Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe is het met: Rob van Laarhoven?

In aanloop naar het verschijnen van de 25 onder de 25-lijst van meest veelbelovende jonge ondernemers, kijkt Sprout hoe het is met ondernemers uit eerdere edities. Eerste in de serie: Rob van Laarhoven (26) van Rorix, die zijn Sanitairwinkel.nl hard zag groeien.  


In 2008 stond Van Laarhoven in de 25 onder de 25-lijst, samen met zijn broer Erik (28). Toen nog met 4 parttimers in dienst en een omzet van 700.000 euro. Dat is wel even anders nu, lacht Van Laarhoven. “Er is veel veranderd in de laatste twee jaar. We zijn enorm gegroeid, hebben voor dit jaar een omzetindicatie van 4 miljoen. En we zijn bezig met uitbreiding naar België.”
 


China

Rorix heeft een aantal webshops opgericht, maar Sanitairwinkel.nl is daarvan verreweg de grootste. Vanaf dag één zagen de broers al dat het goed zou gaan lopen. “We hadden geen marktonderzoek gedaan, maar testten met het importeren van verschillende technisch-gerelateerde producten uit China, die we in onze webwinkel verkochten. De andere producten hebben we allemaal wel verkocht, maar niets ging zo hard als het sanitair”, vertelt Van Laarhoven.

Ze begonnen met een ‘klein siteje’ die ze vanuit huis runden, en breidden dat al snel uit met een eigen showroom annex kantoor. Sanitairwinkel combineert een webshop – waar 75% van de aankopen plaatsvindt – met een fysieke showroom. Daar groeit het bedrijf nu hard uit. “We zitten met vijftien mensen op elkaar gepropt en werken met vier verschillende magazijnen in de buurt. We hebben een leuke start kunnen maken in de schuur op de hoek, zoals we dat zelf altijd zeggen, maar nu verlangen we naar een groter, mooier pand. Als alles goed gaat, kunnen we aan het eind van het jaar in een nieuw pand.”
 


Achterstand

Eerst heeft de vestiging in België prioriteit. Want daar zijn de broers druk mee bezig. Dinsdag is de BVBA officieel opgericht bij de notaris, en er wordt al een tijdje gewerkt aan het opbouwen van de showroom in Kalmthout, die 1 juli open moet gaan. De bijbehorende webshop – over de domeinnaam wordt nog onderhandeld – kan ook spoedig de lucht in. De beslissing om bij de zuiderburen aan de slag te gaan, kwam voort uit de kleine stroom Vlaamse klanten die Sanitairwinkel.nl nu al heeft. “We zijn marktonderzoek gaan doen: hoe komen zij bij ons terecht, en waarom bij ons? Toen bleek dat er in België nog niet zoiets was.”

De Belgische markt loopt online gezien zo’n vijf jaar achter op Nederland, merkte Van Laarhoven. “Hier zijn de Webwinkel Vakdagen echt groot, vergelijkbare beurzen in België zijn relatief klein. Sowieso is het aantal webwinkels in België een stuk kleiner. Maar we geloven wel dat daar een grote groei gaat plaatsvinden”, stelt hij.

Op Google is Sanitairwinkel goed vindbaar, en dat werpt zijn vruchten af. “Wij zien hier op zaterdag in de showroom mensen uit Amsterdam, Den Haag en zelfs Drenthe die onderweg dertig of veertig sanitairwinkels passeren waarvan er vast een paar goedkoper zijn. Maar omdat zij ons online gevonden hebben en het assortiment al hebben kunnen bekijken, komen ze toch naar onze showroom. Zeker voor de nieuwe generatie jonge mensen geldt dat; die oriënteert zich voor 75% online, en dat is gunstig voor ons.”
 


Liquiditeit

De marketingstrategie om Sanitairwinkel bekend te maken in België bestaat voornamelijk uit het opbouwen van dezelfde goede online vindbaarheid, in combinatie met wat lokale offline reclame en sponsoring. “Het scheelt dat we nu niet vanaf nul beginnen. We hebben al een klein aantal klanten in België dat op onze Nederlandse site komt, die kunnen we herkennen op basis van hun ip-adres en doorsturen naar de nieuwe site.”

In de toekomst wil Van Laarhoven meer sites gaan opzetten volgens het succesvolle script van Sanitairwinkel. Maar eerst moet het Belgische avontuur goed uitpakken, want Van Laarhoven gelooft in gecontroleerde groei. “Het kost ontzettend veel geld om snel te groeien. Dat hebben we tot nu toe allemaal zelf kunnen bekostigen en dat willen we graag zo houden. Ik focus liever op het opbouwen van een goed team en stevige uitbouw, dan dat ik snel uit mijn sloffen groei”, zegt hij. “We hebben het voordeel dat veel betalingen bij ons via iDeal binnenkomen, terwijl het product pas twee weken later geleverd wordt. Daardoor hebben we een goede liquiditeit, die we kunnen beheersen. Het enige dat ik moeilijk vind aan groeien is dat het steeds ingewikkelder wordt om bij te houden wat er in en uit gaat.”

 

 

Op 18 juni a.s. wordt de 25 onder de 25 van 2010 bekendgemaakt op Sprout.nl, en in het magazine van Sprout. De winnaar zal een prijs ontvangen uit handen van Annemarie van Gaal op een feestelijke netwerkborrel voor jonge ondernemers in Utrecht. Opgeven hiervoor kan nog tot 14 juni, via deze site.

 

Bekijk hier de slideshow van de 25 onder de 25 van 2009.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook het boek ‘En nu laat ik mijn baard staan’ (herziene editie); Creatief ondernemen en sprankelend inspireren.