Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het lot van AEX-ceo’s: niemand praat over ze

Over ceo's van AEX-bedrijven wordt nauwelijks gesproken op sociale media. 'Een gemiste kans.'

De meest besprokene AEX-ceo op sociale media is Eelco Blok (foto), bestuursvoorzitter van KPN, die in het eerste half jaar van 2014 bijna 2.000 keer opdook in websites, blogs, tweets of berichten op Facebook. Maar iemand als Heineken-ceo Jean-Francois van Boxmeer, toch ook bepaald geen onbekende, kwam de eerste 6 maanden van dit jaar in totaal maar 31 (!) keer voor op sociale media. Dat blijkt uit onderzoek van social media monitor Coosto, dat speciaal voor MT is uitgevoerd, waarbij is gekeken naar ongeveer 1 miljard Nederlandse berichten op nieuwssites als vk.nl en telegraaf.nl, Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+ en allerlei fora.

'Een gemiste kans', noemt Toine Verheul, ceo van Coosto, het gebrek aan zichtbaarheid van de AEX-ceo's. 'Op relevante fora en blogs kun je toch je verhaal kwijt. Iemand als Elon Musk, de ceo van Tesla, is zeer actief online. Hij zoekt actief bloggers op, leert van hen, interacteert met hen. Daar profiteert zijn bedrijf ook van. Een ceo is toch het gezicht van het bedrijf. Maar in Nederland komt dat dus niet echt naar voren.'

Beursactiviteit

De conclusie die je zou kunnen trekken is dat ceo's in Nederland vooral in het nieuws zijn rondom beursgevoelige activiteiten: kwartaalcijfers en/of ontslagen. Alleen Paul Polman blijkt als ceo van Unilever ook wel eens wat persoonlijker onderwerp van gesprek, bijvoorbeeld als hij een (vermeende) open brief van Nicolette van Dam krijgt over de duurzaamheid van Lipton Tea. 'Het negatieve nieuws wordt sowieso wijder verspreid dan het positieve', zegt Verheul. 'Dat is misschien jammer, maar data laten het zien.' Hij vindt het 'moeilijk te zeggen' of het bedrijven helpt als hun ceo's wat meer zichtbaar zouden zijn op sociale media. 'Maar ik zou zeggen van wel. Er ligt een kans in te gaan op de inhoud, op de charme en romantiek van het bedrijf.'

Grootste pieken

De volgende ceo's beleefden een grote piek in social media-verkeer het afgelopen jaar:

  1. Eelco Blok, toen KPN op 4 februari bekendmaakte banen te schrappen: 367 berichten
  2. Niek Hoek, op 2 april, toen hij zijn pensioen aankondigde: 334 berichten
  3. Ralph Hamers, op 12 februari, bij de presentatie van de cijfers van ING: 333 berichten

Wolken

Coosto heeft voor de 5 meest besproken ceo's ook gekeken naar waar die berichten vooral over gingen. De resultaten daarvan zijn uitgezet in een tagcloud:

#1. Eelco Blok (KPN)

#2. Frans van Houten (Philips)

#3. Paul Polman (Unilever)

#4. Dick Boer (Ahold)

#5. Ben van Beurden (Shell)

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

P.S. Feike Sijbesma (DSM) was in eerste instantie abusievelijk maar 8 keer geteld. Na aanpassing van de spelling van zijn achternaam kwam de score uit op 413.

Lees meer: