Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ict’ers houden van duidelijk en persoonlijk

Veel ondernemers zoeken ict’ers, maar vacatures leveren weinig geschikte reacties op. Wie talent wil verleiden, doet er goed aan het over een andere boeg te gooien.

Hoewel slechts 9 procent van alle werkende ict’ers actief op zoek is naar een andere baan, staat 38 procent er wel voor open, zo blijkt uit onderzoek van Monsterboard. Deze groep bereik je dus niet met een vacature, je zult als werkgever meer initiatief moeten nemen. Bijvoorbeeld door je te profileren op websites en online fora waar deze beroepsgroep actief is. Ict’ers spenderen veel tijd op social coding websites als GitHub, beantwoorden technische vragen op Stack Overflow, nemen deel aan bijeenkomsten via Meetup.com en zijn actief op Twitter. Ook de Nederlandse sites Tweakers, Webwereld en Computable zijn populair. Je daar als bedrijf laten zien, is goed voor je naamsbekendheid in deze groep.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Onduidelijk aanbod

Maar daarmee ben je er als werkgever nog niet. De grote vraag is natuurlijk wat een ict’er motiveert om een andere baan te accepteren. Uit onderzoek van Monsterboard blijkt dat deze beroepsgroep veel waarde hecht aan de inhoud van het werk en het salaris. Als werknemers op verschillende fora vertellen dat ze tevreden zijn over hun werkzaamheden, heeft dit een positief effect op de houding van potentiële werknemers. Stem vervolgens de hoogte van het loon af op de verwachtingen en je voldoet aan de top twee belangrijkste eisen van de doelgroep. Uit het onderzoek van Monsterboard blijkt verder dat ict’ers die niet actief op zoek zijn naar een baan, een persoonlijk mailtje het meest waarderen. Maak daarin duidelijk wat de functie inhoudt waar je ze voor vraagt.

Geen ontmoediging

De ict-beroepsvereniging Ngi-NGN stelde onlangs op Tweakers dat onduidelijke functieprofielen mede de oorzaak zijn voor het tekort aan ict’ers. Dit sluit aan op het Monsterboard-rapport waarin ict’ers aangeven dat geboden banen vaak niet bij ze passen. Nader onderzoek leert dat de functie wel past, maar het aanbod onduidelijk is. Een tekort aan ict’ers hoeft dus geen ontmoediging te zijn voor ondernemers, er is een grote groep die openstaat voor verandering. Opsporen en gericht een aanbod bieden vergroot de kans om een goede ict’er te strikken.