Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In 10 stappen meer humor in uw werk

Ceo’s geloven dat  managers met gevoel voor humor betere werknemers zijn. Hoe humor u helpt een stuk effectiever leiding te geven.

Kent u die grap van die manager die een hogere bonus kreeg omdat hij zo’n geweldig gevoel voor humor had? Nee? Dat is niet zo verwonderlijk, het is namelijk geen grap. Uit meerdere internationale onderzoeken blijkt dat ceo’s niet alleen van mening zijn dat mensen met humor beter werken, er is ook een rechtstreeks verband tussen humor en de hoogte van bonussen. Hoe meer hoe hoger. En die hogere bonus is niet uit de lucht gegrepen: uitstekend presterende bestuurders blijken twee keer zo veel grapjes te maken als de gemiddeld presterende topman.

Goed leiderschap is een van de factoren voor bedrijfssuccessen. Humor dus ook.

Waarom op het werk?

Het succes van humor op de werkplek is een serieuze zaak. De gedachte is dat mensen die van een grapje houden zaken beter kunnen relativeren, flexibel zijn, creatief en goed met stress kunnen omgaan. Managers die om zichzelf of moeilijke situaties kunnen lachen, worden bovendien toegankelijk gevonden. Ze lijken meer gevoel te hebben voor de uitdagingen waar het team voor staat.

Niet iedereen heeft echter dagelijks de lachers op zijn hand. Wat als u geen gevoel voor humor hebt? Probeer in deze 10 stappen meer humor en lol te krijgen in uw werk en op de vloer.

10. Meer plezier

Het begint allemaal met een relaxte instelling en plezier in alledaagse dingen. Zorg voor een positieve instelling door bijvoorbeeld minder op uzelf te focussen en wat meer op anderen te letten. Spring eens bij als een helpende hand nodig is. Lach ook simpelweg meer. Wist u dat kinderen gemiddeld 400 keer per dag lachen, tegenover 15 keer per dag voor een volwassene? Probeer dat op te krikken. Een manier is door een stapeltje grappige stripboeken op uw bureau te leggen. Blader die gewoon af en toe door en u komt eenvoudig in een goede stemming.

9. Zoek uit wat u aan het lachen maakt

Dat gemiddelde van 15 keer lachen per dag mag omhoog. Vind u dat lastig, probeer dan te ontdekken wat uw lachspieren triggert. Maak een lijst van dingen waar u om moet lachen. Bijvoorbeeld: films, televisieprgramma's, persoonlijke belevenissen, verhalen van anderen, strips, Youtubefilmpjes, cabaretiers, tv-persoonlijkheden, grappige foto's of mensen uit uw omgeving. Maak een lijst en leg uw eigen lach-dossier aan, zodat u altijd snel inspiratie bij de hand hebt en in die goede stemming komt.

8. Eigen ervaringen

Tja, en nu wilt u zelf ook echt grappig zijn. U bent in de stemming, maar waar kunt u grapjes over maken? Uw persoonlijke belevenissen zijn vaak een goede bron. Denk terug aan onverwachte of genante gebeurtenissen of iets grappigs dat u hebt gezien of meemaakt. Het delen van dit soort momenten is wat anders dan zelf een goede grap maken, maar brengt vaak wel de stemming erin.  

7. Beter goed gejat…

Echt jatten is het natuurlijk niet, maar als iemand u een goede grap of mop heeft verteld, kunt ook u die best nog eens wereldkundig maken. Geen grappige mensen in uw omgeving? Zoek dan op internet naar goeie bronnen. Google gewoon met termen als funny of grappig en de leuke quotes, oneliners, definities, foto's of filmpjes vliegen u om de oren. In uw werk kunt u dit goed toepassen door een humoristisch plaatje in een presentatie te stoppen. Wel handig als het onderwerp aansluit bij uw vehaal en helemaal mooi als het de opmaat van een grap kan zijn. Wilt u tijdens uw presentatie zelf grappen maken? Bestudeer cabaretiers en andere comedianten om te leren van hun gevoel voor timing, etc.

6. Ken uw publiek

In uw positie als leider wilt u natuurlijk niet afgaan tegenover uw mensen of het hogere management. Het is dus heel handig om te weten waar uw publiek van houdt. Hoe staat het topmanagement tegenover een grapje op zijn tijd en waar houden ze van? En de mensen onder u, voelen ze uw grapjes wel aan? Probeer sensitief te zijn en kom niet  nodeloos met dezelfde soort grappen als er geen hond om lacht.

5. Regels en grenzen

Tsja, humor kent ook grenzen. Regels lijken dooddoeners, maar zeker op uw werk is het van belang dat u niet te ver gaat. Begeef u dus niet op te glad ijs. Sarcasme en beledigende grappen kunnen nogal verkeerd uitpakken. Om serieus genomen te worden moet u een goede balans vinden tussen het verlangen om met uw grappen niet alleen zelf een goede beurt te maken, maar vooral om een prettige, ontspannen sfeer te creëren, te inspireren én toch professioneel te blijven. Bedenk voordat u een grap maakt die op het randje zit, wie u voor u heeft, hanteer de volgende richtlijnen: Kan mijn moeder hier om lachen? Zou ik zelf boos worden als ik het onderwerp zou zijn van deze grap? Snapt iedereen 'm?

4. Neem uzelf niet te serieus

Effectieve leiders nemen zichzelf niet al te serieus. Ze lachen rustig om zichzelf als er iets mis gaat en laten ook ruimte voor anderen om grappig te zijn. Zelfspot is prima, maar gebruik het gedoseerd. Het is het meest effectief als u het toepast in situaties waarin u u op uw gemak voelt en zelfverzekerd bent. Hanteer het op terreinen waar u zichzelf al bewezen hebt en zelfspot u niet kan schaden of uw toehoorders aan het twijfelen kan brengen over uw capaciteiten. En zorg dat het past bij uw persoonlijkheid en gevoel.

3. Op zoek naar inspiratie?

Wat is het goede moment om een grap te maken? Een kantoor is een plek die zich uitstekend leent voor allerlei humoristische insteekjes. Veel verschillende situaties lenen zich voor grappen. U kunt losgaan als u zich ergens over verbaasd, als er sprake is van contradicties, verwarring en misverstanden. En maak bijvoorbeeld woordgrapjes. Houd voor ogen dat het prettig is dat uw grappen de ander een goed gevoel geven.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

2. Omring uzelf met plezierige mensen

Als u meer plezier wilt maken, is het handig om u te omringen met mensen waar u prettig contact mee hebt. Grappige, vrolijke mensen zijn inspirerend en sfeerverhogend. Onderhoud goed contact met de mensen die u altijd een glimlach bezorgen, breng tijd met ze door en leer van de manier waarop zij humor toepassen.

1. Duik erin

Het belangrijkste gedeelte van meer humor op uw werkplek, is er zelf gewoon in te duiken. Neem in het begin zo weinig mogelijk risico. Probeer uit te vinden welke werkwijze aanslaat. Lanceer uw grapjes eerst in een klein gezelschap voordat u zich aan een groter publiek waagt. Proef hoe er op gereageerd wordt en neem dat mee. Zorg wel voor een goede dosering van uw grappen. Teveel rondclownen kan de boel dusdanig op zijn kop zetten dat een onproductieve werkomgeving ontstaat en u wil juist het tegenovergestelde bereiken.

Lees meer: