Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Guus van Hove, directeur popcentrum 013

Directeur Guus van Hove moest een brug slaan tussen de zakelijke en creatieve kant van popcentrum 013. Binnen een jaar besloot hij tot een ingrijpende sanering. “Ik wil laten zien dat we onszelf kunnen redden.”

Popcentrum 013 is geen gewoon bedrijf. De eerste dag dat ik achter mijn bureau kroop, werd ik het huis uitgeblazen door een soundcheck. Een verdieping lager wordt ons product gemaakt en dat is te horen, te zien en te ruiken. Letterlijk, het ruikt hier naar bier. En dat vind ik iets hebben. Sinds een jaar ben ik directeur van 013. Het popcentrum zocht iemand die een brug kon slaan tussen de creatieve en de zakelijke kant. Iemand die iets heeft met muziek, maar tegelijkertijd afstand kan houden.
“Ik kom van TTG, de Telegraaf Tijdschriften Groep. Daar was ik uitgever van Privé, OOR, de Hitkrant en Starstyle. Met de inhoud van Privé had ik helemaal niks, maar de marketingkant was buitengewoon boeiend. Privé is een cadeautje. Dat moet je intelligent verpakken, anders koopt niemand het. Ik heb er geleerd om buiten de geijkte paden te denken. Aan Privé voegde ik bijvoorbeeld een glossy over het koningshuis toe. Bij OOR verkochten we ook cd’s. Datzelfde doe ik nu met 013. Onze core business is het organiseren van live concerten. Je kunt denken: daar houden we het bij. Maar je kunt ook de breedte in, door bijvoorbeeld ook wereldmuziek te brengen. Of verschillende culturele producten combineren. Zo hebben wij nu plannen voor samenwerking met fotograaf Anton Corbijn, die videoclips heeft gemaakt voor Depeche Mode. Mijn droombeeld: een tentoonstelling van Corbijn in museum De Pont, beeldschermen met videoclips in de Interpolis-tuin hiernaast en een optreden van Depeche Mode in 013. Op die manier doe je veel meer dan alleen maar bandjes en dj’s op het podium zetten. “Het afgelopen jaar heeft 013 behoorlijke financiële problemen gehad. De dance-scene zakte in. Er kwamen minder mensen en de biertap liep niet meer. Er moest geld bij, terwijl het juist geld moet opleveren. Een maand na mijn komst zijn we al gestopt met de ergste bleeders. Daarmee waren de moeilijkheden niet over. 013 is de afgelopen jaren hartstikke hard gegroeid, van 100.000 naar 275.000 bezoekers. Dat had echter niet geleid tot een goed eigen vermogen. De winsten gingen in de programma’s en in het personeel zitten. Begrijpelijk, want met een omzet van vijf miljoen euro kun je niet meer met vrijwilligers werken. Maar intussen liep het exploitatietekort op tot drie ton.
“De gemeente Tilburg vroeg vorig jaar aan bureau Berenschot om de zaak door te lichten. In september voelde ik al: dit gaat banen kosten. Of je vindt het ei van Columbus en compenseert de verliezen in de dance-scene, óf je moet naar je kosten kijken. Het werd het laatste. Een kennis uit de muziekwereld zei nog: waarom vraag je niet meer subsidie aan de gemeente? Maar dat wilde ik niet. Ik wil niet de hand ophouden, maar laten zien dat we onszelf kunnen redden. “In januari heb ik acht mensen ontslagen. Dat was dramatisch en vreselijk. Het hele bedrijf was in verwarring. Ikzelf had me er maanden op kunnen voorbereiden, de mensen die het te horen kregen niet. Nu is het zaak de boel weer op koers te houden. We hebben een vlot gebouwd en ik wil dat mensen op het vlot komen zitten. Dat kan alleen als je successen laat zien. De eerste financiële berichten zijn goed: de tekorten lopen niet meer op. “Nu werken we aan onze nieuwe missie om 013 op de kaart te zetten. Het huidige publiek is tussen de 18 en 35. Dat moet tussen de 5 en de 80 worden. We beginnen met een kinderdisco. En binnenkort hebben we een optreden van Blondie, dat veertigers zal trekken. Steeds vaker zullen we de randen van de popcultuur opzoeken. Een alternatieve nieuwjaarsreceptie bijvoorbeeld, met blaaskapellen op het podium. Of een politiek-cultureel café, waarin Tilburgers vragen kunnen stellen aan hun burgemeester. Geld gaan we daarmee niet verdienen. Dat komt nog altijd uit de grote concerten, de clubavonden en de verhuur van de zaal. Maar kleine initiatieven vind ik belangrijk. We moeten in het oog blijven houden dat we er van en voor de stad zijn, niet voor onszelf.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

CV Guus van Hove

1967 > geboren in Luyksgestel
1979 > vwo in Valkenswaard
1985 > politicologie, Universiteit Nijmegen
1986 > communicatiewetenschap, Universiteit Nijmegen
1992 > Algemeen Dagblad, marketingmanager
1996 > VNU Business Publications, marketingmanager computertijdschriften
1998 > Wolters-Noordhoff, commercieel manager businessunit voortgezet onderwijs
2000 > Telegraaf Tijdschriften Groep, uitgever entertainmenttijdschriften
2003 > 013 Popcentrum, directeur