Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe EkoPlaza de biologische markt veroverde

EkoPlaza is in sneltreinvaart de grootste biologische supermarktketen in de Benelux geworden. Dat ging niet altijd voorspoedig. 

2010 was het jaar van de waarheid voor Erik Does. Tot dat jaar hadden zijn biologische groothandel Udea (het moederbedrijf van EkoPlaza) en de Wessanen-dochter Natudis een jarenlange stilzwijgende afspraak. De eerste leverde verswaren aan natuurwinkels, de tweede droogwaren. Maar Natudius besloot zich ook te gaan richten op verswaren en de afspraak liep ten einde. Daarop besloot Does Natudis letterlijk een koekje van eigen deeg te geven; hij begon een droogwarenassortiment. Het waren spannende tijden, want de winstmarges waren lange tijd lager dan de kosten. 'Het was een grote gok om een droogwarenassortiment te beginnen, niemand dacht dat het ons zou lukken om het hoofd boven water te houden', zegt Does. Binnen een jaar werd duidelijk dat het een succesvolle beslissing was. ERIK DOES, CEO VAN EKOPLAZA

1990: Does begint zijn carrière bij de door zijn vader opgerichtte 'Natuurwinkel', waar hij directeur wordt. Hij werkt hier bijna acht jaar. 
1999: Does wordt directeur van Udea: een groothandel van biologische levensmiddelen en moederbedrijf van EkoPlaza. Udea exporteert naar meer dan tien landen en heeft ongeveer 180 medewerkers. 
2005: De biologische winkel EkoPlaza wordt opgericht. 
2010: Does krijgt een meerderheidsparticipatie in EkoPlaza. Hij besluit dat biologisch eten van zijn geitenwollensokkenimago af moet komen. De eerste EkoPlaza-vestiging onder de nieuwe formule opent zijn deuren. Verlichtingen zijn aangepast en de winkels zijn voorzien van een groot industrieel plafond. Voorheen had de formule 3 winkels.
2013: EkoPlaza heeft 62 vestigingen en de voorbereiding voor het 63ste filiaal is in volle gang.  

Ontwikkeling in volle gang 

Het feestje werd compleet toen veertig franchisenemers overstapten van de Natuurwinkel naar de nieuwe formule EkoPlaza. De reden? Een slepend conflict over hoge marges die groothandel Natudis rekende. Does beloofde de winkeliers een transparant prijsbeleid en meer marges. Inmiddels is de winkelketen mede hierdoor uitgegroeid tot de grootste biologische supermarktketen van de Benelux. De omzet van de filialen groeide in 2012 met 8 procent naar 92 miljoen euro. Dat is drie keer zo hard als het gemiddelde van reguliere supermarkten. De huidige vorm van EkoPlaza ontstond in 2010 en telt inmiddels 62 winkels. De voorbereiding voor de 63ste winkel in Utrecht is op dit moment in volle gang. ‘We streven ernaar om aan het einde van dit jaar 70 winkels te hebben.’

Vreemde eend in de bijt

Wat maakt EkoPlaza zo anders dan de reguliere supermarkten, buiten het feit dat het bedrijf biologische producten aanbiedt? Volgens de directeur is continuïteit het toverwoord. 'Bij andere winkels blijven inkopers maximaal twee jaar op hun post, wij hebben inkopers die soms al tien jaar lang op dezelfde plek zitten.'  Ook op andere vlakken pakt de supermarkt het duidelijk anders aan dan de concurrentie. Zo verzorgt de keten ieder jaar een telersbijeenkomst om ‘de boer in beeld te houden’.

Beter communiceren

Does erkent dat hij nog veel moet leren. 'Het is allemaal zo snel gegaan, we kunnen niet alles in één keer goed doen. Het belangrijkste wat wij moeten leren, is dat we ons verhaal meer naar buiten moeten brengen. Wij vinden onze manierKLANT EKOPLAZA GEZONDER 

Resultaten uit het gezondheidsonderzoek onder 4000 EkoPlaza-klanten:

– Het gemiddelde BMI is 23, bijna 10 procent lager dan de gemiddelde Nederlander
– 30 procent is vegetarisch, dat is meer dan 10 keer zoveel als de rest van Nederland
– Ze maken meer dan vier keer vaker gebruik van alternatieve geneeswijzen
– 6,1 procent rookt, tegenover 20,1 procent van de totale Nederlandse bevolking
– Meer dan tweederde eet dagelijks groenten en fruit 
van bedrijfsvoering heel normaal, maar dat blijkt niet zo te zijn. We moeten mensen duidelijker vertellen hoe duurzaam wij ondernemen. Ik kreeg eens een boze mail van een klant, omdat hij vond dat zoveel van onze groenten verpakt zijn in folie. Ik heb toen netjes in een mail uitgelegd dat deze verpakkingen composteerbaar zijn.’

Alsnog A-label

Het meest recente voorbeeld van het leerproces dat EkoPlaza doormaakt, was de uitreiking van de jaarlijkse ‘Rank a Brand award’ voor meest duurzame supermarkt. EkoPlaza kreeg slechts een mager D-label, omdat het bedrijf nergens het beleid had gepubliceerd. Does: ‘Wij kwamen er pas achter dat we zo laag scoorden, toen verschillende van onze klanten verontwaardigd reageerden. We hebben toen in een week tijd een MVO-rapport op de site geknald. Daarna kregen we alsnog een A-label, als enige supermarkt van Nederland.’ 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Biologisch staat voorop

EkoPlaza wist als eerste supermarkt een EKO-keurmerk te bemachtigen, wat betekent dat 90 procent van het assortiment gegarandeerd biologisch is. De keten vermeldt op veel verpakkingen van producten de producent. Bijzonder, want bij reguliere supermarkten is dit uit den boze. Does: 'De reguliere supermarkten zijn bang dat mensen te veel gaan hechten aan een fabrikant en het product niet meer kopen als de producent een keer wisselt. Bij ons is dat geen probleem, mensen kopen onze producten meer om de gedachte erachter.'

Elektrische laadpalen

Ook buiten de supermarkt houdt EkoPlaza zich bezig met een biologische levensstijl. Zo staan er sinds kort voor elke vestiging laadpalen waar je jouw elektrische scooter aan kunt hangen. Het nieuwste project is de aanschaf van zonnepanelen op daken van scholen. Ouders kunnen de panelen kopen en ontvangen in ruil een (groter) bedrag aan EkoPlaza bonnen. 'Dit doen we puur om ons gedachtegoed verder uit te dragen. We halen hier geen winst uit, misschien maken we er zelfs verlies op.'

Meer over biologisch?