Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hollands Glorie – Bison Kit

Klein land, wereldproduct. Deze aflevering: Bison Kit en de andere lijm-, montage- en afdichtproducten van Bison International die vanuit Goes de hele wereld overgaan.


50.000 kokers lijm in 1 gebouw

Dat zijn nalatenschap wolkenkrabbers in Dubai zou laten verrijzen, dat had Cornelis van de Reepe in 1938 waarschijnlijk niet kunnen voorzien. De lijm die hij ontwikkelde, kwam eerder voort uit ergernis. Als handelaar in schoenen en lederwaren stoorde het hem dat zijn producten zo snel kapot gingen en daarom ontwikkelde de Zeeuw Perfecta Supra, een lijm van natuurrubber. Het werd de basis voor de ‘Vereenigde Chemische Bedrijven Perfecta-Handelsonderneming Corn. v.d. Reepe & Zoon’, kortweg: Perfecta. Twintig jaar later introduceerde het bedrijf Bison Kit, de eerste contactlijm ter wereld, in 1972 gevolgd door Bison Montagekit, anno 2012 het bestverkochte product van de organisatie.
Voor de bouw van de Burj Khalifa in Dubai, met zijn 818 meter nu het hoogste gebouw ter wereld, werden 50.000 kokers van de montagelijm gebruikt. Prima reclame, zegt Margot Haest, manager marketing & communicatie van Bison International, sinds 1999 de bedrijfsnaam. “We horen niet altijd waar onze producten voor gebruikt worden. Maar dit soort verhalen vertellen we natuurlijk graag door.” 

Plakken in 65 landen

Bison International, sinds 1996 onderdeel van de ­Bolton Group, is actief in 65 landen. Het bedrijf heeft verkoopkantoren in Spanje, België, Italië en Frankrijk, een kantoor in het Midden-Oosten staat op de planning. Bison International is groot geworden met eigen producten als Bison Kit en Montagekit, maar ook door aankoop van andere bedrijven als Velpon (in 1984), het Spaanse Imedio (1988), CFS (in 1990) en Griffon (in 1991).
Binnen de Bolton Group werkt het bedrijf verregaand samen met Uhu, een andere grote lijmleverancier. Uiteindelijk moet hier één commerciële organisatie uit ontstaan, onder de naam Bolton Adhesives, vertelt Haest. “Wij hebben een eigen expertisecentrum in Goes, zij hebben er eentje in Duitsland. Allebei produceren we de producten waar we goed in zijn, zo maken wij al jaren de montagekit van Uhu.” 

Te herkennen aan de geur

Bison International heeft sinds een jaar een salesmanager in dienst die Russisch spreekt. Niet voor niets, want de doe-het-zelfmarkt in Oost­Europa groeit flink. In het Midden-Oosten is het bedrijf al vanaf de jaren 60 actief. “Daar realiseren we momenteel 30 procent van onze internationale omzet”, vertelt Haest.
Met het succes komen ook nadelen. Zo kreeg Bison International in het Midden-Oosten te maken met kopieën. “Ze noemden het dan Camel Kit, of Pigeon Kit. Wij gingen daar vol tegen in de aanval. We hebben ook speciale kenmerken in onze blikken gezet, waardoor ze beter herkenbaar werden. Zo kwamen we op een gegeven moment een vervalsing tegen met maar één ring in de bodem, terwijl onze blikken twee ringen hebben. In zulke gevallen brengen wij altijd flyers uit, om winkeliers daarop te attenderen.”
Extra voordeel was dat gebruikers van Bison het product herkenden aan de geur, vertelt Haest. Al viel dat ook wel eens verkeerd uit: “We hebben 10 à 15 jaar geleden eens de samenstelling van Bison Kit veranderd. Toen veranderde de geur ook mee, daar hadden we niet aan gedacht.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

20 jaar werken aan één project

De Bison Kit in het Midden-Oosten is een andere dan die in de Nederlandse bouwmarkten. Haest: “Het liefst gebruiken we één algemeen recept, maar soms moeten we ons aanpassen. Dat kan te maken hebben met de temperatuur, zoals in Dubai, maar het hoeft niet. Zo bestaat onze siliconenkit in Nederland voor 100% uit siliconen, terwijl concurrenten in andere markten een 50%-siliconenkit aanbieden. Als je daar met 100% komt, lever je een twee keer zo dure versie die de markt niet eens begrijpt.”
Het nieuwe hoofdkantoor van Bison International komt in Rotterdam. In Goes, de plek waar het ruim 70 jaar geleden begon, werken 220 man aan ontwikkeling, productie en distributie. Daar wordt continu gezocht naar nieuwe samenstellingen, zodat schaarse of schadelijke grondstoffen minder gebruikt hoeven te worden. “Voldoen aan alle regelgeving is een van onze grootste uitdagingen”, zegt Haest. Al werken de regels soms ook voordelig. “Je moet een flinke partij zijn om aan alle voorwaarden te kunnen voldoen, waardoor slechte kopieën automatisch uit de markt worden geweerd.”
Voor de nu 40-jarige Montagekit staat al een opvolger klaar. Poly Max, een samengestelde lijm die zowel hecht, monteert als afdicht, moet het nieuwe topproduct van Bison worden. Wat de opvolger dáár weer van wordt, zegt Haest uiteraard niet. “Dat is ook onzeker. Met één project zijn we al 20 jaar bezig en het is nog steeds niet klaar.”
 

>> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?