Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In 6 stappen de zieke werknemer weer op kantoor

Een ziekteverzuim van minder dan 3 procent? In 6 stappen is dit ook in jouw organisatie haalbaar.

Ziekteverzuim kost de werkgever geld. Daarom doen de meeste bedrijven er alles aan om het ziekteverzuim zo laag mogelijk te houden. Hoe dring je het verzuim terug? Marleen Teunis, organisatieadviseur bij Van Campen Consulting en auteur van het boek ‘Werken, iedereen wordt er beter van’, vertelt in zes stappen hoe het verzuim omlaag kan.

1. Kom snel in actie

Hoe sneller je met een zieke medewerker in gesprek gaat, hoe groter de kans dat hij weer snel op de werkvloer terugkeert. Wacht dus niet weken met het opstellen van een re-integratieplan. Ga als het even kan meteen in de eerste ziekteweek al met de medewerker om de tafel zitten. Stel de juiste vragen. Toon aandacht, respect en interesse. Positieve psychologie werkt. Als je in de eerste week meteen een plan maakt, helpt dat om het verzuim te verkorten.

2. Stimuleer werken

Leidinggevenden hebben al snel de neiging om te zeggen dat een ernstig zieke medewerker vooral thuis moet blijven, zelfs als hij zelf aangeeft dat hij eigenlijk nog best kan werken. Zoiets noem ik goedbedoelde verwaarlozing. Zo’n medewerker is juist gebaat bij een dagritme en contact met collega’s. Vaak is het ook fijn om op de werkplek aanwezig te zijn en nog steeds een actieve bijdrage te leveren. Zolang iemand nog mobiel is en er geen medische belemmeringen zijn, kan hij gewoon aan het werk.

3. Zet de verwachte hersteldatum op papier

Maak samen met de medewerker concrete afspraken over de invulling van zijn werk gedurende zijn ziekte. Vraag ook wanneer hij weer volledig aan het werk denkt te kunnen. Dat is echt geen vreemde vraag. Een medewerker heeft een arbeidscontract en wordt maandelijks betaald, dus dat betekent dat hij zich moet inspannen om die afspraak na te komen, ook als hij ziek is. Daarbij is hij er zelf ook bij gebaat om zo snel mogelijk weer volledig aan de slag te gaan. Uit ervaring weten we dat het stellen van concrete doelen heel goed werkt. De zieke medewerker heeft dan iets om naartoe te werken. Het is zelfs zo dat 80 procent van hen eerder beter is dan de verwachte hersteldatum.

4. Ga in gesprek

Heb je medewerkers die zich geregeld ziek melden? Dan is de kans groot dat zij binnen twee jaar langdurig uitvallen. Daar moet je dus iets mee. Vraag welke belemmeringen de medewerker ervaart om op de werkplek aanwezig te zijn. Aan werkgerelateerde stress is ongetwijfeld iets te doen en via coaching of een andere vorm van begeleiding is er ook ondersteuning mogelijk bij privéproblemen. Kan de medewerker het frequente verzuim niet goed verklaren? Durf dan ook te zeggen dat de ziekmeldingen moeten stoppen. Uiteindelijk is dat toch iets waarvan iedereen last heeft, zowel de medewerker zelf als zijn collega’s. Zo’n gesprek kan er dus op meerdere manieren voor zorgen dat iemand minder dan meer verzuimt.

5. Het gaat niet om waarheidsvinding

Als iemand ziek is, hebben anderen daarover al snel een mening. Doe daar niet aan mee, laat de diagnose over aan de dokter of andere medische specialisten. Soms zie je dat werkgevers het duidelijk laten weten als ze twijfelen of een medewerker daadwerkelijk ziek is. Dat werkt averechts. Het gaat niet om waarheidsvinding. De enige vraag die op dat moment van belang is: hoe mobiel is de medewerker nog en wat is er qua werk mogelijk?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6. Kijk naar wat de medewerker nog wél kan

Iemand die griep heeft, moet gewoon thuis uitzieken. Dat is duidelijk. Maar gaat het om iets anders en is de medewerker bijvoorbeeld nog wel in staat om de kinderen naar school te brengen? Dan is er geen enkele reden waarom hij niet naar het werk zou kunnen komen. We gaan ervan uit dat de medewerker die zich afmeldt zijn eigen werk niet kan doen. Het is van belang om tijdens een gesprek te kijken wat de medewerker nog wél kan binnen de eigen werkomgeving. Er is wellicht ander werk dat hij kan doen.

Foto via Flickr