Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Help, de kantoortuin maakt ons ziek

Help, de kantoortuin maakt ons ziek
Je leest nu: Help, de kantoortuin maakt ons ziek

De kantoortuin is slecht voor de gezondheid. Het lawaai en de geur van collega's maken ziek, blijkt uit recente onderzoeken. 

Onlangs presenteerden ster-architect Frank Gehry en Facebook-ceo Mark Zuckerberg hun plannen voor het nieuwe Facebook-kantoor in Californië. Het zal de grootste open kantooromgeving tot op heden worden. Facebook wordt hierbij overigens op de hielen gezeten door Google en Apple, die eveneens aan gigantische nieuwe kantoren werken. Op een oppervlakte van 40.000 vierkante meter, opgezet als gigantische denkfabriek, kunnen de 2.800 Facebook-werknemers hun ideeën naar hartelust en vooral ongehinderd met elkaar delen.

Verstoorde concentratie

Frappant genoeg verscheen vrijwel tegelijkertijd met het expansie-gejubel van Facebook het jaarlijkse onderzoek van het Amerikaanse designbedrijf Gensler. Hierin werd opgemerkt dat het neerhalen van scheidingswanden in kantoren sinds de jaren 60 vooral heeft geleid tot een gigantische toename van afleiding voor werknemers. Het voordeel van de spontane interactie waar allerlei grootse plannen uit voort zouden komen, lijkt te worden tenietgedaan door de moeite die het werknemers kost zich te focussen terwijl het geluid, de geur en de pure aanwezigheid van andere werknemers hen uit hun concentratie haalt.

Ziek van de herrie

Sterker nog, ze worden er zelfs ziek van. Dat bleek al uit een onderzoek uit 2011 van het Deense ministerie van Werkgelegenheid. Werknemers uit een open kantooromgeving melden zich twee keer zo vaak ziek. In open ruimtes waar meer dan zes werknemers bij elkaar zitten, loopt het ziekteverzuim zelfs op tot 62 procent meer dan hun in alle rust geïsoleerde collega’s.Tijdens het European Facilty Management Congres 2013 in Praag werd voorgerekend dat het gebrek aan concentratie van werknemers door slechte akoestiek op de werkvloer organisaties jaarlijks ongeveer 24 werkdagen per werknemers kost.

Piepende mails

En waar stoort iedereen zich nou zo aan? Rinkelende telefoons, gepiep van e-mails en vooral de continue aanwezigheid van dat gemompel om je heen. Het leidt tot gebrek aan concentratie, oplopende irritatie en uiteindelijk een hoop stress en gebrek aan productiviteit.

Het puzzel-experiment

Een studie gepubliceerd in The Journal of Applied Psychology beschrijft hoe 40 vrouwelijke werknemers 3 uur lang worden blootgesteld aan het standaard herriegehalte van een open kantoor. Een andere groep genoot van 3 uur heerlijke stilte. Daarna kregen beide groepen puzzels voorgeschoteld die ze dienden op te lossen. Ze wisten niet dat de puzzels onoplosbaar waren. De groep die nog moe was van al dat gezoem in hun oren gaf het na enkele pogingen al op, terwijl de andere groep vlijtig door bleef puzzelen.

Ontspannende glijbaan

Natuurlijk zijn de open kantooromgevingen van al die door herrie gestresste mensen vast niet zo amusant als het geplande kantoor van Facebook. Er  zijn daar micro-keukens voor snacks en  ontspanningsfaciliteiten. Buiten staan er rijen bomen om te relaxen in het groen. En dan hebben we het nog niet eens over het megakantoor dat Google laat herrijzen. ‘Het doel van dit kantoor’, zegt David Bennett, hoofd van Google Green Team Operations & Innovations, ‘is de meest gezonde werkomgeving denkbaar te bieden.’ En ongetwijfeld zal ook hier de typische Google-glijbaan worden geïnstalleerd, die al die herrie-stress met wat kinderlijke lol spoorslags moet doen verdwijnen.