Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hollands glorie in Vegas

De jaarlijkse orgie voor gadgetfreaks is weer los. De Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas opent vandaag zijn deuren. Behalve Philips staan er nog meer - kleinere - Nederlandse ondernemers om hun producten te tonen. Sprout maakt een rondgang.

Natuurlijk, Samsung, Sony en andere elektronicagiganten pakken groots uit op de CES in Vegas. Dat komt tussen de grote jongens uit de industrie steevast neer op een wedstrijdje wie heeft de grootste (tv), de platste (tablet) of snelste (processor). Maar wie goed zoekt, komt tussen de Aziatische en Amerikaanse wereldtop ook een paar Nederlandse ondernemers tegen.

Philips

Philips doet natuurlijk ook dit jaar weer mee met de corporates, al heeft het zijn tv-activiteiten overgedaan aan de Hongkong-Chinezen van TPV. De rest van zijn audiovisuele snoepfabriek  zou naar het Japanse Funai gaan, maar wegens contractbreuk door de Japanners (volgens Philips) is die deal teruggedraaid. Anyhow, onder de trotse Philipsvlag kan het publiek genieten van een Smart TV die Android-appjes kan draaien en een trits speakers die goed samenwerken met de iPhone. Deze Fidelio home cinemaspeakerset viel zelfs in de prijzen:

Xsens

Op naar de ondernemers. Met afstand de coolste Nederlandse startup van het afgelopen decennium vinden wij Xsens uit de boezem van TU Twente. Of je moet met sensoren volgestouwde bewegingspakken die menselijke beweging omzetten in 3D-beeld niets vinden. En het niet zo interessant vinden, dat tout Hollywood plus alle gamestudio’s van naam werken met Xsens Motion Tracking soft- en hardware.  Bekijk dan ook maar niet dit filmpje:

Allocacoc

Dit is ook niet mis: het Almeerse Allocacoc wordt nu al genoemd als een van de ‘Startups to Watch‘ door Amerikaanse media. De drie Delftse ingenieurs achter de startup – Yixia Jiang, Arthur Limpens en Khoi Ho Si – leveren de PowerCube, een mooi ontworpen stekkerdoos in de vorm van een kubus, die in alle 220 volts en USB-behoeften voorziet.

Kharma

Charles van Oosterum bouwt al meer dan tien jaar luidsprekers voor fijnproevers onder de naam Kharma. Een klassiek verhaal van ondernemen vanuit een fanatieke liefde voor geluid, eerst op zolder, later vanuit de garage en inmiddels werken twintig man in Breda aan de montage, assemblage, wereldwijde verzending naar dealers en distributeurs van Kharma producten. Tachtig procent van de afzet gaat naar Aziatische landen als China, Singapore en Indonesië. Rusland en Dubai zijn ook verzot op de verwennerij. Van Oosterum lanceert tijdens CES deze jongen: de Elegance dB11-S. Nu al genomineerd voor een Innovation Award. Wil je de prijs voor de high-end speaker echt weten, vervoeg je dan bij de stand. Wij schatten zo tegen de 40 mille. Per paar, dat dan weer wel.

Mola-Mola

Nog meer voer voor audiofanaten nemen Bruno Putzeys en Jan-Peter van Amerongen vanuit Groningen mee naar Vegas. Putzeys leverde al high-end versterkers onder de merken UcD en Ncore, Van Amerongen verkocht die wereldwijd met zijn firma Hypex. Hun gezamenlijke nieuwe merk Mola-Mola staat voor versterkers en kastjes die digitale signalen omzetten naar analoog van de allerbeste kwaliteit. Met een beste prijs ook: vanaf 10 mille voor de basis.

Sosocio

Dit stukje Hollands Glorie is van een totaal andere orde, maar gaat juist in de VS als een raket: Sosocio, een app waarmee je heel simpel ‘echte’ fotoboeken laat maken van het materiaal uit Instagram en Facebook. Zoals wij al eerder schreven, zijn oprichter Wouter van den Berg en de zijnen al binnen bij supermarktketens Walmart, Walgreens en Tesco. Als white label bereikt hun software zo 300 miljoen consumenten.