Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hoe is het nu met Ivo Elshof?

In aanloop naar het verschijnen van de 25 onder de 25-lijst van meest veelbelovende jonge ondernemers, kijkt Sprout hoe het is met ondernemers uit eerdere edities. Laatste in de serie: Ivo Elshof (23) van Best4u Media. Hij ontwikkelde zich van webdesigner tot strategisch ondernemer.

Hoe is het nu met Ivo Elshof?
Je leest nu: Hoe is het nu met Ivo Elshof?

Elshof stond in de 25 onder de 25 lijst van 2007, toen hij drie jaar bezig was. Elshof startte zijn bedrijf op zijn zeventiende, nadat hij enthousiast was geworden over ondernemerschap door zijn profielwerkstuk op school. “Ik maakte mijn profielwerkstuk over het onderwerp ‘Hoe word ik jong succesvol ondernemer?’ Het onderzoek wat ik daarvoor deed, vond ik heel interessant. Ik besefte me dat dít was wat ik wilde doen. Daarom ging ik ermee verder.”

Vol goede moed volgde Elshof nog de opleiding Management, Economie en Recht naast het opstarten van Best4u Media, maar daar had hij het al gauw te druk voor. “Naast een werkweek van veertig à vijftig uur nog een studie van twintig uur doen, gaat niet. Dan doe je beide maar half. Ik heb toen de keuze gemaakt om volledig voor het bedrijf te gaan.”
 

Operationeel

In zes jaar tijd is Best4u Media vier keer verhuisd, steeds naar een groter pand om de groei aan te kunnen. Inmiddels zijn er twintig mensen werkzaam bij het bedrijf in Zutphen. Dat zijn voornamelijk jonge mensen, omdat die dezelfde drive hebben als de jonge ondernemer. “Ze houden niet op als het leuk wordt.” De groei van het bedrijf zorgde dat Elshof zijn eigen rol moest aanpassen. Bij de start was hij nog ontwerper, nu kijkt hij voornamelijk naar ‘het grotere plaatje’. “Ik heb er bewust voor gekozen om afdelingen in te richten die autonoom worden aangestuurd door een projectleider. Ik ben vooral strategisch bezig.”

Het bedrijfsconcept is ook verder uitgebreid, Best4u Media is een fullservicebureau geworden, met een focus op het mkb als klant. “Die markt is groot en daar is behoefte aan een product als het onze.” Elshof zet zich af tegen partijen die voor één bedrag een website maken en ‘over de heg gooien’. “Wij denken echt mee, en blijven dat doen. Bij ons geef je alles uit handen en krijg je een website op maat, in je eigen huisstijl. Je krijgt een volledig pakket met ons cms-systeem Qind, de domeinnaam, hosting en service.” Klanten kunnen op alles feedback geven. Zijn er meerdere klanten die een bepaalde nieuwe functionaliteit willen, dan wordt die gemaakt en voor iedereen beschikbaar gesteld. Tot nu toe hebben 550 klanten het pakket afgenomen, en Elshof werkt toe naar de duizendste klant eind 2011. “Dan moeten we de omzet met zes nullen gaan bereiken.”


People manager

Het belangrijkste goed vindt Elshof zijn personeel. “Je hebt de neiging om mensen te nemen zoals ze zijn, terwijl er veel meer in zit. Als je ze motiveert en kansen geeft, zullen ze je blijven verbazen”, vertelt hij. “Dat is iets wat ik over mezelf geleerd heb: ik ben echt een people manager. Dat moet ook wel, want ik kan de sites niet meer zelf maken, dus ik moet zorgen dat mijn mensen mooie dingen maken. Dat was in het begin lastig om uit handen te geven, maar als je ziet dat het lukt en zelfs beter gaat, laat je dat snel los.”

In 2007 nam Elshof nog een concurrent over, Wanted4U. “De oprichter daarvan benaderde mij of ik een overname wilde doen. Hij was rond dezelfde tijd gestart, maar bleef hangen op een niveau waar hij niet van kon rondkomen. Hij zag dat wij het wel goed deden, en had een goed gevoel bij hoe wij het aanpakten”, vertelt Elshof. “Onze bedrijven zaten vlak bij elkaar en zelfs onze namen leken op elkaar, dus dat was bijna een logische stap.” Hij nam de klanten van wanted4U over en benaderde ze allemaal persoonlijk om de bedrijfsvisie en diensten uit te leggen. Bijna alle klanten gingen mee.


Beste stagebedrijf

Ondernemerschap leerde Elshof zichzelf voornamelijk aan. “Ik ben selflearning, via Google kun je bijna alles vinden, als je maar de juiste zoektermen gebruikt. Het echte leerwerk komt pas ná je studie. Daarom focus ik ook zo op stages, en vind ik het belangrijk hoe stagiairs hier binnen worden gehaald en behandeld. We hebben stagiairs gehad die bijna andere mensen zijn geworden tijdens hun stage.” Die benadering is onlangs beloond: Best4u Media is geselecteerd als finalist voor Beste Stagebedrijf van het jaar, door ECABO, het kenniscentrum voor beroepsonderwijs in het bedrijfsleven.

Elshof droomt, nee plánt intussen verder. “We willen een groter deel van Nederland bestrijken. Daarom zijn we bezig met het zoeken van partners, en ik hoop binnen drie jaar de eerste vestiging te openen in Utrecht. Het vertrouwen van klanten zit vaak in het feit of je in de buurt zit, dat ze makkelijk langs kunnen komen. We zien dat de meeste offertes doorgaan binnen een straal van 65 kilometer. Dat maakt bij internettoepassingen natuurlijk niets uit, maar het zal absoluut helpen als we ook een andere vestiging hebben. Maar uiteindelijk willen we de grootste van Nederland worden in het mkb-segment.”

 

Op 18 juni a.s. wordt de 25 onder de 25 van 2010 bekendgemaakt op Sprout.nl, en in het magazine van Sprout. De winnaar zal een prijs ontvangen uit handen van Annemarie van Gaal op een feestelijke netwerkborrel voor jonge ondernemers in Utrecht. De inschrijving hiervoois inmiddels gesloten.
Bekijk hier de slideshow van de 25 onder de 25 van 2009.

 

Ook jong ondernemen? Lees het boek ‘Je eigen bedrijf: van student naar ondernemer’