Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Raymond Klompsma verrassingsreizen groot maakt met Srprs.me (podcast)

In de podcast Drive luister je naar exclusieve diepte-interviews met Nederlandse topondernemers, gepresenteerd door Taco Oosterkamp. In deze aflevering: Raymond Klompsma bouwde het idee van surprisetrips uit tot het snel groeiende Srprs.me. 'Je bedrijfscultuur en je merk gaan hand in hand.'

Taco interviewt in deze podcast ondernemers die miljoenenbedrijven runnen, maar ze begonnen allemaal klein. Vaak letterlijk aan de keukentafel of op een zolderkamer. In Drive duiken we in de oorsprong van hun bedrijf en ondernemerschap: waarom werden ze ondernemer? Wat zat er tegen? Hoe zijn ze zo succesvol geworden? Luister naar alle afleveringen 

Raymond Klompsma is een van de oprichters van Srprs.me. Die touroperator-startup verkoopt verrassingsvakanties: boekers krijgen een week van tevoren een e-mail met de weersverwachting, om in ieder geval passende kleding te kunnen garanderen. Ook krijgen zij een brief met een kraskaart met daaronder een code die de bestemming onthult. Voor het ultieme verrassingseffect kras je die bestemming pas op het vliegveld open.

Wat in 2014 begon als een ogenschijnlijk bizar concept is inmiddels uitgegroeid naar een bedrijf van 50 medewerkers in Nederland en België. Het bedrijf van Klompsma is qua omzet een van de 5 snelst groeiende techbedrijven van Nederland.

Groot-Brittannië

Srprs.me staat op het punt om ook uit te breiden naar Groot-Brittannië, vertelt Klompsma in de podcast. Afgelopen week reisde hij af naar Londen om de markt te verkennen. Daarbij praat hij veel met ondernemers die die stap al eens eerder hebben gezet. “Ik vind het heel fijn om te sparren met andere ondernemers. Niet om te kopiëren, maar om te inspireren.”

“Ik eindig die gesprekken altijd met de vraag: ‘Zijn er nog mensen van wie jij denkt dat ik daarmee zou moeten spreken?’. Dat is tegelijk een hele leuke manier om je netwerk uit te bouwen.”

Ondernemer

Klompsma is al “zolang als ik me kan herinneren” een ondernemer. “Mijn ouders vertelden me laatst dat ik eendjes-figuren schilderde en die in de buurt verkocht, zodat ik mijn eerste trainingspak kon kopen.” Op zijn 19e richtte Klompsma tijdens zijn studie (accountancy), samen met 5 vrienden, websitebouwer Concept7 op.

Bij dat eerste bedrijf leerde Klompsma onder meer dat hij geen “keiharde manager” is, toen hij afscheid moest nemen van een aantal medewerkers. “Ik heb daar nachten van wakker gelegen.”

Gedreven

Klompsma durft ook toe te geven dat hij in die periode onderschatte wat de gevolgen waren van het afstoten van een aantal bestaande klanten. ‘Ik heb toen besloten ik alleen nog maar bedrijven wil bouwen waar ik zelf zou willen werken. Ik zie het als een van mijn belangrijkste taken dat hier (srprs.me, red) een enorm gedreven team is, wat het gewoon fijn vindt om hier werkzaam te zijn.”

Raymond vertelt in deze podcast ook: 
– Hoe hij van Srps.me een wereldmerk wil maken
– Waarom hij zijn team in 1 grote ruimte laat werken
– Hoe hij een nieuw land in kaart brengt
– Waarom hij eerst accountant wilde worden
– Hoe hij leerde wat de kracht van ‘cultuur’ is binnen een bedrijf
– Hoe je werkt vanuit human-centered design
– Waarom hij aanhanger is van Holacracy
– Hoe meer structuur juist ruimte geeft voor creativiteit

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Luister ook naar:
Janneke Niessen (Improve Digital) 
Astrid de Groot (HappyRainyDays)
– Marja Ruigrok 
– Marcel de Groot (Flexas) 
Janneke van den Heuvel (TryLikes) 
– Reinier de Jonge (Frank)
– Patrick Hurenkamp (Bloomon)
Heleen Dura – Van Oord
Rogier van Camp (Leapp)
Hugo de Koning (YoungCapital)
Jeroen Doorenbos (Belsimpel)
Mark Vletter (Voys)
Martijn van Rossum (Studelta)
Jacqueline Zuidweg (Zuidweg & Partners)
Taco Carlier (VanMoof)

Instructies om de podcast via je telefoon te beluisteren: iPhone | Android | Windows Phone