Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Wappzapp zijn groei in Estland versnelde

Colin Ellis en Wienke Giezeman namen ontslag bij XS4All en Reed Business, om zich volledig te kunnen richten op de oprichting van hun videoservice Wappzapp. Maar aangezien de dienst gratis is, zijn de ondernemers niet meteen verzekerd van een geldstroom. En dus zochten en vonden ze een accelerator in het ‘verre oosten van Europa’: StartupWiseguys in Tallinn.

Eind december schreven alle Nederlandse usual suspects, van Frankwatching, Emerce tot Bright, erover: Wappzapp, een app die niet alleen het tv-aanbod van Uitzending Gemist en de commerciële zenders samen brengt, maar ook van YouTube, Vimeo en andere online tv-kanalen. Wappzapp biedt een profiel van waaruit de gebruiker zich kan abonneren op tv-programma’s en met Facebook kan schakelen om duidelijk te maken welk programma hij volgt, en om na te gaan wat zijn vrienden op dat moment zien. De naam dankt het aan een speciale zapfunctionaliteit, waarmee de gebruiker van zijn iPhone of iPad een interactieve afstandsbediening kan maken.

Na alle publiciteit werd het tijd om het dit jaar nog serieuzer aan te pakken. Twee jaar lang waren Wienke Giezeman en Colin Ellis, terwijl ze fulltime werkten bij XS4All en Reed Business, met de app aan de slag geweest. Startgeld ontvingen ze in de tussentijd van informal investor Gerard van Stijn, een van de drie ondernemers die in de jaren ’90 Videoland verkochten aan Philips.

Giezeman: “We hebben onze baan opgezegd en gekeken hoe we onze groei het beste konden uitbouwen.” De ondernemers surfden naar een aggregatiesite voor accelerators, f6s.com, waar Giezeman tot zijn tevredenheid zag dat het aanbod in Europa erg gegroeid is. “Een accelerator vonden we meteen de interessantste optie. Je maakt vanuit hier kans op een vervolginvestering, je product wordt in snelle tijd verbeterd en je krijgt er een enorm netwerk van mentoren bij. Een netwerk is in de mediabranche van doorslaggevend belang.”

Zoektocht

Een eerste poging om deel te nemen aan een accelerator mislukte: Startupbootcamp Amsterdam, dat vrijdag zijn startups aan honderden investeerders presenteerde, nam Wappzapp niet op in zijn selectie van tien ondernemingen. Giezeman: “Daar keken we ook niet heel erg van op. In de maand dat we ons aanmeldden, stonden we net op het punt om fulltime ondernemer te worden. Het probleem was niet de pitch, want dat kunnen we sowieso wel. Maar ons product was gewoon nog niet af. Als je dan een demo van je iPad-versie toont, maak je onvoldoende indruk.”

Uiteindelijk kwamen de ondernemers in Estland uit, waar StartupWiseguys sindskort bestaat. Het doel van deze accelerator, dat subsidie ontvangt van het overheidsorgaan Estonian Development Fund, is om de komende jaren internationale mentoren en Oost-Europese startups naar Estland te trekken. Maar voor de eerste selectie van zeven startups greep de organisatie, ondanks tweehonderd aanmeldingen, toch naar drie ondernemingen uit West-Europa: naast Wappzapp waren dat het Britse Wellbeing in the City (heet nu Pondera, red.) en het Duitse Moojoo (heet nu Epiclist). “We konden aan StartupWiseguys wel een volledig werkende versie tonen. Onze visie, namelijk dat de manier waarop we nu tv beleven niet meer bij de komende generatie past, komt dan ineens veel overtuigender over. Onze app onderstreept die visie.”

Geknipt en geschoren

Tussen 23 april en 6 juli, ofwel afgelopen vrijdag, waren Giezeman en Ellis veelvuldig te vinden in een kantoor op een bedrijfsterrein aan de rand van Tallinn. StartupWiseguys stoomde Wappzapp daar klaar voor Demo Days in de Estse hoofstad en in Londen. “De eerste vier weken waren heel intensief. We spraken elke dag met zo’n acht tot tien mentoren. Dat waren dan gesprekjes van een half uur, en die gingen specifiek over de hulp die zij aan ons konden bieden. Sommige mentoren spreek je daarna nog vele malen en wij deden keihard ons best om hun adviezen op te volgen.” Zo leerden ze van de marketingdirecteur van Soundcloud, Thom Cummings, op welke wijze en binnen welke omgeving ze gebruikers het beste konden laten inchecken op Facebook.


Maar het meest ontwrichtende advies kwam wel van Mikko Suonenlahti, een Fin die partner is bij investeringsmaatschappijen 3i en Qatar Capital. De zappfunctionaliteit van Wappzapp, die juist een groot uithangbord was van het bedrijf, is volgens Giezeman een ‘bijfeature’ geworden. “Wij waren erg gefocust op het zappen, maar hij zaagde die visie door en maakte ons duidelijk dat de grootste prioriteit bij het cureren van content moest komen te liggen. We moeten zeker zijn dat we alleen de leuke programma’s aanbieden, zodat gebruikers de lijst met persoonlijke favorieten graag benutten.”

De focus op de kwaliteit van het programma-aanbod moet ervoor zorgen dat Wappzapp schaalbaar wordt. Een essentiële vereiste, omdat de app gratis is. Giezeman: “Uiteindelijk moeten we toch geld gaan verdienen.” Enerzijds wil Wappzapp omzet genereren ‘door zo relevant mogelijke reclame’ aan zijn kijkers te tonen. “Als je bijvoorbeeld een demo van een telefoon ziet, bieden we via een partner deze te koop aan.” Aan de andere kant moet de app geld gaan opbrengen met video on demand. “Gebruikers krijgen de mogelijkheid om via ons een film te huren. We zijn hiervoor sindskort met een andere startup, online filmdistributeur Ximon, in gesprek. Zij bieden (Nederlandstalige) arthouse films aan.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Londen

In de laatste anderhalve maand van het programma waren de ondernemers weer meer in Nederland, om hun iPad-versie te lanceren. De beloning voor al het werk komt binnenkort hopelijk uit de handen van een van de informal investors die het tweetal de afgelopen twee weken zag pitchen in Tallinn en Londen. “Van de toeschouwers in Estland hebben we niet hoge verwachtingen, die zaten daar toch meer voor de Oost-Europese startups. Londen was eigenlijk vanaf begin af aan ons grote doel.”

Hoe ging het vrijdag dan in Londen? Giezeman: “We hebben een hoop investeerders gesproken en contacten uitgewisseld. Maar het doel van zo’n dag is een eerste kennismaking. De leider van onze accelerator, Jon Bradford, vergelijkt het altijd met daten. “You don’t marry on the first date”. Het begint met nummers uitwisselen waarna een aantal afspraken volgen.” Hebben ze afspraken weten te maken? “Ja, we hebben afspraken staan met Nederlandse VC’s en één commerciële omroep.”