Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Het nieuwe eten op de werkvloer

Het nieuwe eten op de werkvloer
Je leest nu: Het nieuwe eten op de werkvloer

Bedrijven introduceren steeds vaker initiatieven om de werkomgeving gezonder te maken. Dit is het nieuwe eten tijdens werktijd.

Werknemers bieden hun werknemers steeds vaker de kans om zichzelf te onderwijzen over wat ze gedurende de dag eten. Met een beetje geluk verrijst er ook nog een gym binnen de muren van het kantoor en ziet het trappenhuis er opeens zo aanlokkelijk uit dat de werknemers vrolijk de trappen ophoppen.

Kleine stapjes

Begin dit jaar startte het Voedingscentrum in samenwerking met High Five Health Promotion een nieuw initiatief om gezondheid op de werkvloer te promoten. Het Voedingscentrum had al het project Het Nieuwe Eten, dat met een paar aanpassingen werd omgedoopt tot Het Nieuwe [email protected]. Het doel? Bij de werknemer de eetgewoontes met kleine stapjes verbeteren, en zorgen dat de werkgever het aanbod in de bedrijfsrestauranten en de automaten aanpast.

Bijna de helft gezonder

Directeur en mede-eigenaar van High Five Health Promotion & Intenz, René Sielhorst, is zeer in zijn nopjes over de resultaten. ‘We hebben het programma bijvoorbeeld uitgevoerd bij Deloitte en bij de ANWB, met als resultaat dat 40 procent van de werknemers gezondere producten is gaan kopen. 14 procent doet dat zelfs iedere dag.’

Verborgen verleidingen

Eenvoudig is de omslag niet. Sielhorst: ‘Zo zien we soms dat een grote organisatie enthousiast aan het programma begint, maar stuiten we direct bij binnenkomst al op een dagaanbieding van croissants met warme chocolademelk. Dit soort verleidingen zitten overal verborgen en moeten we helpen te voorkomen. Het is net als een kind die in de kinderwagen door de supermarkt rijdt en op ooghoogte de zakken Haribo ziet staan. Bedrijven moeten daarom hun routing en aanbod aanpassen. Maar het mag nooit betuttelend worden, daar houden we in Nederland niet van.’

Geen kant en klare vette hap meer

Zo wordt bijvoorbeeld de kroket niet rigoureus van het menu gehaald, maar alleen nog op bestelling gemaakt. Dan is de verleiding minder groot om die kant en klare vette hap te pakken voor een snelle lunch. De salades staan daarentegen wel promoinent in beeld. Om ook geen problemen met het budget van de cateraar te krijgen, wordt die kroket wellicht iets duurder gemaakt, en die salade juist wat goedkoper.

Het plakje ontbijtkoek

En denk ook aan het glaasje verse jus. Het bevat maar liefst drie sinaasappels met alle vruchtsuikers, maar niet de gezonde vezels. Het drankje kan worden vervangen door een handsinaasappel, die werknemers zelf kunnen pellen. Een ander simpel voorbeeld, zo vertelt Sielhorst, is de automaat. ‘In de productgroep ontbijtkoek kun je er een Snelle Jelle in doen, die meer dan 200 kilocalorieën bevat, maar ook een plak ontbijtkoek van Peijnenburg van maar 70 kilocalorieën. De ontbijtkoek is er dan nog steeds, maar wel in een gezondere variant.’

Beeld via Flickr.