Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe beter de ceo wordt betaald, hoe slechter het bedrijf presteert

Hoe beter het bedrijf de ceo betaalt, hoe slechter de prestaties, meldt onderzoek. Wordt dit dé reden ceo-betalingen aan te pakken?

De timing van het onderzoek van MSCI kon eigenlijk niet beter. Marissa Mayer, goedbetaald Yahoo!-ceo, kon de boel niet aan de gang krijgen, en moest 'haar' bedrijf verkopen aan Verizon. Waar ze overigens zelf bepaald ook niet slechter van werd: ze kreeg 57 miljoen dollar naar aanleiding van de deal, na in 4 jaar bewind al ruim 200 miljoen te hebben verdiend.

Hoe meer betalen, hoe minder presteren

En net op dat moment verschijnt dus onderzoek van een investeringsmaatschappij die laat zien dat bedrijven die hun ceo fors betalen, het doorgaans niet beter, maar juist aanzienlijk slechter doen dan ondernemingen die hun topmannen en -vrouwen minder ruim belonen. Het bedrijf onderzocht voor die conclusie 429 grote Amerikaanse bedrijven over een periode van 10 jaar, en laat duidelijk zien dat de aandelenkoers op lange termijn negatief correleert met het salarisniveau van de topmanager. Tenminste: een positief verband is in elk geval níet te ontdekken.

39% beter

Het rapport laat zien dat de aandeelhouderswaarde in één decennium bij ceo's in de laagste 20% van de salarissen 39% meer steeg dan diezelfde waarde bij de 20% best betaalde ceo's. Zelfs op sectorniveau blijkt de conclusie eensluidend. Ook als een groter deel van het salaris plaatsvindt in aandelen, leidt het nog niet tot betere prestaties. De gemiddelde ceo krijgt trouwens zo'n 70 procent van de jaarlijkse betaling overgemaakt in aandelen.

De vraag: wat te doen?

De vraag is natuurlijk: wat nu te doen? Zomaar verlagen van salarissen kan waarschijnlijk niet, en de vraag is ook of dat zin heeft. Volgens MSCI is het wel zinvol om niet alleen te rapporteren over het jaarlijkse bedrag dat een ceo krijgt, maar ook over het cumulatieve bedrag dat hij of zij kreeg tijdens zijn periode aan de top. 'Wij denken dat gebrek aan die informatie leidt tot een excessieve focus op kortetermijndenken, ten koste van langetermijnresultaten', aldus de auteurs van het rapport.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Foto via Flickr.com