Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Hoe een Nederlands bedrijf wereldleider in jetlagbestrijding werd

Je leest nu: Hoe een Nederlands bedrijf wereldleider in jetlagbestrijding werd

Jetlag is een groeiend probleem. Het Amsterdamse Vitalit Laborities gaat het te lijf met zijn FlyFit-producten. Een gat in de markt, zo blijkt.

Boudewijn van Eeghen (35, links op de foto) komt net terug uit Hongkong. Daar zat hij aan tafel met luchtvaartmaatschappij Cathay Pacific. Om 21 miljoen FlyFit-yoghurtjes te verkopen. Hele gezonde yoghurtjes wel te verstaan, die helpen om de effecten van jetlag tegen te gaan.

Repen, poedertjes, drankjes

Het is zeker niet het enige product van Vitalit Laboratories, het bedrijf dat Van Eeghen vijf jaar geleden oprichtte samen met zijn broer Max en Eric Veeneman. Ze hebben repen, poedertjes, snoepjes, drankjes en volledig geassembleerde services die jetlag tegengaan, die zich aan boord bevinden van vliegtuigen van onder meer Singapore Airlines, Emirates, easyJet en Virgin. Hun anti-jetlag poeders worden bovendien uitgedeeld als welkomstgift in onder meer W Hotels en Citizen M’s over de hele wereld. En ze staan op het punt om hun gezonde mueslibars en vitamineshot-poeders te gaan verkopen op 50 locaties wereldwijd van retailer WH Smith. Ondertussen zijn ze ook nog eens genomineerd voor de Onboard Hospitality Award 2015.

Vitaminenboost

Kortom, het gaat goed met Vitalit Laboratories. Het succesverhaal begon 5 jaar geleden met een vlucht die de drie ondernemers naar Australië namen. Gesloopt kwamen ze uit het vliegtuig. Ze hielden zich vervolgens bezig met wat jetlag nu eigenlijk precies met je lichaam doet, zoals uitdroging van het lichaam en vooral de huid, het effect van de lage druk in het vliegtuig, de kans op trombose en slaapgebrek door verstoring van de biologische klok. De volgende vraag was hoe je voortaan jetlagloos uit het vliegtuig zou kunnen komen.

‘De eerste twee jaar’, vertelt Van Eeghen, ‘bestonden vooral uit investeren in uitgebreid productonderzoek en ontwikkeling. We begonnen met een poedertje dat je zo kunt innemen, zonder water. Vervolgens kwamen de trials.’

Handelshuis

Verdiend werd er die eerste jaren nauwelijks tot niets. Een drietal investeerders stapte al vroeg in, onder wie Roland van Kralingen en Stephan Viegen. Zij adviseren nog altijd op het gebied van marketing en positionering. En dan was er ook nog de steun van familiebedrijf Van Eeghen Functional ingredients (op de foto Christian Pieter van Eeghen).

Waardevolle adviezen

Vitalit Laboratories huist ook op begane grond van het oude handelshuis aan de Amsterdamse Herengracht; een aantal ingrediënten, zoals de Q4 anti-fatigue vitamine en mineralenblend wordt ook ingekocht via Van Eeghen. Ook staan de vier voedseldeskundigen die meewerken aan de ontwikkeling van de producten op de loonlijst van de Van Eeghen Group. ‘Verder kregen we veel waardevolle adviezen van mijn vader Willem’, zegt Boudewijn van Eeghen. ‘Toen we in het begin ons product vol enthousiasme Jetlag Free wilde noemen, floot hij ons terug. Dat kun je niet waarmaken, zei hij.’

Anti-fatigue

De naam werd uiteindelijk dus FlyFit. De ambitie van de heren is daarmee het leidende ‘anti-fatigue’-merk in de wereld te worden. Dat begint ook aardig te lukken. Het aantal luchtvaartmaatschappijen dat FlyFit aan passagiers en crew aanbiedt stijgt gestaag en ook de omzet gaat aardig. Van Eeghen: ‘In het derde jaar schommelde de omzet rond de 3 miljoen, het jaar daarop steeg het naar rond de 7 miljoen en voor 2015 verwachten we een omzet van 10 miljoen. Een van de redenen dat we overal binnenkomen is dat we vanaf het begin met grote partners samenwerken zoals DSM, Tetra Pak, Harvey Alpert of de grote airlinecateraar Gate Gourmet. We zijn ook een typisch modern bedrijf met maar 4 mensen vast op de loonlijst, terwijl we ondertussen met tientallen samenwerken.’ Waar dat zal eindigen? De sky is the limit…

Lees meer over jetlag-bestrijding:

Lees meer Hollands Glorie

Dit verhaal komt uit de komende printeditie van Management Team. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer.