Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Hoeveel CO2 stoot jij uit voor die belangrijke afspraak?

Naar een beurs, een buitenlandse klant bezoeken of een internationale meeting bijwonen. Af en toe moeten jij en je werknemers wat verder reizen dan naar kantoor. Maar welke footprint laat je hiermee achter? De gevolgen van zakelijk reizen op een rij.

co2-uitstoot footprint zakelijk reizen Getty
Je leest nu: Hoeveel CO2 stoot jij uit voor die belangrijke afspraak?

‘Wij merken dat de meeste bedrijven geen idee hebben wat de klimaatimpact van reizen is’, vertelt marketing- en communicatiemanager Ciska Uijlenbroek van Climate Neutral Group (CNG). Een organisatie die bedrijven helpt bij het verlagen van hun CO2-footprint.

Op ons verzoek berekende CNG van een aantal gangbare zakelijke reizen de klimaatimpact (footprint). Uijlenbroek: ‘Uit ons onderzoek blijkt dat zakelijk vliegen bij internationale organisaties zo’n 10 tot 25% van de totale footprint vormt. Het is een duurzaamheids- én kostenaspect waar je snel resultaten kunt boeken.’

De vergelijking

Hoeveel CO2 stoot je uit als je naar Düsseldorf, Parijs of New York reist met diverse vervoersmiddelen? Die vraag stond centraal bij de vergelijking van de footprint die je achterlaat voor je internationale zakelijke reis.

Bij onderstaande berekening gaat CNG ervan uit dat de auto’s gemiddeld 1 liter brandstof per 15 kilometer gebruiken en iedereen vanaf Schiphol vertrekt. Voor een enkele reis is de CO2-uitstoot als volgt:

reisdoel km benzineauto
dieselauto
trein
economy vliegen
businessclass
Düsseldorf  231 0,04 0,05 0,01 0,05 0,08
Parijs 499 0,09 0,11 0,02 0,12 0,18
New York 5800 0,89 2,86

(Uitstoot in ton CO2 – Bron: Climate Neutral Group, Utrecht)

Trein wint

Niet geheel verrassend is de trein verreweg de meest duurzame vervoersmethode. Uijlenbroek: ‘Bedrijven met een duurzaam zakenreisbeleid laten hun medewerkers binnen een straal van 500 kilometer de trein nemen. Vliegen is binnen die afstand vaak niet sneller, terwijl je in de trein ook nog eens ongestoord kunt werken. De auto komt op deze reizen pas in beeld als er samen gereisd wordt.’

Wel opvallend is het grote footprint-verschil tussen economy en businessclass vliegen naar New York. ‘Door de ruime opzet van de businessclass worden er per vlucht minder passagiers vervoerd en dat heeft een ongunstige invloed’, verklaart Uijlenbroek het verschil. ‘Ook hierop zie je steeds vaker een strikter beleid, al was het maar om kosten te besparen.’

Woon-werkverkeer

De meeste reizen vinden echter dichter bij huis plaats. Hoe is de verhouding dan? Ook dat zocht CNG voor ons uit. Om ook de fiets in de berekening mee te nemen, gaan we uit van een ritje van Utrecht centrum naar station Driebergen.

Een afstand die voor een geoefende ‘gewone’ en een ongeoefende elektrische fietser prima te doen is. De CO2-uitstoot van een mens is natuurlijk nooit nihil, maar de uitademing van de fietser in deze vergelijking zetten we toch maar even op 0.

reisdoel afstand
fiets benzineauto
dieselauto 
trein 
Driebergen 13,5 0 0,002 0,003 0,0006

(Uitstoot in ton CO2 – Bron: Climate Neutral Group, Utrecht)

Ook op de korte reisafstanden wint de trein het – naast de fiets – van andere vervoersmiddelen. Zodra de afstand groter wordt of de reistijd onevenredig lang wordt door bijvoorbeeld overstaptijd is de auto natuurlijk een prima alternatief.

Beleid helpt echt

De meest duurzame reismethode kiezen is echter niet de enige oplossing om footprint van je bedrijf te verkleinen. ‘Als bedrijven een duurzaam reisbeleid hebben, dan zie je dat ze ook sturen op de redenen van de reis’, legt Uijlenbroek uit. ‘Als iedere medewerker, die regelmatig reist, een kwart van zijn vluchten vervangt door video-conferencing, dan bespaart dat veel CO2-uitstoot en kosten.’

Als het verlagen van de CO2-uitstoot geen optie is, dan kun je de uitstoot compenseren door te investeren in gecertificeerde klimaatprojecten in ontwikkelingslanden. ‘Als je eenmaal beseft wat die projecten daar naast CO2-reductie bijdragen aan de ontwikkeling en gezondheid van de bevolking, ben je helemaal om’, aldus Uijlenbroek.

Betrokken medewerkers

Hoe zorg je dat medewerkers hun reisgedrag daadwerkelijk gaan aanpassen? Door medewerkers te betrekken bij het beleid, de klimaatimpact inzichtelijk te maken en de reeds behaalde resultaten te delen. Dat blijkt uit onderzoek van CNG onder topbedrijven die inmiddels succesvol een duurzaam zakenreisbeleid hebben ingevoerd.

‘Bewustwording is enorm belangrijk’, stelt Uijlenbroek. ‘Mensen, die zich bewust zijn van het veranderende klimaat zullen eerder voor een werkgever kiezen die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan.’

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Zakelijk Reizen’ op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door NS.

Lees ook: