Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe houden ongezonde bedrijven toch hun mensen fit?

Bedrijven die best ongezonde producten maken, doen er soms veel aan om hun werknemers fit te krijgen. Hoe communiceren ze die paradox?

Nu de opmars van welvaartsziektes als obesitas, diabetes en hart en vaatziektes wereldwijd op de agenda staat, is het niet altijd makkelijk als bedrijf dat producten maakt waarvan vaststaat dat ze bijdragen aan dergelijke ziekten. Van enige tegenstrijdigheid bij een gezond ondernemenbeleid is al snel sprake. Hoe communiceren zes grote spelers op dit gebied zoal het fit worden van hun eigen werknemers?

#1 De tabaksindustrie

Tabaksbedrijven, meesters in communicatie, laten enerzijds zoveel mogelijk een goed, welwillend gezicht laten zien en vermijden anderzijds de gevoelige onderwerpen gewoon. Ga je naar de website van de Amerikaanse Altria Groep (het moederbedrijf van Philip Morris USA, maker van onder meer Marlboro), dan stuit je als bezoeker frappant genoeg al direct op het QuitAssist programma, een gratis informatiebron die wordt aangeboden door de tabaksbedrijven van Altria om mensen die besloten hebben te stoppen met roken te helpen.

De filantropische tabaksgigant

Sinds de naamwisseling in 2001 naar Altria speelt ook de filantropische bijdrage aan de samenleving een belangrijke rol in het (communicatie)beleid van de tabaksfabrikant. Non-profitorganisaties worden royaal gesponsord, geld wordt gegeven aan studiefondsen van de minderbedeelden en werknemers worden gestimuleerd mee te doen aan vrijwilligersprogramma’s in hun lokale gemeenschappen. Niet voor niets schreef James Spector, de vice president of Corporate Affairs bij Philip Morris indertijd in een interne email: ‘We can begin to focus attention away from tobacco, and on to compliance, responsibility, philanthropy, environment, etc., all the things we want Altria to be identified with…’

Gezonder met de hele familie

En dat is ook exact wat Altria heeft gedaan. In 2010 introduceerde Altria daarnaast ook het wellnessprogramma ‘Healthy Connections’, dat haar medewerkers en hun familieleden helpt hun gezondheid te verbeteren dankzij jaarlijks gratis gezondheidschecks, gratis of voordelig toegang voor fitnesscentra en ondersteuning in het verbeteren van hun gezondheid en welzijn, dankzij een team met gezondheidsexperts als diëtisten en coaches. Wat nu exact het standpunt is over het stimuleren van werknemers om te stoppen met roken blijft echter onduidelijk.

Imperial Tobacco telt zijn stappen

Het Britse Imperial Tobacco is nog iets opener over zijn gezond-ondernemenbeleid. Het welzijn van haar werknemers staat vol en openlijk op de agenda. Standaard zijn de elementen als vrijwillige gezondheidsscreening, de promotie van fysieke activiteiten als wandelen en fietsen en indien gewenst actieve ondersteuning in het verbeteren van de gezondheid.

Mandje rode appels

Daarnaast werd er specifiek dit jaar onder de werknemers van de Hamburgse vestiging zelfs een speciale Health Day georganiseerd. Daar was namelijk behoefte aan vanuit de werknemers. De focus lag vooral op de balans tussen werk en privé, en het vermijden van stress. Ook werd gewezen op het belang van gezond eten, geïllustreerd met een mandje rode appels. Stoppen met roken stond niet als apart punt op de agenda.

Global Corporate Challenge

Imperial Tobacco stimuleerde zijn werknemers dit jaar ook om voor het eerst mee te doen aan de ‘Global Corporate Challenge’ met als uitdaging 16 weken lang elke dag minstens 10.000 stappen te zetten. Uiteindelijk deden 137 Imperial Tobacco-teams rond de wereld mee. Hoewel Imperial Tobacco niet openlijk in de mond zal nemen dat stoppen met roken beter zou zijn voor de eigen medewerkers, zal het bedrijf ook komend jaar meedoen aan de Global Corporate Challenge, die ook bedrijven als Volvo, Deloitte, Nestlé begeleidt, en die wel degelijk bericht over het gevaar voor de gezondheid van roken. 

#2. De drankindustrie

Ook Heineken brouwt graag voor een betere toekomst en zet hierbij wel degelijk zijn werknemers aan tot fit gedrag. Het bedrijf ontving de GBCHealth Business Leadership Award voor ‘blijvende inzet en uitmuntendheid bij de ondersteuning van gezondheidsprogramma’s voor medewerkers, hun gezinnen en de gemeenschappen’ waarin Heineken actief is.
Naast een actief beleid om veiligheid op de werkvloer te verbeteren, organiseert Heineken – samen met Achmea Vitaal – onder meer trainingen om verzuim verder tegen te gaan op het gebied van omgaan met werkdruk, gezond leven en stoppen met roken. Bij de bierbrouwer staat ‘Verantwoord genieten’ hoog in het vaandel en al helemaal voor de Heineken-medewerkers die de boer opgaan naar de horeca. Wordt dat heerlijk heldere brouwsel toch iets te aanlokkelijk, dan biedt het online programma ‘Alcohol de Baas’, dat wordt aangeboden door de arbodienst, uitkomst.

#3. De snoepindustrie

Het Duitse Haribo presenteert zichzelf nog altijd graag als een levensechte versie van Roald Dahl’s Sjakie in de Chocoladefabriek. Een van de ‘perks of the job’ voor de werknemers is het voortdurend mogen testen van de Haribo-snoepjes. Dat dit mogelijk zou kunnen leiden tot werknemers met een Oompa Loompa-omtrek wordt nog niet tegengegaan met een actief gezondheidsbeleid dat het verorberen van te veel suiker ontmoedigt. Wel profileert Haribo zich graag als een ‘sweet place to work’ waar de betrokkenheid en motivatie onder de werknemers actief gestimuleerd wordt.

#4. De fastfoodindustrie

Fastfoodketen McDonald’s is al jaren bezig in de filialen ‘gezondere’ en meer verantwoorde keuzes aan te bieden naast de vette hamburgers, friet en McNuggets. Zo zitten in de McMuffins vrije uitloopeieren en bezit de koffie het Rainforest Alliance-keurmerk. Ook door flink verpakkingen te recyclen probeert de fastfoodketen een milieuvriendelijk en verantwoord bedrijf te zijn. De organisatie wijst ook graag op de vele malen dat het hoog scoorde in wedstrijden wereldwijd als ‘Beste Werkgever’. Dat goede werkgeverschap uit zich vooral in de flexibiliteit van het werken bij McDonald’s. Het Nieuwe Werken is hier bepaald niet zo nieuw. Andere ‘perks’ zijn onder meer het krijgen van gratis maaltijden of met korting. Over het actief fit worden door middel van beweging of informatie over gezonde voeding wordt niet met klem gerept.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#5. De snackindustrie

Voedselgigant Mars (producent van de Mars-repen en van onder meer Twix, Snickers en M&M's) houdt zich in de eerste plaats actief bezig met veiligheid op de werkvloer. Gecommuniceerd wordt een uitgebreid veiligheidsprogramma tot gehoorchecks aan toe, vanwege problemen die kunnen ontstaan door te luide machines. Daarnaast worden per land initiatieven uitgerold om fittere werknmers te krijgen. Opvallend is dat Groot-Brittanië een jaarlijks wellness-programma kent, dat zich specifiek richt op checks ten aanzien van diabetes, een te hoog cholesterolgehalte en te hoge bloeddruk. In Nederland ligt de focus op de juiste balans tussen welzijn en prestatie op het werk, terwijl het Duitse Mars een slim snackbeleid propageert (‘Clever Naschen), dat zijn werknemers stimuleert naar het werk te fietsen en gezondere keuzes te maken in de kantine.