Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

ICEcat #47

Groei: 411%
Wie:Martijn Hoogeveen
Wat: online productcatalogus
Omzet: 1,8 miljoen euro

In de wereld van e-commerce zijn product-databases belangrijker geworden dan ooit. Laat ICEcat er nu een beheren, die flink uit de kluiten gewassen is en beschrijvingen bevat van elektronica en huishoudelijke apparatuur afkomstig van de 250 belangrijkste techfabrikanten. Ook opmerkelijk: de productcatalogus is gratis beschikbaar. Maar wel in afgeslankte vorm, en gesponsord door de fabrikanten. De webwinkelier die toegang wil hebben tot de volledige database in alle 35 (!) talen, betaalt daarvoor.

Uniek

Die – gedeeltelijke – openheid is de kracht van ICEcat. "Ons unieke, wereldwijde open content-concept wordt zowel door de top 250 tech-fabrikanten als door de ecommerce-markt gedragen en omarmd," zegt Martijn Hoogeveen. Icecat is marktleider in Europa, groeit snel in de VS, en is actief in tachtig landen. De catalogus werkt ook goed samen met de honderden ecommerceplatformen die er zijn, inclusief die van Ebay en Amazon. Verder reageert ICEcat op behoefte bij zijn afnemers – daaronder ook de vele prijsvergelijkers – en werkt het aan nieuwe productcategorieën. Dit jaar nam Hoogeveen nog de achterkant van kieskeurig.nl over, wat hem in eigen land een stevige positie in de markt voor consumentenelektronica verschafte.

Strakke standaard

Het vak van ICEcat is meer dan wat knip- en plakwerk met foldertjes. Hoogeveen heeft veel geïnvesteerd in een meertalige catalogus, die dankzij XML zo flexibel mogelijk te distribueren is en kan praten met een brij aan e-commerce-systemen. "Fabrikanten leveren data rommelig en ongestandaardiseerd aan. De oplossing is per categorie alleen gestandaardiseerde databasewaarden toestaan, maar het blijft tegelijk een enorme redactionele klus. Om marktleider te worden in Europa, en dat na te streven voor de VS en de rest van de wereld, hebben we de grootste editor-capaciteit nodig. We zijn begonnen met editors-op-afstand, maar openen nu editorkantoren, vooral in lage lonen-landen."

Internationale sales

ICEcat heeft vestigingen in de Oekraine en Nederland, maar de internationale groei is sterk afhankelijk van een internationaal marketing & sales-team, stelt Hoogeveen. "In Nederland investeren we daarom in zoveel mogelijk nationaliteiten binnen ons team. Dit jaar ligt de focus op marktleider worden in de VS. Daarvoor wijden we meer marketing en salesaandacht aan de VS, en het is ook een forse investering in productcontent."

Imerge

Martijn Hoogeveen drijft een interessante holding annex incubator, iMerge. Daar hangt een goedlopende webwinkel als Takeitnow onder, maar kwam bijvoorbeeld heel recent ook nog ICEleads uit voort, aanbieder van een 'buy now'-knop die zorgt dat klanten van wereldmerken snel naar een lokale verkoper worden doorgesluisd. "Daarin investeren we om meer te kunnen doen voor belangrijke klanten, zoals Intel."

Innovatie

Wat inovatie betekent volgens Hoogeveen: '"De dagelijkse stroom van klantsuggesties, nieuwe klantbehoeften en business development-ideeën managen en vertalen in continue verbetering van de content-standaarden, klantinterfaces, software solutions en dienstverlening. We hakken de ideeen op in zo klein mogelijke veranderingen, en prioriteren deze, zodat ze zo snel mogelijk en met zo min mogelijk neveneffecten ingevoerd kunnen worden."

 

 

 

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.