Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Hollands Glorie: Fatboy

Je leest nu: Hollands Glorie: Fatboy

Klein land, wereldproduct. Deze aflevering: Fatboy, het zitzakkenmerk dat snel de wereld verovert en nu Nokia helpt om weer een beetje cool te worden.

Het begon in Finland

De oorsprong van de Fatboy ligt in Finland, waar ontwerper Jukka Setälä eind jaren 90 een kleurige zitzak ontwierp, terwijl er toevallig een cd’tje van Fatboy Slim opstond. Vanuit het verre Golla lukte het echter niet de wereld te veroveren, zag ­Brabander Alex Bergman al snel. Omdat hij wel de potentie zag, verwierf hij in 2003 het alleenrecht op de verkoop, mede op aandringen van de Finnen, die maar wat blij waren dat ze het zelf niet meer hoefden te doen.
Een belangrijke meubelbeurs in Frankfurt was zijn vuurdoop. Daar hoopte Bergman 10 klanten binnen te halen en 100 Fatboys verkopen. Het werden 100 klanten en niet minder dan 1.000 zitzakken. Binnen een jaar benaderde het chique Britse warenhuis Harrods hem om een Fatboy-shop binnen zijn muren te beginnen. Bergman wist toen zeker dat hij goud in handen had.

Hangmatten en hondenkussens

Sinds 2002 heeft Fatboy meer dan 1 miljoen zitzakken verkocht, en niet alleen in Nederland. De producten van het bedrijf, die vooral worden gemaakt in China, plus een klein deel in Nederland en Oost-Europa, zijn verkrijgbaar in meer dan 50 landen. Fatboy heeft lokale saleskantoren in landen als Duitsland, Frankrijk en Engeland, daarnaast zijn er nog een tiental markten waar het bedrijf een eigen distributeur of verkoopagent heeft, en in enkele landen levert het direct aan retailers.
Fatboy verkoopt tegenwoordig naast zitzakken ook lampen, parasols, hangmatten, tapijten en zelfs hondenkussens. Alex Bergman is bij het bedrijf nu creatief directeur, de Belg Patrick Wauters, die voor Chiquita ooit de bananensmoothies bedacht en daarvoor in eigen land in 2009 werd uitgeroepen tot ‘marketeer van het jaar’, is er sinds april dit jaar ceo. Zijn ervaring moet ervoor zorgen dat de omzet van Fatboy (nu: 20 miljoen euro, 70 medewerkers) de komende 5 tot 7 jaar verdubbelt. “Dat is een ambitieus doel, zeker in deze tijden, maar we denken dat het kan”, zegt Wauters. “Door te professionaliseren, internationaal te groeien en door binnen bestaande markten bekender te worden. Daarnaast willen we nog meer focussen op de lifestyle-aanpak. Met zitzakken alleen halen we de groeidoelstelling niet. Het opent nieuwe deuren als we breder gaan.”

Voer voor copy cats

De originele zitzak is nog steeds het ‘icoonproduct’ waarmee Fatboy de meeste winst maakt. Tegelijkertijd is het ook een product dat flink is nagemaakt. In het verleden is Fatboy meermaals de strijd aangegaan met copy cats. In 2008 kreeg het bedrijf te horen dat het het zelf de zitzak had gekopieerd uit een Fins designtijdschrift, maar in 2010 bepaalde de rechter dat de zitzak van Fatboy auteursrechtelijke bescherming geniet. Een zitzak van een ander merk is echter toch zo gevonden. Wauters: “We zitten in een markt van commoditisering, maar we laten ons niet verleiden om op prijs te gaan stunten. Dat is onze policy, want de klant die maar 40 euro wil betalen voor een zitzak bereiken we toch niet.”

Samen met Nokia

Eind vorig jaar werd Fatboy ineens benaderd door Nokia. Het bedrijf wilde een comeback maken op de smartphonemarkt, en dacht dat onder meer te doen met coole accessoires. “Zo kwamen ze bij ons terecht”, vertelt Wauters. Fatboy ontwikkelde daarom voor Nokia een kussen, dat draadloos de Lumia 920 kan opladen. De minizitzak wordt geleverd als halffabrikaat, waarna Nokia er een draadloze oplader van maakt. ­Wauters: “Wij zijn oorspronkelijk niet actief in dit verkoopkanaal. Nokia heeft de kennis en de infrastructuur wel, zij zijn daar dus veel beter in.” Over aantallen kan Wauters geen uitspraken doen. “Maar het zijn er meer dan we zitzakken verkopen, en Nokia heeft al een tweede bestelling gedaan.” Wauters noemt het een ‘win-winsituatie’. Nokia krijgt er de gewenste coolness mee, Fatboy een nieuw afzetkanaal. En: “We willen gezien worden als een lifestylemerk. Dit product toont aan dat we meer zijn dan een zitzak.”
Eén keer verspreekt Wauters zich tijdens het gesprek, als hij in plaats van Nokia een andere bekende telefoonfabrikant noemt. “Oeps, een slip of the tongue”, zegt hij lachend. Maar even serieus, had Fatboy dit product niet liever voor de iPhone willen maken? Wauters: “Als Apple beslist om de iPhone draadloos oplaadbaar te maken, zou het zonde zijn als ze dat zonder ons doen. Ze mogen altijd bellen.”

>> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?