Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

High-tech recordfiets

Zo kan het ook, emissievrij en toch vlot rijden: TU Delft ontwikkelt een ligfiets die het wereldsnelheidsrecord van 133 km/h aan flarden belooft te rijden. Woensdag wordt de Velox voor het eerst getest op hoge snelheid.

 

Studenten van de TU Delft en de VU Amsterdam willen met hun Velox in september in de woestijn van Nevada (VS) het wereldsnelheidsrecord voor fietsen te breken. Dat staat nu op 133 km/h en is in handen van een Canadees team. Voor de test gebruikt het 'Human Power Team' de 2,6 km lange startbaan van de voormalige vliegbasis Soesterberg.

Team

De Velox is ontwikkeld door studenten, die daarvoor gebruik maakten van windtunnels, computersimulaties (met onder andere computational fluid dynamics) en testopstellingen. Omdat niet alleen het technische maar ook het sportieve deel van belang is, bestaat een deel van het team uit studenten bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit in Amsterdam. Hun specialiteit is de selectie van de meest geschikte bestuurder en de optimale racestrategie.

Ontwerp

Om het record te verbreken moet de HPV (human powered vehicle) zo gestroomlijnd mogelijk te zijn. Daarom is gekozen voor een liggende houding en een kap die extreem weinig luchtweerstand heeft. "Ons ontwerp heeft maar één- tiende van de weerstand van een gewone fiets. Daarnaast weegt het geheel slechts 20 kg, vergelijkbaar met een stadsfiets. De ketting moet extreme krachten verwerken met minimale weerstand. DSM heeft daarom voor ons een speciale ketting ontwikkeld”, alsdus teamleader Hajo Pereboom. Het frame van de Velox is opgebouwd uit koolstofvezel, het 28 inch voorwiel wordt via een ketting met twee verzetten aangedreven. DSM heeft een speciale ketting ontwikkeld, die extreme krachten kan verwerken met minimale weerstand. Op het 24 inch achterwiel bevindt zich een forse schijfrem om het geheel veilig van 140 naar 0 terug te dwingen.

Fietsers

Jan-Willem Gabriels, oud-Olympisch roeier voor het nationale team en Sebastiaan Bowier, een ervaren ligfietser, zijn geselecteerd uit een twintigtal kandidaten na een uitgebreide test bij de VU in Amsterdam. "Het vereist hele specifieke spieren en conditie om dit te kunnen. Je zou verwachten dat een profwielrenner het best zou zijn, maar door de lighouding is dat niet zo", verklaart teamchef Hajo Pereboom. De fietser krijgt overigens maar beperkt de ruimte; er is alles aan gedaan de Velox zo nauw mogelijk rond de bestuurder te plooien.

Doel

Door een poging te doen het wereldrecord te verbreken hoopt het team te laten zien dat door goed te ontwerpen fietsen veel sneller kunnen dan de huidige generatie fietsen. “Eigenlijk is een fiets een heel saai, klassiek product. Je kunt er veel meer mee doen en we hopen met deze recordpoging fietsfabrikanten ook een beetje te inspireren het klassieke fietsontwerp eens flink op zijn kop te zetten”, aldus ontwerper David Wielemaker.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bekijk hieronder de presentatie van de Velox: