Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In 10 stappen een succesvol zakelijk blog

De marketingafdeling roept u op een blog bij te houden. Maar waarover moet u schrijven en wie gaat uw blog lezen? Podiumauteur Jos Veldwijk leidt u in 10 stappen naar een succesvol zakelijke blog.

 

Bloggen is een effectieve vorm van social media marketing. Maar wat kunt u echt bereiken met uw zakelijke blog en hoe pakt u dat aan? Hoe creëert u een succesvol blog voor uw onderneming?

10 stappen om een zakelijk blog naar een hoger niveau te tillen en meer resultaat te bereiken:
 

Stap 1: Bepaal uw doel en meet de resultaten

Weet wat u wilt bereiken met een zakelijk blog. Bij het vaststellen van een doel voor uw zakelijke blog kunt u denken aan de volgende mogelijkheden:

  • Bloggen voor Google

Wilt u een betere positie in zoekmachines zoals Google? Door uw blog te voorzien van unieke en veel gezochte informatie, zult u meer website bezoekers trekken. Let daarbij op de juiste trefwoorden in titels en subtitels. Wees ook creatief in het publiceren van tekst, foto’s en video’s. In dit geval zijn websitestatistieken onmisbaar om het succes van uw blog te bepalen.

  • Bloggen voor sales

Is uw website gericht op verkoop? Dan zal de conversie van bezoekers naar klanten centraal staan. In dat geval mag een contactformulier of de mogelijkheid voor een offerteaanvraag niet ontbreken. Het aantal leads en conversieratio’s zijn hier de belangrijkste prestatie-indicatoren.

  • Bloggen voor Relatiebeheer

Een blog is erg geschikt om extra binding met uw doelgroep op te bouwen. Zeker als u regelmatig publiceert en aansluit bij de belevingswereld van de klant. Op die manier kunt u bloggen inzetten voor relatiebeheer. Om te bepalen of u hiermee succesvol bent, gebruikt u indicatoren zoals inhoudelijke reacties.

  • Bloggen voor autoriteit en reputatie

Een blog kan positief bijdragen aan de reputatie van uw onderneming. Bijvoorbeeld door uw kennis en expertise te delen. Op deze manier wordt u na verloop van tijd gewaardeerd als autoriteit op één of meer onderwerpen. Dit is vooral interessant voor bedrijven die opereren in nichemarkten.

Stap 2: Maak een planning

Veel blogs worden niet meer bijgehouden omdat tijd en prioriteit ontbreken. Een gemiste kans, want het resultaat van bloggen toont zich juist op de langere termijn. Met een planning kunt u verspillig van tijd en energie voorkomen. Kijk daarom eens naar een gemiddelde werkweek en bepaal op welke vaste momenten u kunt schrijven voor een blog. Dat betekent trouwens niet dat het artikel ook op dat moment gepubliceerd wordt: het artikel dat u nu schrijft, kunt u op een later moment publiceren. Uiteraard kunt u dit ook uitbesteden aan een tekstschrijver. Maak dan wel goede afspraken en zorg ervoor dat u weet wat en wanneer er iets wordt geplaatst.  

Stap 3: Zorg voor de juiste content

Veel bedrijven beschikken over unieke en kwalitatieve informatie waar (potentiële) klanten behoefte aan hebben. Maak daarom eens een lijst met geschikte onderwerpen voor een blog. Vaak kunt u informatie uit brochures en ander printmateriaal al gebruiken voor een blog. Maar denk ook eens aan documentatie zoals productinformatie, nieuws van andere afdelingen, onderzoek, marktontwikkelingen en persberichten. Een snelle inventarisatie van bronnen levert waarschijnlijk veel bruikbare content op.

Stap 4: Let op de look & feel

Er zijn veel voordelen aan een blog binnen uw eigen domein, bijvoorbeeld naambedrijf.nl/blog. Dit is niet alleen goed voor de algemene ranking in zoekmachines zoals Google. U heeft ook meer kans dat bezoekers op andere pagina’s klikken. Daarnaast is het voor iedereen herkenbaar dat het blog afkomstig is vanuit uw onderneming. Zorg er ook voor dat het aantrekkelijk is te lezen, door het juiste lettertype te gebruiken en elk artikel van een afbeelding te voorzien.

Stap 5: Zorg voor promotie van uw blog

Naast het schrijven moet u tijd reserveren voor de promotie ervan. Houd daarbij rekening met het social media gedrag van uw doelgroep. Bevindt deze zich op Linkedin? Dan koppelt u het blog aan één of meer Linkedinprofielen en brengt u nieuwe artikelen via statusupdates of Linkedingroepen onder de aandacht. Verder lenen Twitter en Facebook zich ook voor de promotie van uw zakelijke blog. Maar denk ook eens aan een vermelding in e-mailhandtekeningen en in nieuwsbrieven.

Stap 6: Spreek uw doelgroep aan

Schrijf alsof u spreekt tegen uw ideale klant. Welke onderwerpen zijn dan belangrijk? Welke informatie zoekt uw doelgroep? Met welke vragen en problemen worden zij geconfronteerd? En welke trefwoorden gebruikt men in zoekmachines? Als u deze vragen kunt beantwoorden, zult u de juiste snaar raken en meer bezoekers trekken die vaker terug komen.

Stap 7: Nodig anderen uit om te schrijven

Elke branche, sector of beroepsgroep kent prominenten met gezag. Wat zij zeggen heeft impact op het gedrag en de mening van uw doelgroep. Weet dus wie deze ‘influencers‘ zijn en hoe zij op internet actief zijn. Hebben ze een eigen blog of interesse om voor u te schrijven? Nodig ze eens uit als gastblogger. Op deze manier krijgt uw blog extra toegevoegde waarde voor uw doelgroep.

Stap 8: Let op de timing

Uit onderzoek blijkt dat een publicatie in het weekend tot meer respons kan leiden. En een publicatie in de ochtend kan weer voor veel links naar uw blog zorgen. Daarnaast geldt: hoe vaker u blogt, hoe meer bezoekers en leads u mag verwachten. Het is dus waardevol om te experimenteren met de frequentie en de publicatiedatum. Wees na enige tijd wel consequent en regelmatig, zodat uw publiek hieraan kan wennen en u vaker weet te vinden.

Stap 9: Voeg zoekwoorden toe

Met de juiste trefwoorden in de titels wordt uw blog eerder door uw doelgroep gevonden. Kruip dus in de huid van het gewenste publiek en maak een lijst met veel gebruikte zoekwoorden. Dit is niet altijd eenvoudig. Woorden met dezelfde betekenis kunnen een totaal verschillende uitwerking hebben. Zo gebruikte een makelaarskantoor ooit consequent het woord ‘woning’ in al haar online communicatie. De doelgroep gebruikte echter het woord ‘huis’ en ‘woning’ bleek vakjargon. Nadat de makelaar dit overal had vervangen, werden de resultaten van online marketing direct verbeterd.

Stap 10: Niet vergeten: de call-to-action

Voor welk doel u ook een blog onderhoudt: vergeet niet om een call-to-action toe te voegen. Welke stap moeten bezoekers nemen nadat ze uw artikel hebben gelezen? Bedenk dat een beslissing op internet binnen enkele seconden wordt gemaakt. U moet de lezer dus snel verleiden om in actie te komen. Denk hier bij aan: 'Volg ons op Linkedin' of 'Meld u aan voor onze nieuwsbrief'.

Eerdere bijdragen:


Over de auteur:

Jos Veldwijk is social media-specialist op het gebied van B2B en eigenaar van Veldmerk.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in opmt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.

> Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.