaar in 2017 zag het eerste kwartaal van 2018 er niet beter uit: een verlies van 300 miljoen dollar voor de Noorse vliegtuigmaatschappij. Analisten waren er zeker van: budget airline Norwegian Air zou de zomer overleven, maar daarna was het voorbij.

Vandaag werd bekend dat het tweede kwartaal van 2018 beduidend beter was. De luchtvaartmaatschappij behaalde een winst van 31 miljoen euro, terwijl analisten van Bloomberg hadden gerekend op een verlies dat bijna dubbel zo groot was. de omzet steeg met 32 procent tot 1,1 miljard euro. De financiële meevaller is vooral goed nieuws voor de zelfstandigheid van Norwegian Air: nadat het bedrijf groot werd door vele overnames, waren er de laatste tijd veel kapers op de kust om het bedrijf te kopen.