Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

ICT-massatoerisme van Hannover tot Las Vegas

's Werelds grootste ict-beurs staat weer voor de deur. Over twee weken begeven pakweg 700.000 mensen zich naar Messeplatz Hannover, op zoek naar de nieuwste snufjes tijdens CeBIT 2001. Het aantal computerbeurzen is de afgelopen jaren flink toegenomen. Welke mag u onder geen beding missen?

Een beurs is net als een stamkroeg. Je stapt er verwachtingsvol binnen, in de hoop dat je vele bekenden zult ontmoeten. Soms gebeurt dat ook, maar niet zelden valt het tegen. Tot slot zit je dan in je eentje te drinken en vaak blijft er weinig over dan een kater na afloop.
Is dat te negatief? Misschien, maar beurzen schieten vaak tekort bij hun verwachtingen. Afgezien van de overspannen sfeer die de organisatoren soms zelf neerzetten – 'alle ict-ontwikkelingen bij elkaar!', 'in één dag bent u helemaal bij!' – ligt de fout vooral bij de bezoekers zelf. Als je wordt geconfronteerd met hallen vol nieuwe ict-speeltjes, is het net of je luilekkerland binnenstapt. Maar fysiek is het onmogelijk om al die stands af te gaan, of het is te druk en moet je telkens wachten om iemand te spreken die er verstand van heeft. Aan het einde van de dag mag je al blij zijn als je jezelf vier of vijf producten of technieken goed hebt laten uitleggen.
CeBIT is wat dat betreft het toppunt. Met zijn 8000 exposanten verdeeld over 26 hallen is de beurs niet alleen een aanslag op de schoenzolen, maar dreig je als bezoeker bovendien al snel het overzicht compleet te verliezen. Ergens in dit oerwoud van stands en reclameborden moeten technieken te vinden zijn die voor mijn bedrijf van belang zijn, maar waar?
Op beurzengebied is het credo van 'meer is beter' aan slijtage onderhevig. In plaats daarvan komen er de laatste jaren steeds meer gespecialiseerde beurzen over deelonderwerpen, van 'wireless Java' tot en met 'mobile entertainment'. Vaak zijn het van oorsprong kleine tentoonstellinkjes die rond een internationaal congres werden georganiseerd, en die vervolgens tot een grootschalig evenement zijn uitgegroeid. Zo ging het bijvoorbeeld met 3GSM World Congress in Cannes, de beurs waar de mobiele telecomwereld elkaar ontmoet en die de Franse badplaats tegenwoordig gedurende een week in februari helemaal plat legt. Langs de kilometerslange boulevard staan grote feesttenten waar de telecombedrijven hun gasten 's avonds tot een dansje proberen te verleiden.

Sterren
Welke beurs mag u niet missen? Met de toename van het aanbod is deze vraag steeds lastiger te beantwoorden. Of misschien juist gemakkelijker: doordat er steeds meer gespecialiseerde beurzen komen, hoef je alleen maar de techniek uit te kiezen waar de belangstelling het meest naar uitgaat. Voor interactieve televisie naar de IBC Amsterdam, voor breedband mobiele telefonie naar UMTS Barcelona.
Wie in Nederland wil blijven, kan kiezen uit twee algemene ict-beurzen in de Amsterdamse RAI, het Internetworking Event in april en het Smart Business Event in november. Met hun pakweg 15.000 vierkante meters steken deze evenementen nogal bleek af bij het CeBIT-geweld (422.000 meter), maar op hun thuismarkt domineren ze de zakelijke markt. De afgelopen jaren waren de meeste grote aanbieders op de Nederlandse ict-markt hier wel te vinden. Het probleem is echter dat ook de deelnemers door de toename van het aanbod gedwongen worden tot het maken van keuzes. Van verschillende grote ict-bedrijven is bekend dat ze hun portefeuille van de beurzen die ze 'doen' aan het herzien zijn. Ze worden kritischer naar kwantiteit (hoeveelheid bezoekers) en kwaliteit (niveau van de bezoekers). Als beurzen niet meer aan de gestelde eisen voldoen, wordt de deelname zonder pardon stopgezet.
“Een beurs is een relatief duur communicatiemedium,” zegt Jolanda Peek, manager Corporate Communications van Compaq. “Niet eens zozeer vanwege de kosten van de stand, maar vooral omdat het een aanslag is op de tijd van het sales-personeel.” De beursorganisatoren komen met fraaie profielen van de bezoekers, die echter, aldus Peek, niet altijd met de werkelijkheid overeenstemmen. Bij een beurs als Internet in Business verwacht je een zakelijk georiënteerd publiek. “Maar dan blijkt dat onze mensen een groot deel van de tijd geconfronteerd worden met consumenten die een technisch vraagje over hun Presario hebben. Dat is niet de bedoeling.” Daarom verschuift Compaq zijn beschikbare budgetten geleidelijk naar zelfgeorganiseerde beurzen en demonstratiedagen. “Dan heb je tenminste beter in de hand wie er wordt uitgenodigd.”
Ook bij Ericsson overheerst een kritische houding. In Nederland heeft het Zweedse bedrijf gekozen voor één grote deelname, namelijk aan Mobile & Wireless. Maureen Vermeulen, event manager bij Ericsson, prijst van deze beurs vooral de hoge kwaliteit van de bezoekers en de mogelijkheid om zelf 'randevenementen' te organiseren, zoals een eigen Ericsson-seminar tijdens de beurs. Ze is niet erg te spreken over het toenemend aantal congressen met een aanpalend beursje, “de toegevoegde waarde daarvan is gering. De mensen komen dan toch in de eerste plaats voor de sprekers van het congres en om elkaar te ontmoeten.”
Indirect hebben de bezoekers van de ict-beurzen dus toch last van het toenemend aantal evenementen, nu dat er toe leidt dat de Compaqs en Ericssons zich terugtrekken en alleen nog maar selectief aan beurzen meedoen. Zij zijn immers de 'sterren van de show'.

Stickertje
Opvallend aan de komende editie van CeBIT is dat er onder de 8000 deelnemende bedrijven nog maar 95 Nederlandse vertegenwoordigers zullen zijn, en zelfs dat zijn dan nog voor een belangrijk deel de Nederlandse hoofdkantoren van internationale firma's zoals Acer of Canon. De Nederlandse e-commerce is vrijwel volledig afwezig. Is CeBIT niet meer in trek?
Ceo Robert Poorter van Buy Online, een internetwarenhuis van computerspullen, is sceptisch gestemd. “Het enige dat ik zeker weet is dat het erg duur is om mee te doen. Bovendien zou ons bedrijf, inclusief voorbereidingen, een week van slag zijn. En wat de opbrengst is, weet ik niet. Behalve dat veel mensen een stickertje of een tasje komen halen.” Buy Online blijft daarom maar thuis. Ook Bibit, specialist op het gebied van online financiële transacties, vindt het te duur. “Het levert geen contacten op die we niet via andere kanalen kunnen leggen,” zegt woordvoerder Odette Lunter. “We hebben ervoor gekozen niet veel met beurzen te doen. Onze middelen zijn beperkt.”
Wat daar nog bijkomt, is dat CeBIT wat ambiance betreft is achtergebleven bij de tijd. De 26 saaie hallen en de restaurants met hun bier en schnitzels hebben als omgeving om te netwerken weinig te bieden. Ook de hotels in de omgeving van Hannover (tijdens CeBIT meestal tot in een wijde straal volgeboekt) zijn weinig uitnodigend. Op de grote beurzen in Cannes en Barcelona zijn er veel meer mogelijkheden om vakgenoten in een ongedwongen sfeer te ontmoeten, bijvoorbeeld op de enorme jachten in de haven die door de deelnemers ten behoeve van ontvangsten worden afgehuurd.
Zelfs als beursbezoeker zal Poorter van Buy Online dit jaar niet naar CeBIT gaan. “Je bent de hele dag weg, maar toch zie je maar een fractie van het aanbod. De echte nieuwtjes krijgen we toch wel te horen, bijvoorbeeld via de vakpers of door productdemonstraties van onze leveranciers. Dan kunnen we er bovendien rustig over praten en wordt het veel beter uitgelegd dan in de drukte van zo'n beurs mogelijk is.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tabel: Waar moet u heen?


Waar móet u heen? Eigenlijk nergens. Hieronder de minst misbare.

Beurs Wanneer Waar Voor wie Bezoekersaantal Wat Info

CeBIT 22-28 maart Hannover Vooral techneuten, maar ook geïnteresseerd zakelijk publiek en consumenten 700.000 Grootschalig, voor wie overal van op de hoogte wil zijn (en een week de tijd heeft). Ambiance: matig www.cebit.de

The Internetworking Event 18-20 april Amsterdam Zakelijk publiek 25.000 Naar eigen zeggen de 'grootste en meest complete ict-vakbeurs in Nederland'; veel internationale bedrijven ontbreken echter www.tine.nl

Comdex Fall 12-16 november Las Vegas Zakelijk publiek en nerds 200.000 Veel nieuwe snufjes en beroemde keynote-sprekers. Voor het opbouwen van een Amerikaans netwerk www.key3media.com/comdex


Het Smart Business Event 26-28 november Amsterdam Zakelijk publiek, ict-personeel 33.000 Veelzijdig, met Internet in Business, Nationaal Internet Congres, IT Carrièredagen en Mobile & Wireless www.iib.nl