Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het laatste woord – Hans Verstraaten

Zet de recessie door? Wie wordt premier? Komt het nog goed met KPN? Wat doet de AEX? De vooruitzichten:

Januari

Gerrit Zalm haalt opgelucht adem. Bij de invoering van de euro hebben slechts 87 mkb’ers, 43 bejaarden en 2 employés van de Nederlandse Bank het leven gelaten.

Merrill Lynch is ook tevreden. De befaamde analisten van de zakenbank verwachten dat de recessie nog voor maart voorbij is.



Februari

Neerlands laatste dotcommer, lekkerthuiswinkelen-achteruwbeeldschermzodatugeenkouvatenookgeenlasthebt- vanopdringerigeverkopers.nl, is nu ook failliet. Roel Pieper, voormalig commissaris van lekkerthuis-

winkelenachteruwbeeldschermzodatugeenkouvatenookgeen-

lasthebtvanopdringereverkopers.nl, wordt schapenfokker in Patagonië.

Het aandeel KPN noteert 1,1 euro.



Maart

ABN Amro publiceert z’n jaarcijfers. Die zijn niet best. Die zijn zelfs dermate slecht dat bestuursvoorzitter Rijkman Groenink genoodzaakt is, als gebaar richting aandeelhouders, zichzelf en de rest van het personeel te ontslaan.

Merrill Lynch weet zeker dat de recessie nog voor de zomer voorbij zal zijn.



April

Als de huisarts van Alan Greenspan verklaart dat de voorzitter van de FED last heeft van voorjaarsmoeheid, haaruitval en een slechte stoelgang, duikt de Dow Jones onder de 8000 en de AEX onder de 300 punten.

Het aandeel KPN noteert 0,8 euro.



Mei

Leefbaar Nederland wint 128 van de 150 zetels. Pim Fortuyn wordt premier en zijn goede vriend Harry Mens wordt, vanwege zijn uitmuntende talenkennis en diplomatieke gaven, minister van Buitenlandse Zaken.

Merrill Lynch meent dat de recessie aan het einde van de zomer verleden tijd zal zijn.



Juni

De voormalige topmanager Cor B., verdacht van handel in aandelen met voorkennis, verschijnt eindelijk voor de rechter. Helaas is z’n geheugen niet meer wat het geweest is.

“Ben u ooit bestuursvoorzitter van Philips geweest?” vraagt de rechter.

“Wat? Philips? Ik?”

“Zegt de naam Sara Lee u iets?”

“Is dat niet een zangeres?”

“Sylvia Tôth?”

“Sylvia wie?”

De zaak wordt geseponeerd.

Heineken verplaatst zijn hoofdkantoor naar St Louis.

Het aandeel KPN zakt naar 0,9 euro.



Juli

Na een diplomatieke missie in het Midden-Oosten meldt

minister Harry Mens trots dat hij voor ‘een verdomd leuke prijs’ Paleis Noordeinde, Paleis Soestdijk en Het Binnenhof aan Saoedi-Arabië heeft verkocht.

Wegens vakantie van Alan Greenspan worden er geen voorspellingen gedaan door Merrill Lynch en liggen zowel Wall Street als Euronext stil.



Augustus

Voor de 23ste keer heeft een Commissie van Wijze Mannen zich over de wao-problematiek gebogen. In een lijvig rapport wordt vastgesteld dat deze problematiek ‘nijpend en zorgwekkend’ is en wordt ‘een nadere studie’ aanbevolen om ‘de vele, vaak complexe facetten van deze problematiek nader in kaart te brengen’ om vervolgens ‘op zoek te kunnen gaan naar opties voor oplossingen.’

Het rapport, getiteld ‘WAO-Problematiek: Contouren Van Een Verkennende Schets’, wordt uitgereikt aan Rien van Uffelen, de man die sinds kort officieel geregistreerd staat als ‘s lands miljoenste wao’er. De voormalige NS-conducteur zit vanwege een burnout ziek thuis maar komt, om het rapport in ontvangst te nemen, speciaal terug van zijn Griekse vakantieadres.

KPN noteert 0,0089 euro.



September

Minister Harry Mens verkoopt voor ‘een verdomd scherp prijsje’ de Flevopolder aan een groothandelaar in papavers uit Jalalabad.



Oktober

De Quote 500 wordt gepubliceerd. Nieuw op de lijst van rijkste Nederlanders staat, op de zesde plaats, Ad Scheepbouwer, bestuursvoorzitter van KPN – nét achter de familie Fentener van Vlissingen maar wel mooi vóór Freddy Heineken en Frits Goldschmeding. In een persverklaring dankt hij de commissarissen en aandeelhouders van KPN voor het in hem gestelde vertrouwen.

Merrill Lynch verwacht vanaf december economisch herstel.



November

Voor het symbolische bedrag van vijf euro wordt KPN aan Belgacom verkocht.



December

Minister Harry Mens verkoopt voor ‘een verdomd aardig bedrag’ de Staat der Nederlanden aan een Syrische investeringsmaatschappij, gevestigd op de Kaaiman Eilanden.

Ad Scheepbouwer volgt Hans Huisinga op als bestuursvoorzitter van de NS.

De AEX zakt onder de 200 punten.


De befaamde analisten van zakenbank Merrill Lynch zijn ervan overtuigd dat ergens in 2003 de recessie voorbij zal zijn.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De baas van het Duitse Bayer draagt de leiding over aan de werkvloer – als dat maar goed gaat

Farmagigant Bayer moet innovatiever, creatiever en sneller worden. Dat kan volgens ceo Bill Anderson door radicaal te breken met de hiërarchie binnen het bedrijf. Hij deed dit eerder ook bij Roche. 'Denken dat hij hetzelfde trucje bij Bayer kan doen, is zijn valkuil', zegt leiderschapsexpert Franka Rolvink Couzy.

bill anderson bayer ceo
Bill Anderson is sinds juni 2023 ceo van Bayer. Foto: Bayer

Wie de presentatie van Anderson en zijn gevolg over het reorganisatieplan op Youtube bekijkt, kan niet anders dan geloven dat zijn plan gaat werken. Naast het enthousiasme van de topman en zijn medebestuursleden mag Gary Hamel van de Londen Business School en schrijver van het boek Humanacracy vertellen hoe belangrijk het is om de mensen op de werkvloer het leiderschap te geven.

Wereldwijd voelt 80 procent van de werknemers zich niet betrokken bij hun werk, zegt Hamel. Hoe kan dat? Hij heeft diverse slides met data voor dit antwoord, maar het komt er in het kort op neer dat bedrijven hun werknemers in een omgeving laten werken vol met regels en een opeenstapeling van managementlagen. Elk besluit duurt door deze uit de kluiten gewassen hiërarchie maanden. Dat is een giftige omgeving voor innovatie.

Ommekeer voor Bayer

Terwijl Bayer innovatie hard nodig heeft, want het gaat niet goed met de Duitse farmagigant. De resultaten vallen flink tegen, de aandelenkoers is gehalveerd en er is snel een ommekeer nodig.

Dus ziet topman Bill Anderson geen andere mogelijkheid dan de controle door managers af te schaffen. Vanaf nu krijgt de werkvloer de leiding en de 1.362 pagina’s aan regels, ‘die toch niemand kan onthouden’, worden voor 99 procent geschrapt. Dynamic Shared Ownership heet dit plan, stelt Anderson. Kortweg: ‘DSO’.

Zoals gezegd, wie deze presentatie aanhoort, kan DSO alleen maar toejuichen. Het werken bij Bayer wordt eenvoudiger, zonder regels, en iedereen wordt een leider. ‘Onze banen worden betekenisvolle banen’, zegt Anderson op Youtube.

Gevaarlijk kunstje

Geef hem eens ongelijk: zelfcontrole heeft een positief effect op de motivatie van werknemers, blijkt keer op keer uit wetenschappelijk onderzoek. Bovendien heeft de topman ook bij concurrent Roche een systeem van zelfsturende teams ingevoerd, wat DSO in feite is. Hij heeft dus ervaring.

Lees ook: 5 tips om een zelfsturende teams in je organisatie te creëren

Toch is het precies dat vertrouwen van Anderson om dit kunstje nog een keer te doen, dat gevaarlijk is. De eerste les in veranderkunde is namelijk dat resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst.

Dat heeft te maken met de context; die is overal anders. Elk bedrijf is anders, de locatie is anders, de hoofdrolspelers zijn anders, het moment is anders dan de vorige keer. En als de context anders is, dan kan de uitkomst ook zomaar 360 graden anders uitvallen.

Diepgeworteld cultuurverschil

Die context is bij Bayer wezenlijk anders dan bij Roche. Zo heeft Bayer veel meer werknemers dan Roche. Bayer is in een reeks aan rechtszaken verwikkeld die het bedrijf miljarden en veel kopzorgen kost.

En een ander groot contextverschil tussen de twee farmabedrijven is dat Roche zijn basis heeft in Zwitserland en Bayer in Duitsland. Daardoor zit bij Bayer hiërarchie diepgeworteld in de mensen. Om dat af te schaffen en de werknemers de leiding te geven, vraagt een aanpassing van de werknemers die niet voor iedereen even gemakkelijk zal zijn.

Als de meer dan 100.000 werknemers van Bayer tot nu toe onder de Duitse hiërarchie hebben geleefd en gewerkt, en gewend zijn aan orders, regels en controle, dan weten diezelfde werknemers zich niet opeens raad met de vrijheid die hun wordt gegeven om een zelfsturend team te vormen. Van afwachten op dat wat de baas zegt, zullen ze initiatief moeten nemen. En bij zelfsturende teams geldt: een beetje zelfsturend, dat werkt niet.

Structurele feedback is cruciaal

Nu begrijpt Anderson wel dat deze ommekeer gepaard gaat met vallen en opstaan. In elk veranderproces zit een chaotische fase, waarin iedereen afscheid moet nemen van een oude manier van werken en een nieuwe moet omarmen. Dat is bij Roche niet anders zijn geweest.

‘We zijn allemaal opgegroeid in dit systeem’, zei hij ooit. ‘Het is heel gemakkelijk om terug te vallen in oude gewoonten.’ Mede daarom krijgen de medewerkers hulp bij de nieuwe werkwijze. Er staat een compleet hr-plan klaar om iedereen te leren met eigen ideeën te komen.

Het is de vraag of dat hr-plan voldoende is. Van levensbelang bij een ommekeer naar zelfsturende teams is bijvoorbeeld structureel feedback, iets wat in een organisatie met controle en gezag vaak niet wordt gedaan en wat veel mensen best eng en lastig vinden.

Lees ook: Hoe je constructief feedback geeft (en zelf krijgt van werknemers)

Dus ook al worden mensen getraind op het geven van feedback, als ze het om persoonlijke redenen niet doen, dan blijkt uit onderzoek dat het geven van leiding aan het personeel juist nadelige gevolgen kan hebben. Zodra zelfsturende teams elkaar geen of onvoldoende feedback geven, ontstaan disfunctionele veranderingen met nadelige gevolgen voor de prestaties.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Gedrag veranderen vraagt tijd

De bedoeling van Anderson is goed. Er moet wat veranderen bij Bayer, want doorgaan op de huidige weg kan ook niet. De vraag is of deze verandering de juiste is. Achttien maanden heeft Anderson ervoor uitgetrokken. Dat lijkt lang, maar toch nog een korte blik naar Roche.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Volgens een artikel op het platform Medium is Roche vijf jaar sinds het DSO heeft ingevoerd verre van klaar met de reorganisatie. Gedrag veranderen vraagt meer dan een andere structuur.

Lees ook deze artikelen over leiderschap van Franka Rolvink Couzy:

Echte ondernemers huilen (niet): waarom je jouw vrijheid verliest als je emoties negeert

Heb je als ondernemer of leidinggevende bij onrust of tegenslag het gevoel dat je er alleen voor staat, dat je klem zit of op een rijdende trein waar je niet vanaf kunt? Ondernemer en coach Monique Schuurmans schreef een boek voor iedereen die met dit soort gevoelens worstelt. 'Negeer je je emoties, dan negeer je jezelf.'

monique schuurmans echte ondernemers huilen niet

‘Lange tijd was mijn standaardoplossing wanneer het even lastig of oncomfortabel werd: harder werken’, vertelt Schuurmans. ‘Als kind hoorde ik al: met hard werken kun je alles oplossen. Maar als jij steeds taken overneemt als het even lastig wordt, dan gaat je team nooit een deel van jouw verantwoordelijkheid overnemen. Dan voelen mensen zich niet veilig genoeg om fouten te maken en gaan ze ook niet pro-actief handelen.’

Leiders weten het soms even niet

Vanuit haar onderneming Scout begeleidt Schuurmans samen met haar team ondernemers en C-level-leiders, én schreef ze het boek Echte ondernemers huilen (niet).

‘Iedereen is met regelmaat onzeker. Of het nu gaat om bedrijfsresultaten, je eigen prestaties of de samenwerking met je team. De kans dat mensen die onzeker zijn en dat negeren niet optimaal handelen, is groot. En dat is jammer. Het leidt vaak tot afbreuk van je eigen succes of geluk.’

Hoe dat komt en wat je daar aan kunt doen? Daar is Schuurmans zich steeds meer in gaan verdiepen, met het boek tot gevolg. ‘Ik dacht dat ik een uitzondering was, maar in de top van vrijwel iedere organisatie speelt hetzelfde: dat leiders het soms even niet weten. De perceptie is dan vaak: ja, maar ik ben eindverantwoordelijk. Ik hoor te weten hoe ik met deze uitdaging om moet gaan.’

‘Het idee is wel lang geweest: je emoties laat je maar thuis. Toch moeten we méér met onze emoties aan de slag. De menskant van organisaties is de belangrijkste tegenhanger van ontwikkelingen als AI. Ik gun het iedere ondernemer ook zo. Aandacht geven aan je eigen emoties en die van een ander dragen bij aan de groei van jezelf, je bedrijf en je team.’

In contact blijven met jezelf

Schuurmans besloot een master positive psychology and transformation aan de Universiteit van Madrid te volgen en zich verder te verdiepen in entrepreneurial emotions. ‘Het zou zonde zijn om de lessen die ik heb opgedaan niet met anderen te delen. Ondernemerschap en leidinggeven is superleuk, maar het is nog leuker wanneer je ook in contact blijft met jezelf en de wereld om je heen als het tegenzit.’

Hoe je dat doet? Schuurmans geeft ons een voorproefje uit het boek en deelt vijf lessen.

#1 Laat je emoties toe

‘Iedereen kent wel een leidinggevende die om de kleinste zaken uit zijn of haar slof schiet, geen ruimte geeft aan een ander en eigenwijs blijft vasthouden aan wat hij of zij vindt dat moet. Vaak is dat een teken van onzekerheid. Als je onbewust ruimte geeft aan dat soort emoties, dan doet dat afbreuk aan de kwaliteit van de keuzes die je maakt. Irritatie, frustratie, boosheid of angst leiden tot heel ander gedrag dan nieuwsgierigheid, enthousiasme, belangstelling. Daarmee ontzeg je jezelf kansen of nieuwe ideeën.’

‘Door emoties te herkennen en er bewust mee om te gaan, kun je ze voor je laten werken. Dus mijn pleidooi is: laat emoties juist toe. Altijd. Waar ik in mijn boek over schrijf is: wat kun je doen, óók als je onbewust handelt, om jouw emoties zo vaak mogelijk voor je te laten werken? Want 75 procent van de dingen die we doen, doen we op de automatische piloot met emoties aan het stuur.’

‘Uit neurowetenschappelijk onderzoek blijkt ook dat emoties er altijd zijn. Het is het middel van je brein om jou in actie te laten komen. Als je emoties negeert zijn ze niet weg, je geeft ze juist de leiding. Ondernemers hebben altijd met druk te maken, maar wat doe jij onder druk? Ga je alles zo snel mogelijk proberen weg te werken? Of hou je vast aan je visie van je team en laat jij je niet afleiden? Als je emoties negeert, heb je daar geen invloed op.’

Lees ook: Waarom je juist wél emoties moet tonen: ‘Voor die leiders werken medewerkers het liefst’

#2 Geef je brein zo vaak mogelijk het sein ‘veilig’

‘Je ligt ‘s nachts in bed en je hoort de trap kraken. Direct voel je een emotie als angst of onrust. Stel er is een inbreker in huis, dan zijn die emoties natuurlijk superwaardevol. Ben jij op je werk en de cijfers vallen die week een beetje tegen en je gaat als gevolg daarvan dichter op je team zitten, mensen vragen om cijfers, je bemoeien met andermans taken, dan is dat geen effectieve emotie.’

‘Jouw brein heeft één belangrijke taak en dat is zorgen dat je overleeft. Als je brein op wat voor manier dan ook ongemak voelt, gaan je emoties dat proberen te herstellen. Met een aanvallende, verdedigende of beschermende reactie tot gevolg. Krijgt je brein zo vaak mogelijk de conclusie dat je veilig bent, dan is er ruimte voor een tweede doel en dat is zijn wie je wil zijn. Want dan is zelfbescherming niet nodig. Dan ontstaan er andere emoties.’

‘Als jij het gevoel hebt dat je oké bent… Ook al valt het resultaat dan even tegen, dan veroordeel je jezelf niet op wat je doet. Je kijkt veel meer naar wie je bent en waar je voor staat. Dan wordt verandering ook niet zo snel als onveilig gezien. Of een tegenvaller als een bedreiging. Zo kun je open blijven staan voor de wereld om je heen en de kansen en mensen die zich daar bevinden. De zaken die bijdragen aan groei.’

echte ondernemers huilen niet monique schuurmans

Echte ondernemers huilen (niet): hoe emoties op de werkvloer je succes vergroten is geschreven door Monique Schuurmans. Het boek is onder meer te bestellen via managementboek.nl.

#3 Werk aan je cognitieve flexibiliteit

‘Veel ondernemers moeten leren dat verandering normaal is. Anticipeer erop, in plaats van veranderingen zo snel mogelijk proberen op te lossen. Hoe je dat doet? Door te werken aan je cognitieve flexibiliteit. Dat is een dure term, maar het betekent eigenlijk: effectiever reageren op veranderende omstandigheden.’

‘Je leert je brein dat verandering normaal is door veel te reizen of met regelmaat dingen nét even anders te doen. Door bijvoorbeeld ander eten te proeven, jezelf te laten coachen of een opleiding te volgen. Voer gesprekken met mensen uit andere culturen of ga eens aan de andere kant van het bed liggen. Probeer herhalingen te doorbreken, daarmee leer jij je brein dat áls er een keer iets anders loopt dan normaal, dat dat geen bedreiging is.’

‘Alles wat je vandaag doet op de automatische piloot is gebaseerd op wat je in het verleden hebt geleerd. Als jij je verleden elke dag aanvult met positieve ervaringen, dan breid je jouw set herinneringen uit waardoor jouw systeem uit veel meer ervaringen kan putten voor de toekomst. Wat je vandaag leert, is jouw portfolio met oplossingen van morgen.’

#4 Wees je bewust van je verleden

‘Als je je onvoldoende bewust bent van waar je morgen wil zijn, ga je vandaag werken voor wat je vroeger hebt gemist. Je automatische systeem laat zich dan leiden door de meest impactvolle ervaringen uit je verleden. Ik kom uit een redelijk traditioneel Limburgs gezin. Ik leerde dat zorgen voor de ander ontzettend belangrijk is. Als ik me onvoldoende bewust ben van waar ik naartoe wil, dan laat ik me dáár door leiden. Dan ga ik invullen wat de ander van mij wil of verlangt.’

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

‘Je brein gebruikt drie informatiebronnen. Je fysieke toestand: ben je moe, hongerig, heb je voldoende geslapen, ben je fit? Dat is één bron voor het bouwen van emoties. De tweede informatiebron is alles wat binnenkomt via je zintuigen. Die twee worden gekoppeld aan wat je al hebt meegemaakt: welke situatie uit het verleden lijkt daar het meest op?’

‘Stel je bent met je partner uit eten. Je hebt een heerlijke, gezellige avond en ineens komt je ex-partner binnen. Iemand waar je een slechte relatie mee hebt. Dan voel jij je ineens onveilig of oncomfortabel. Wat gek is, want de situatie verandert verder niet. Jouw brein maakt de link naar: er is hier iets aan de hand. Als gevolg daarvan ga je misschien stotteren of raak je afgeleid van het gesprek waarin je zit. Komt een vroegere vriendin binnen, dan ontstaat er een heel andere emotie. En dat heeft niets te maken met de toekomst, maar veel meer met het verleden.’

#5 Weet waarom je bent gaan ondernemen

‘Sta af en toe stil bij de vraag waarom je dit werk doet. Zorg dat je ambitie en je intentie je houvast zijn. Uit onderzoek blijkt dat veel ondernemers hun eigenwaarde koppelen aan het succes van hun onderneming. Het is prima om te balen als je het budget niet haalt of de resultaten vallen tegen, maar als jij jezelf dan keer op keer niet goed genoeg gaat vinden dan lijkt dat op onzekerheid. Als je onzeker bent, maak je gewoon minder goede keuzes.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Je hebt accidental entrepreneurs. Dat zijn mensen die gaan ondernemen vanuit het weg willen bewegen van de situatie waarin ze zitten. Denk aan geen verantwoording meer willen afleggen, omdat ze een slechte ervaring hadden met hun leidinggevende. Of ondernemers die zeggen: ik wil laten zien wat ik kan, omdat ik vroeger nooit gezien ben. Of mensen die denken: voor mezelf hou ik er veel meer aan over dan in loondienst. Dat zijn allemaal prima groeistarters om voor jezelf te beginnen, maar je houdt het er niet een leven lang mee vol.’

‘Uiteindelijk wil je uitzoeken: wat drijft mij? Een mooi product in de markt zetten en consumenten helpen? Jonge professionals helpen met hun ontwikkeling? Dat zijn voorbeelden van redenen om te ondernemen die helpen om houvast te vinden als het even spannend wordt of anders loopt dan verwacht.’

48% van de mkb-ondernemers weet niet wat hun gemiddelde uurprijs is

In samenwerking met Teamleader - Specialist in bedrijfssoftware voor het mkb Teamleader onderzocht samen met onderzoeksbureau iVox wat de gemiddelde uurprijzen zijn per sector. Hierbij kwamen ze erachter dat bedrijven maar weinig inzicht hebben in hun eigen uurtarieven en winstgevendheid. Wat ook opvalt: diezelfde ondernemers verwachten dat data hen gaat helpen hier in de toekomst verandering in te brengen.

Peter van Wijnaerde Teamleader

Peter Van Wijnaerde, Brand Strategy Director bij Teamleader, vertelt dat de uitkomsten van het onderzoek ondernemers kan helpen om de juiste prijs te bepalen. Het kan namelijk dienen als een benchmark. ‘Als je wilt bepalen of een munt over of ondergewaardeerd is, gebruik je de Big Mac Index. Als je wilt weten of je uurprijs redelijk is, kijk je naar het gemiddelde in je branche. Daarom hebben we dit onderzoek uitgevoerd. Het is het begin van onze zoektocht naar wat een uur eigenlijk waard is.’

Grote verschillen tussen én binnen sectoren

Uit het onderzoek blijkt dat de helft (48%) van de ondervraagde bedrijven zelfs geen idee heeft wat hun gemiddelde uurprijs is. In het verlengde daarvan weet 38% niet precies hoeveel winst er gemiddeld per uur wordt gemaakt. Van de bedrijven die wel weten wat ze verdienen, ligt de gemiddelde uurprijs rond de € 77. Wel zijn er grote verschillen tussen sectoren. In de publishing en printing sector wordt het meest verdiend, hier ligt de uurprijs gemiddeld op € 131. In de administratiesector ligt de uurprijs met € 62 het laagst.

Van Wijnaerde vertelt dat de uurprijzen ook binnen sectoren flink verschillen. ‘Dat vind ik eigenlijk veel interessanter dan de verschillen tussen sectoren. In sommige branches liggen de hoogste en laagste uurprijzen ver uit elkaar.’ Neem bijvoorbeeld de sector training & coaching services. De uurprijzen liggen hier tussen de € 42 en € 250 per uur. Een mogelijke verklaring hiervoor de grote hoeveelheid coaches en het feit dat coaching geen beschermd beroep is.

Tip: lees het volledige onderzoek om te zien wat het gemiddelde tarief is binnen jouw sector.

Een gebrek aan inzicht

Het valt Van Wijnaerde op dat veel bedrijven maar weinig inzicht hebben in hun uurprijzen en winstgevendheid. Dat is opvallend, aangezien slechts iets meer dan één op de vijf (22%) de hoge inflatie en personeelskosten volledig heeft kunnen compenseren met een hoger uurtarief. Ook hebben bedrijven weinig zicht op welke klanten wat opbrengen. Maar liefst 40% weet niet altijd hoe winstgevend afzonderlijke klanten zijn.

Ondanks dit gebrek aan inzicht verwacht maar liefst zeven op de tien (68%) van de respondenten dat hun bedrijf in de toekomst meer gebruik zal maken van data-analyse en business intelligence om te groeien. Nog eens zeven op de tien (70%) respondenten geven aan dat zij het analyseren van bedrijfsdata zien als een voorwaarde om te kunnen groeien als onderneming. ‘Dat verraste me eigenlijk wel in het onderzoek. Enerzijds wil men graag verder met digitalisering en data-gedrevenheid, maar anderzijds hebben ze weinig inzicht in hun prijs en winstgevendheid’, zegt Van Wijnaerde.

Dit werpt de vraag op waarom bedrijven zo weinig inzicht hebben in hun eigen uurprijzen. ‘Veel mensen vinden het helemaal niet leuk om zich bezig te houden met facturering en administratie. Ondernemers focussen liever op verkopen, bouwen en ontspannen met hun teams’ lacht Van Wijnaerde. ‘We hebben in eerder onderzoek gevraagd waar ondernemers zich het liefst mee bezig houden. Helemaal onderaan die lijst staan uurprijs en de administratie.’

Digitalisering als drijvende kracht

Wil je graag meer inzicht in je winstgevendheid? Van Wijnaerde legt uit dat het digitaliseren van offertetrajecten, kostenplaatjes en facturering een belangrijke en laagdrempelige stap is om meer datagedreven te worden. ‘Nu wordt dit nog te vaak in spreadsheets gedaan. Ondernemers hebben ten onterechte het gevoel dat het digitalisering op dit gebied duur is en dat je hier een fulltime medewerker voor nodig hebt. Dat hoeft helemaal niet!’, stelt Van Wijnaerde. ‘Als je dit digitaliseert ben je hier minder tijd aan kwijt en krijg je waardevolle inzichten. Zo kun je nog meer inzetten op de groei van je bedrijf.’

Kristel Kuit (Headroom Assistance): ‘Bedrijf opschalen? Laat je inboxverslaving los’

In samenwerking met Headroom Assistance - Wil je jouw bedrijf opschalen? Dan moet je strenger zijn over de manier waarop je jouw tijd indeelt, zegt Kristel Kuit, oprichter van Headroom Assistance. 'Je moet identificeren wat jouw hours of power zijn: wat zijn de momenten op een dag dat je in je kracht staat?'

kristel kuit headroom assistance

Oprichters van startups zijn vaak overwerkt en uitgeput, zo blijkt uit onderzoek van Sifted. 45 procent van de ondervraagde oprichters omschreef hun mentale gezondheid als ‘slecht’ of ‘zeer slecht’. 85 procent gaf aan ‘veel stress’ te hebben ervaren in het laatste jaar. Het resultaat? 61 procent overwoog om hun bedrijf te verlaten, terwijl 49 procent zei dat ze dit het komende jaar zouden overwegen.

Zonde én onnodig, stelt Kristel Kuit, die met Headroom Assistance ondernemers én executives over de hele wereld helpt met Executive Assistants op afstand. ‘Je ziet dat de jongere generatie worstelt met het jongleren van werk- én privé-ambities. Tussen de 20 en 40 jaar ben je bijzonder productief. Je bedrijf groeit, maar je gezin misschien ook. Je staat iedere week voor een aantal belangrijke beslissingen die bepalen hoe je werkweek eruit ziet. Ik spreek veel ceo’s die niet meer weten waar ze de energie vandaan moeten halen.’

Jongleren met ambities

Het zijn van ondernemer gaat vooral om het nemen van de juiste beslissingen, ziet Kuit. ‘Hoe kun je jouw privédoelen combineren met je werkambities? Je moet je eigen resources, tijd én energie te allen tijde bewaken. Als je geen ochtendmens bent en net terugkomt van een lange zakenreis, waarom zou je dan maandagochtend om 9 uur direct een board-call inplannen? Daar help je jezelf, jouw bedrijf én je stakeholders niet mee.’

Hours of power

Het draait erom dat executives kritischer naar hun eigen week durven kijken. ‘Je moet identificeren wat jouw hours of power zijn: wat zijn de momenten op een dag dat je in je kracht staat? En welke dagen van de week wil je bijvoorbeeld helemaal geen meetings hebben?’

Want, zegt Kuit, we hebben allemaal de neiging om een overleg van een uur ook helemaal vol te praten, terwijl het in de praktijk vaak weinig toevoegt. ‘Kies bijvoorbeeld één of twee dagen waarop je overleggen doet, zodat je de andere dagen écht verder aan je business kunt bouwen. Als je wilt groeien als ondernemer, moet je ook jezelf kennen. Daar mag je best streng in zijn.’

Getest in San Francisco

Kuit helpt met Headroom Assistance (gestart in 2014) inmiddels meer dan 100 leiders, verspreid over de hele wereld én alle industrieën. Executives van WeTransfer en Tony’s Chocolonely — maar ook minder ‘sexy’ bedrijven. ‘Het is geen luxe om met een assistent te werken. Ik weet uit eigen ervaring dat er áltijd kopzorgen zijn. Over de financiering, over de product-market fit én het vinden van het juiste talent.’

Ze testte haar bedrijfsmodel in de techhub van de wereld. In San Francisco, waar ze tevens een bachelor in bedrijfskunde behaalde aan de San Francisco State University. ‘Ik had zelf járen gewerkt als secretaresse — en kreeg zo grip op waar executives mee worstelden. Ik wilde het ondernemers en C-suites zo gemakkelijk mogelijk maken om te werken met goed secretarieel support.’

Leiders van de toekomst creëren

Dat gebeurt op basis van maandelijkse abonnementen, waarna gebruikers toegang krijgen tot hun eigen assistent én een eigen platform dat alle data inzichtelijk maakt. De assistenten van Headroom Assistance doorlopen eerst een volledige academie. Daar worden ze getraind binnen een eigen softwareplatform.

‘Denk aan e-mails, vergaderingen, reizen, to-do-lijstjes, uitzoekklusjes en nog veel meer. Wij worden eigenlijk een beetje de baas van jouw tijd. Wij kijken heel streng mee naar zakelijke, maar juist ook doelen die je privé gesteld hebt. Wij willen de leiders van de toekomst creëren. Daar past een traditionele secretaresse op kantoor niet per se bij.’

Last van de schouders

Eén van de eerste afnemers was Arthur Kosten, medeoprichter van Bookingsportal, waaruit Booking.com uiteindelijk is ontstaan. ‘Hij wilde juist geen traditionele secretaresse op kantoor of iemand die belang zou hebben bij de informatie die hij of zij te zien zou krijgen, financieel of persoonlijk. Daar komt bij kijken dat hij veel op reis was, dus er was ook weinig noodzaak voor iemand die altijd op kantoor zou zijn.’

Na twee weken hing Kosten bij Kuit aan de lijn. ‘Hij dacht dat het een leuk verhaaltje van een jonge ondernemer was, maar stond versteld van het effect. Hij voelde een last van zijn schouders afvallen, had meer tijd voor zijn familie én was niet de hele dag bezig om te reageren op e-mails en appjes.’

Slimmer, niet harder werken

Dat is dan ook iets waar meer ondernemers en executives aan lijden: inboxverslaving. Zo ook Ernst-Jan Pfauth, oprichter van De Correspondent. ‘Dat vinden ze misschien nog wel het lastigste om los te laten, maar is één van de eerste dingen die we aanpakken. Het idee dat je, als je even geen directe taak hebt, onmiddellijk je inbox opent om dezelfde mail voor de vierde keer te lezen — die je toch nog niet kunt beantwoorden. Dat is geen slim werken.’

Kuit adviseert executives dan ook om altijd twee momenten op een dag te kiezen om alle berichten, via mail, Slack of WhatsApp te beantwoorden. ‘Die reactiemomenten zijn echt de makkelijkste quick win. Kies een moment in de ochtend en de middag om te reageren — en laat je gedurende de dag niet continu verleiden door notificaties, waardoor je je focus verliest. Je moet het tussendoor loslaten. Het draait erom dat je slimmer, niet harder gaat werken als je jouw bedrijf wil laten groeien.’

48% van de mkb-ondernemers weet niet wat hun gemiddelde uurprijs is

In samenwerking met Teamleader - Specialist in bedrijfssoftware voor het mkb Teamleader onderzocht samen met onderzoeksbureau iVox wat de gemiddelde uurprijzen zijn per sector. Hierbij kwamen ze erachter dat bedrijven maar weinig inzicht hebben in hun eigen uurtarieven en winstgevendheid. Wat ook opvalt: diezelfde ondernemers verwachten dat data hen gaat helpen hier in de toekomst verandering in te brengen.

Peter van Wijnaerde Teamleader

Peter Van Wijnaerde, Brand Strategy Director bij Teamleader, vertelt dat de uitkomsten van het onderzoek ondernemers kan helpen om de juiste prijs te bepalen. Het kan namelijk dienen als een benchmark. ‘Als je wilt bepalen of een munt over of ondergewaardeerd is, gebruik je de Big Mac Index. Als je wilt weten of je uurprijs redelijk is, kijk je naar het gemiddelde in je branche. Daarom hebben we dit onderzoek uitgevoerd. Het is het begin van onze zoektocht naar wat een uur eigenlijk waard is.’

Grote verschillen tussen én binnen sectoren

Uit het onderzoek blijkt dat de helft (48%) van de ondervraagde bedrijven zelfs geen idee heeft wat hun gemiddelde uurprijs is. In het verlengde daarvan weet 38% niet precies hoeveel winst er gemiddeld per uur wordt gemaakt. Van de bedrijven die wel weten wat ze verdienen, ligt de gemiddelde uurprijs rond de € 77. Wel zijn er grote verschillen tussen sectoren. In de publishing en printing sector wordt het meest verdiend, hier ligt de uurprijs gemiddeld op € 131. In de administratiesector ligt de uurprijs met € 62 het laagst.

Van Wijnaerde vertelt dat de uurprijzen ook binnen sectoren flink verschillen. ‘Dat vind ik eigenlijk veel interessanter dan de verschillen tussen sectoren. In sommige branches liggen de hoogste en laagste uurprijzen ver uit elkaar.’ Neem bijvoorbeeld de sector training & coaching services. De uurprijzen liggen hier tussen de € 42 en € 250 per uur. Een mogelijke verklaring hiervoor de grote hoeveelheid coaches en het feit dat coaching geen beschermd beroep is.

Tip: lees het volledige onderzoek om te zien wat het gemiddelde tarief is binnen jouw sector.

Een gebrek aan inzicht

Het valt Van Wijnaerde op dat veel bedrijven maar weinig inzicht hebben in hun uurprijzen en winstgevendheid. Dat is opvallend, aangezien slechts iets meer dan één op de vijf (22%) de hoge inflatie en personeelskosten volledig heeft kunnen compenseren met een hoger uurtarief. Ook hebben bedrijven weinig zicht op welke klanten wat opbrengen. Maar liefst 40% weet niet altijd hoe winstgevend afzonderlijke klanten zijn.

Ondanks dit gebrek aan inzicht verwacht maar liefst zeven op de tien (68%) van de respondenten dat hun bedrijf in de toekomst meer gebruik zal maken van data-analyse en business intelligence om te groeien. Nog eens zeven op de tien (70%) respondenten geven aan dat zij het analyseren van bedrijfsdata zien als een voorwaarde om te kunnen groeien als onderneming. ‘Dat verraste me eigenlijk wel in het onderzoek. Enerzijds wil men graag verder met digitalisering en data-gedrevenheid, maar anderzijds hebben ze weinig inzicht in hun prijs en winstgevendheid’, zegt Van Wijnaerde.

Dit werpt de vraag op waarom bedrijven zo weinig inzicht hebben in hun eigen uurprijzen. ‘Veel mensen vinden het helemaal niet leuk om zich bezig te houden met facturering en administratie. Ondernemers focussen liever op verkopen, bouwen en ontspannen met hun teams’ lacht Van Wijnaerde. ‘We hebben in eerder onderzoek gevraagd waar ondernemers zich het liefst mee bezig houden. Helemaal onderaan die lijst staan uurprijs en de administratie.’

Digitalisering als drijvende kracht

Wil je graag meer inzicht in je winstgevendheid? Van Wijnaerde legt uit dat het digitaliseren van offertetrajecten, kostenplaatjes en facturering een belangrijke en laagdrempelige stap is om meer datagedreven te worden. ‘Nu wordt dit nog te vaak in spreadsheets gedaan. Ondernemers hebben ten onterechte het gevoel dat het digitalisering op dit gebied duur is en dat je hier een fulltime medewerker voor nodig hebt. Dat hoeft helemaal niet!’, stelt Van Wijnaerde. ‘Als je dit digitaliseert ben je hier minder tijd aan kwijt en krijg je waardevolle inzichten. Zo kun je nog meer inzetten op de groei van je bedrijf.’