Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Valentine van der Lande de supermarkt buitenspel zet met een nieuw ontbijtmerk

Valentine van der Lande (ex-TenPages) lanceerde vijf maanden geleden een nieuw ontbijtgranenmerk-op-abonnement, waarvan inmiddels de eerste duizenden pakketjes werden verstuurd. In de studio met Ronnie Overgoor deelt zij haar 5 belangrijkste ondernemerslessen.

In samenwerking met 7 Ditches TV

Valentine van der Lande lanceerde in 2010 TenPages.com, een crowdfunder voor boeken die in 2014 weer failliet ging. Na een paar jaar in de uitgeefwereld te hebben gewerkt maakte de ondernemer dit jaar haar comeback in ondernemersland met Oot, een ontbijtmerk met verse, gezonde ontbijtgranen die – op abonnentsbasis – thuis in de brievenbus worden bezorgd.

“Ik ben dit begonnen omdat ik het aanbod in de supermarkt niet goed vond, met te veel suiker, niet vers en allerlei toevoegingen die je er zelf niet in zou stoppen”, zegt Van der Lande. “Vervolgens dacht ik, als ik dit via supermarkten ga verkopen, moet ik veel marge afstaan.” Te veel schakels maken producten niet bepaald beter, stelt zij. “Ik dacht, ik ga het rechtstreeks aan de consument verkopen, en heel goed luisteren naar wat zij willen. ”

Dit zijn Van der Landes 5 belangrijkste ondernemerslessen: 

1. Ga voor A-spelers

“De onderneming is zo goed als de mensen. Maar ga extern – bij de keuze van partners en klanten – ook voor A-spelers. Als startende ondernemers moet je potentiele partners enthousiasmeren en overtuigen wat zij eraan hebben om samen te werken.”

Cereal Entrepreneur Van der Lande moest de nodige moeite doen om de aandacht te trekken van een grote bakkerij, die ze als partner binnen wilde halen. Een goede truc bleek het laten zien van een vergelijkbaar Duits bedrijf waar inmiddels honderden mensen werken. Voor het ontwerp van de verpakking strikte zij een schappelijke deal met een bekend ontwerpbureau, dat zich aangesproken voelde door Van der Landes startup-verhaal en hoopt dat de opdracht ontwerpprijzen zal opleveren.

2. Zeg vaker nee dan je lief is

“Als startup zie je heel veel kansen, maar je kunt je niet op te veel dingen tegelijk focussen. Ik doe het ook niet graag, maar ik zeg ook weleens ‘nee’ tegen een te kleine klant, waarvan ik weet dat het te veel tijd gaat kosten om te managen.”

Van der Lande leerde dit ook tijdens haar werk bij Bol.com, waar ze het ene idee na het andere afvuurde op ceo Daniel Ropers. “Maar een van de redenen dat Bol.com zo succesvol is geworden is dat ze heel bewust voor een aantal effectieve marketingkanalen hebben gekozen, en dat heel goed hebben gedaan. In hun geval televisie en radio.”

Sister Act
Van der Lande heeft een ondernemende familie: zus Caroline is medeoprichter van cateraar De Buurtboer, terwijl nichten Julie en Marie Claire aan de weg timmeren met popcorn-merk John Altman.

3. Bezuinig niet op je kern, besteed aandacht aan de belangrijke details

“Er zijn mensen die zeggen dat je alles ongeveer voor een zeven moet doen, dan alles zo snel mogelijk op de markt brengen en kijken hoe het gaat. Ik denk dat het juist goed werkt om te kijken wat nu écht het verschil maakt. Besteed veel tijd, aandacht en geld aan belangrijke details.” 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Bepaal je key metrics en stuur daarop, elke dag

“We zorgen dat iedereen in het team zijn eigen key metrics heeft en vergaderen elke dag maximaal acht minuten staand. We kijken hoeveel proefpakketten er zijn verkocht en hoeveel abonnementen er zijn afgesloten, maar we sturen ook op hoeveel mensen hun abonnement hebben gestopt of gepauzeerd. Verder proberen we ook een paar voorspellende indicatoren te hebben, waarbij je meer de pijplijn kan voorspellen.”

5. Get out of the building

“Als startup heb je het hartstikke druk. Het is daardoor erg verleidelijk om extra hard te werken en heel veel zelf te doen. Een van de dingen die erbij in kan schieten is dat je geen inspiratie op doet bij anderen. Ik zorg dat ik elke week een afspraak heb met een mede-ondernemer, iemand in de sector, of een concurrerend merk, waarvan ik nog niet precies weet wat eruit komt. Er komen altijd inzichten uit die me écht een stap vooruit helpen.”