Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hoe hergebruik je een EV-batterij?

De Leaf is nog maar net te koop maar Nissan richt de blik al op de toekomst: wat te doen met de afgedankte batterijen die de elektrische wagens onherroepelijk achterlaten? Stationaire energie-opslag lijkt een mogelijkheid.

 

Het is een belangrijk item in elke welles-nietes discussie over de duurzaamheid van elektrisch vervoer: wat moeten we aan met de accu's zodra de wagen rijp is voor de schroothoop? Nissan zet inmiddels sinds eind vorig jaar de Leaf op de weg, ook in Nederland worden ze zichtbaar in het straatbeeld. Volgens de Japanners hebben de litium-ion accu's van het wagentje nog tachtig procent van hun oorspronkelijke capaciteit, zodra de Leafs over een jaar of tien in de shredder kunnen.

1 accu = 2 huishoudens

Dat wordt dus hard zoeken naar een tweede leven, liefst zo groen en winstgevend mogelijk. Nissan denkt dat te kunnen vinden in de stationaire energie-opslag. De Japanners zijn recent nogal geschrokken van een aardbeving en tsunami die vele elektriciteitscentrales lamlegden. De stroomuitval die daarvan het gevolg was, heeft ze aan het denken gezet. Een Leaf batterij die 80 procent vol is, bevat immers nog voldoende elektriciteit om een huishouden twee dagen lang te voorzien van stroom.

Zonnepanelen

In een proefopstelling heeft Nissan vier accupakketten in de kelder van één van de gebouwen in Yokohama opgeslagen, en die verbonden aan 488 zonnepanelen op het dak van het gebouw. De batterijen slaan de zonne-energie op die door de panelen wordt opgewekt. Het systeem zou in de loop van een jaar voldoende energie verzamelen om 1800 keer een Leaf op te laden. Zo zou de afgedankte Leaf een bijdrage kunnen leveren aan één van de grootste uitdagingen van wind- en zonne-energie: het omgaan met de pieken en dalen in het aanbod.

Honda, Toyota

Nissan is niet de enige die sleutelt aan hergebruik van accu's, ook Honda en Toyota, nu nog vooral leveranciers van hybride auto's, kijken ernaar. Zij zien voerigens mogelijkheden om hun producten tijdens hun actieve automotive bestaan te koppelen aan het elektriciteitsnet om zo als extra backup dienst te doen in het Smart Grid. Ook Better Place, de pionier die elektrisch rijden benadert vanuit een infrastructuur van verwisselbare accu's en partnert met Renault, maakt hergebruik van 'afgedankte' batterijen tot onderdeel van zijn businessplan.

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.