Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe vaak moet je op social media posten? 

Heb je net iets op Facebook en Instagram geplaatst, schreeuwen Twitter en LinkedIn alweer om aandacht. Maar hoe weet je of het tijd is om nog meer te delen, en wat is de balans tussen hoeveelheid en kwaliteit?

Hoeveel berichten je dagelijks op social media plaatst is belangrijk, al weet niemand precies wat het perfecte aantal berichten is dat je per kanaal zou moeten delen. Dat hangt samen met het feit dat geen bedrijf hetzelfde is, evenmin als de groep mensen die het bedrijf volgt en de doelen die je als ondernemer hebt op social media-gebied. Ook kan een aanpak die je in het ene jaar hanteert, het jaar daarop weer achterhaald zijn. 

Toch is er wel enige consensus te ontwaren in de social media-jungle. CoSchedule, een social media-planner, telde een reeks onderzoeken bij elkaar op en kwam tot deze gemiddelde frequenties per kanaal: 

Facebook: 1 post per dag 
Twitter: 15 Tweets per dag
Pinterest: 11 Pins per dag
LinkedIn: 1 post per dag
Instagram: 1-2 posts per dag

Frequentie

De frequentie per kanaal verschilt dus behoorlijk. Roepen meerdere Facebook-posts al snel een ‘spammy’ gevoel op bij volgers, tweets kun je prima ieder uur de ether insturen. Pinterest ligt met elf posts ook vrij hoog, al wordt hierbij aangeraden om vaker ‘pins’ van andere te delen, soms wel 80 procent van je totale aantal berichten op Pinterest. 

Houd er bij Facebook ook rekening mee dat je best twee posts per dag kunt plaatsen, mits je aantal volgers minimaal 10.000 bedraagt. Als je minder volgers hebt, gaat het aantal clicks per extra bericht snel omlaag, ontdekte Hubspot eerder. Zeker nu het steeds lastiger is geworden om in de persoonlijke Facebook-feed van volgers op te duiken, kun je je energie beter steken in minder – maar betere – berichten. 

Twitter

Ook op Twitter zegt de frequentie natuurlijk niets over de kwaliteit van je berichten. Oftewel, neem liever de tijd voor drie steengoede, relevante tweets per dag, dan koste wat kost het streefdoel van vijftien tweets te halen. Om het aantal kwalitatief goede tweets toch hoog te houden, kun je ook overwegen om een belangrijke gebeurtenis slim te hergebruiken. Zo kun je een flinke reeks berichten baseren op basis van een enkele Live-video. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voor Twitter zijn hogere aantallen berichten per dag weliswaar gangbaar, wil je het maximale engagement (likes, reacties en nieuwe volgers) per post halen, dan kun je je beperken tot één tot vijf tweets per dag. Maar vuur je het liefst zoveel mogelijk tweets op je publiek af, dan lijkt dat bij Twitter geen nadelige effecten te hebben. Bij Instagram lijkt de frequentie minder belangrijk dan dat je iedere dag consistent en rond hetzelfde tijdstip berichten deelt.   

Plannen

Hoe dan ook, handmatig iedere post plaatsen kost je veel tijd. Gebruik daarom een planningsdienst zoals Hootsuite, Buffer of Tweetdeck. Daarnaast kan het, zeker wanneer je niet de middelen hebt om medewerkers je social posts te laten maken, slim zijn om in te zoomen op maar één of twee social media-kanalen. Tot slot, terwijl social media-kanalen komen en gaan, is good old e-mail altijd een blijvertje gebleken. Stiekem is dat dus het ‘sociale’ kanaal waar je misschien wel het meeste in zou moeten investeren.